ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Πανελλαδικές, Λατινικά και Κοινωνιολογία

panelladikes-latinika-amp-nbsp-kai-koinoniologia-2378400

Κύριε διευθυντά
Με την ανακοίνωση διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων θυμηθήκαμε πάλι την αντικατάσταση των Λατινικών από την Κοινωνιολογία…

Ξεχνάμε ότι τα Λατινικά είναι η ρίζα όλων των ευρωπαϊκών γλωσσών και γι’ αυτό οι γλώσσες αυτές χαρακτηρίζονται λατινογενείς; Ξεχνάμε ότι είναι χρήσιμο τα νέα παιδιά να καταλαβαίνουν την προέλευση των ξένων γλωσσών, τις οποίες υποχρεωτικά μαθαίνουν, και μάλιστα ότι ίσως διευκολύνεται η εκμάθησή τους όταν έχουν διδαχθεί Λατινικά; (Το αλφάβητό τους, πάντως, είναι λατινικό.) Αφήνω κατά μέρος την ιστορική αξία των Λατινικών για την κατανόηση του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Ο λεγόμενος ελληνορωμαϊκός πολιτισμός είναι η πατρίδα όλων ημών των Ευρωπαίων και στη ρίζα του πολιτισμού αυτού, όπως και κάθε πολιτισμού, βρίσκονται βεβαίως οι γλώσσες του. Με ποιο δικαίωμα, λοιπόν, τις αποπέμπουμε;

Εξάλλου, από τα Λατινικά και τα Αρχαία Ελληνικά προέρχεται η ορολογία της Ιατρικής, της Φαρμακολογίας και δεν ξέρω πόσων ακόμα επιστημών και ειδικοτήτων. Οι υποψήφιοι των ιατρικών σχολών στα γερμανικά πανεπιστήμια έπρεπε να παρακολουθήσουν υποχρεωτικά –τουλάχιστον παλαιότερα, όσο ξέρω– das Grosse Latinum και das Grosse Graecum, ώστε να μπορούν να καταλαβαίνουν την ορολογία της επιστήμης τους και να ξέρουν από πού προέρχεται αυτή η ορολογία.

Δεν είπαμε να καταργηθεί η Κοινωνιολογία ως μάθημα, αλλά είναι λάθος να αντικαταστήσει, ως εξεταστέο μάθημα, στις Πανελλαδικές Εξετάσεις τα Λατινικά. Μήπως είναι τόσο μεγάλη η πίεση των επαγγελματιών κοινωνιολόγων και των αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων; Μήπως η διδασκαλία της Κοινωνιολογίας, και κυρίως η εξέτασή της στις Πανελλαδικές, θεωρείται μοντερνισμός και προοδευτισμός, ενώ τα Λατινικά αναχρονισμός και μαύρη συντήρηση;

Κικη Αλατζογλου, Αθήνα