Γράμματα Aναγνωστών

Οι καταστροφές των δασών

Κύριε διευθυντά

Ο συντακτικός νομοθέτης, προκειμένου περί του δασικού πλούτου, εν γένει, της χώρας, πέραν της μερίμνης του γενικώς για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, έλαβε ιδιαίτερη μέριμνα εισάγοντας στο κείμενο του Συντάγματος (όπως τούτο αναθεωρήθηκε με το από 6 Απριλίου 2001 ψήφισμα της Ζ΄ Αναθεωρητικής των Ελλήνων Βουλής), ειδικές διατάξεις, με τις οποίες οι εκτάσεις με δασική βλάστηση υπάγονται σε αυστηρό προστατευτικό καθεστώς.

Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 24 παρ. 1 και 117 παρ. 3 και 4 του Συντάγματος τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις υπάγονται ως φυσικά αγαθά, υπό ιδιαίτερο προστατευτικό καθεστώς για να διατηρηθεί η χρήση κατά τον προορισμό τους και να διαφυλαχθεί η από την ύπαρξή τους προκύπτουσα φυσική και βιολογική ισορροπία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα άρθρα 117 παρ. 3 του Συντάγματος και 38 παρ. 1 και 3 του ν. 998/1979 (ΦΕΚ Α 289), δημόσια ή ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά ή που με άλλο τρόπο αποψιλώθηκαν ή αποψιλώνονται, δεν αποβάλλουν για τον λόγο αυτό τον χαρακτήρα που είχαν πριν καταστραφούν, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέες και αποκλείεται να διατεθούν για άλλον προορισμό με μόνη την αντικειμενική διαπίστωση της συνδρομής των κατά την ανωτέρω συνταγματική διάταξη προϋποθέσεων.

Εξάλλου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 117 παρ. 3 του Συντάγματος, το οποίο έχει άμεση εφαρμογή, καθ’ όσον δεν εξαρτάται εκ της εκδόσεως νόμου, όταν καταστρέφεται δάσος ή δασική έκταση είτε από πυρκαγιά είτε από οποιαδήποτε άλλη αιτία, η κήρυξη της καταστραφείσης εκτάσεως ως αναδασωτέας και η απαγόρευση κάθε χρήσεως, η οποία θα παρεμπόδιζε την αναδάσωση, δεν αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια της διοικήσεως, αλλά είναι υποχρεωτική και επιβάλλεται χωρίς εξαίρεση, με μόνη την αντικειμενική διαπίστωση της συνδρομής των τασσομένων από την προαναφερθείσα συνταγματική προϋποθέσεων και ασχέτως του χαρακτήρος της αναδασωτέας εκτάσεως, ως δημοσίας ή ιδιωτικής.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας, μεταξύ άλλων, έκρινε ότι σε περίπτωση καταστροφής ή αποψιλώσεως δάσους ή δασικής εκτάσεως από πυρκαγιά ή οποιαδήποτε άλλη αιτία, προερχόμενη είτε από ανθρώπινη ενέργεια είτε από φυσικά αίτια, είναι υποχρεωτική η κήρυξη της καταστραφείσης εκτάσεως ως αναδασωτέας και αποκλείεται η διάθεσή της για άλλο σκοπό δημοσίου συμφέροντος που θα δικαιολογούσε, κατά νόμο, επέμβαση στο δάσος πριν από την καταστροφή του. Τέτοια επέμβαση επιτρέπεται, στο άκρως απαραίτητο μέτρο, μόνο μετά την πραγματοποίηση της αναδασώσεως, αφού ανακτήσει τη δασική μορφή της η καταστραφείσα έκταση, απαγορεύεται, δηλαδή, απολύτως προ της πραγματοποιήσεως του σκοπού της αναδασώσεως.

Προς καταστολή και εξάλειψη του εγκληματικού φαινομένου, της καταστροφής των δασών μας, επιβάλλεται να ληφθούν τάχιστα -πέραν των ήδη υφισταμένων- τα κατάλληλα προληπτικά και κατασταλτικά μέτρα και να βελτιωθούν η διοίκηση και ο εκτελεστικός γενικά μηχανισμός του κράτους για την εφαρμογή των μέτρων αυτών, αν θέλουμε να διατηρηθεί η κατά προορισμόν σπουδαιότατη χρήση των δασών και να διαφυλαχθεί η από την ύπαρξή τους προκύπτουσα φυσική και βιολογική ισορροπία.

Αλλως, αν συνεχισθεί η μέχρι σήμερα αύξουσα καταστροφή του δασικού πλούτου της χώρας μας από τις πυρκαγιές, μετ’ ου πολύ, η μετά πολλών φυσικών πλεονεκτημάτων προικισμένη ελληνική μας πατρίδα θα καταστή αυχμηρός τόπος με όλες τις συμπαρομαρτούσες δυσμενείς συνέπειες.

Κωνσταντινος Β. Χιωλος – Διδάκτωρ Νομικής – δικηγόρος

Οι σχέσεις με την Κίνα

Κύριε διευθυντά

Στην έγκριτο εφημερίδα σας (15.7.2014) αναφέρεσθε στη δήλωση του προέδρου της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, κατά την επίσκεψή του στη Ρόδο, ότι η Ελλάδα είναι η πιο φιλική και η πιο αξιόπιστη χώρα μέσα στην Ευρώπη για την Κίνα. Αλλωστε η Κίνα το απέδειξε αυτό με την απόφαση του Πεκίνου για μεγάλης κλίμακος επενδύσεις στην Ελλάδα, όπως είναι το λιμάνι του Πειραιά, σιδηροδρομικό δίκτυο, περιφερειακά αεροδρόμια κ.λπ, ενώ φαίνεται να συζητήθηκαν και οι τελευταίες εξελίξεις στα ανοιχτά μέτωπα που υπάρχουν μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου τα οποία εμμέσως επηρεάζουν και την πρόοδο των κινεζικών επενδύσεων στην Ελλάδα.

Φαίνεται ότι οι μεγάλες αποστάσεις Ελλάδος – Κίνας δεν επηρεάζουν αρνητικά τις φιλικές σχέσεις μας και, εξάλλου, όταν επισκέφθηκε την Κίνα ο Εθνάρχης Καραμανλής (δεν θυμάμαι πότε ακριβώς, πάντως πριν από 20-30 χρόνια), ο αείμνηστος Καραμανλής εξεπλάγη από την υποδοχή του στο αεροδρόμιο του Πεκίνου, και εις σχετική ερώτηση στον τότε πρόεδρο της Κίνας, αυτός του απάντησε ότι μεταξύ Ελλάδος και Κίνας δεν υπάρχουν διαχωριστικά σύνορα, δηλαδή τόσο κοντά είναι η Ελλάδα με την Κίνα! Προφανώς ήξερε ο τότε πρόεδρος της Κίνας ότι τον 5ο αιώνα π.Χ., μόνο σε δύο μακρινές μεταξύ τους χώρες αναπτύχθηκαν ο πολιτισμός και η φιλοσοφία, δηλ. στην Ελλάδα με τους προσωκρατικούς φιλοσόφους (Θαλής, Ηράκλειτος, Παρμενίδης, Ξενοφάνης κ.λπ.) και στην Κίνα με τους Λάο Τσε, Κομφούκιο κ.ά.. Εννοείται ότι, στην πρόσφατη συνάντηση των προέδρων Ελλάδος και Κίνας, άνοιξαν και άλλες συζητήσεις για θέματα κοινού ενδιαφέροντος,  με μεγάλες προοπτικές και ελπίδες για μεγάλη οικονομική βοήθεια και υποστήριξη. Η επιτυχία της επένδυσης Cosco αποδεικνύει το παραπάνω συμπέρασμα, έστω και αν μερικοί τη θεωρούν επιζήμια ή ξεπούλημα, όπως θεωρούν ξεπουλήματα κάθε ιδιωτικοποίηση… Τι θα πουν όμως στο μέλλον αν κινεζικά πλοία επιδιορθώνονται στον Σκαραμαγκά ή τη Σύρο με χιλιάδες θέσεις εργασίας; Και αυτό θα είναι ξεπούλημα;

Αναστασιος β. Κοβατσης – Καθηγητής Πανεπιστημίου

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή