Κοιμητήρια-«μουσεία», πόλος έλξης τουριστών, καλλιτεχνών, φοιτητών και το χορτάριασμα της μνήμης

Κοιμητήρια-«μουσεία», πόλος έλξης τουριστών, καλλιτεχνών, φοιτητών και το χορτάριασμα της μνήμης

Κοιμητήρια-«μουσεία», πόλος έλξης τουριστών, καλλιτεχνών, φοιτητών και το χορτάριασμα της μνήμης-1
Για πολλούς η επίσκεψη στο Παρίσι είναι λειψή εάν δεν περιλαμβάνει μια έστω ολιγόωρη περιδιάβαση στο ιστορικό Κοιμητήριο του Père Lachaise (εύκολη η πρόσβαση, οι ενδιαφερόμενοι εξυπηρετούνται και από το μετρό) με τα μεγαλοπρεπή και αθάνατα ταφικά μνημεία – σαν να βρίσκεσαι σε μουσείο. Οπως μας πληροφορεί η επιστολογράφος της «Κ», το Père Lachaise επισκέπτονται ετησίως στο πλαίσιο Κοιμητηριακού τουρισμού τρία εκατομμύρια θνητοί για να κοντοσταθούν με δέος μπροστά στις τελευταίες κατοικίες επιφανών. Σε αυτό το δημοκρατικό βασίλειο του ανεξύπνητου συγκατοικούν μεταξύ άλλων: Προυστ, Πικάσο, Ελυάρ, Μπαλζάκ, Μολιέρος, ο δικός μας Ζαν Μορεάς, Οσκαρ Ουάιλντ, Εξιπερί, Μοντιλιάνι, Ντελακρουά, Γερτρούδη Στάιν, Σοπέν, Μπιζέ, Ροσίνι, Λεσέψ, Τζιμ Μόρισον, Ζορζ Μουστακί, Εντίθ Πιάφ, Σάρα Μπερνάρ, Σαμπολιόν, Φαβιέρος. Ο επισκέπτης, έχοντας αδικήσει αναρίθμητους, αποχωρεί πλήρης στοχασμών. Επάνω, ένα από τα πλέον εμβληματικά και γνωστά έργα ελληνικής τέχνης, «Η Κοιμωμένη» του Γιαννούλη Χαλεπά, που αναπαριστά την πρόωρα χαμένη κόρη Σοφία Αφεντάκη, μαρμάρινο γλυπτό φιλοτεχνημένο περί το 1880, που βρίσκεται στο Α΄ Κοιμητήριο Αθηνών, τη γενική εικόνα του οποίου περιγράφει μετά λύπης η αναγνώστρια. Φωτ. Shutterstock.

Κύριε διευθυντά

Ντροπή! Αυτός ο σχετλιαστικός χαρακτηρισμός εκφράζει τα συναισθήματα που με κυρίευσαν όταν επισκέφθηκα το Α΄ Κοιμητήριο Αθηνών. Η τιμή στους προγόνους εξελίχθηκε σε περιπέτεια ανάμεσα σε χαλάσματα και τσαλαπατημένες αναμνήσεις. Κατεστραμμένοι, χορταριασμένοι τάφοι, μάρμαρα σπασμένα, προτομές πεσμένες στα χόρτα, φωτογραφίες πεταμένες, κάγκελα σκουριασμένα, χάρτινα ποτήρια καφέ, γόπες. Τα μνήματα όπως και τα σημαντικά γλυπτά υπό άλλες συνθήκες θα δημιουργούσαν μια πραγματική γλυπτοθήκη αθανάτων, τώρα καταδικάζονται στην… αδιαφορία.

Μια σύγχρονη τάση στον τουρισμό είναι ο «κοιμητηριακός τουρισμός», μόνο το 2021 το Père Lachaise (Παρίσι) προσείλκυσε 3.000.000 επισκέπτες, άλλωστε τα μνήματα των Μόρισον, Προυστ, Πικάσο αναδεικνύουν τον χώρο σε μοναδικό πόλο έλξης!

Στον «χάρτη» θα μπορούσε να βρεθεί και το Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών, δεν είναι λίγοι οι ξένοι τουρίστες όπως φοιτητές (Καλών Τεχνών ή Ιστορικών Σχολών) και καλλιτέχνες που απαθανατίζουν με σεβασμό τα μνημεία – γλυπτά. Αναζητούν τις σωστές οπτικές γωνίες όχι για το φως αλλά για να αποφύγουν τους σωρούς από σκουπίδια και γκρεμίδια!

Ο Δήμος Αθηναίων θα μπορούσε:

1. Να εντοπίσει συγγενείς και δικαιούχους ρημαγμένων τάφων.

2. Να προσλάβει προσωπικό με απασχόληση τον καθαρισμό τουλάχιστον των εμβληματικών μνημείων.

3. Να κυκλοφορήσει επιμελημένη έκδοση με την ιστορία του χώρου, στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Θα ήθελα να μοιραστώ το πικρό αστείο που κυκλοφορεί ανάμεσα στους συγγενείς που έχουμε οικογενειακό μνήμα: «ευτυχώς που η Κοιμωμένη του Χαλεπά δεν ξυπνάει για να δει τα χάλια». Ελπίζοντας πως για να σβηστεί η λέξη «ντροπή» δεν θα πρέπει να περιμένουμε τόσο, μέχρι να συναντήσουμε… τους αποθανόντες συγγενείς!

*Σύμβουλος Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT