O «πολυσύνθετος» νόμος για την Παιδεία

O «πολυσύνθετος» νόμος για την Παιδεία

Κύριε διευθυντά

Σχετικά με τον υπ’ αριθμ. 4692 νόμο τεύχος Α΄ ΦΕΚ 111 που ψηφίστηκε από τη Βουλή (12 Ιουνίου 2020) και αφορά την Παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της, επιθυμώ να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις. Ο νόμος αυτός αποτελείται από 64 σελίδες και έχει 138 άρθρα.

Εγιναν προσθήκες ή τροποποιήσεις ή καταργήσεις σε 77 άρθρα ή παραγράφους της υφιστάμενης νομοθεσίας, σε είκοσι επτά (27) προηγούμενους νόμους, που αφορούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η πολυπλοκότητα της νέας νομοθεσίας, η νομική της κατανόηση, καθώς και η εφαρμογή της, κατά την προσωπική μου εκτίμηση, είναι πάρα πολύ δύσκολες. Επιθυμώ να κάνω πολύ σύντομα ορισμένες παρατηρήσεις επί του νόμου 4692/2020. Δυστυχώς, δεν δύναμαι να είμαι περισσότερο εκτεταμένος.

α) Παρατηρώ ότι δίδεται μεγάλη έμφαση ως προς τα Πρότυπα Σχολεία (Π.Σ.) καθώς και στα Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙΡ.Σ.). Τα άρθρα 10 έως 21 αναφέρονται σε αυτά τα σχολεία και δύσκολα γίνονται κατανοητά και εφαρμόσιμα στην πράξη. Κυρίως στην επιλογή προσωπικού και μαθητών. Για τα ανωτέρω σχολεία συνεχίζει ο νομοθέτης και με άλλες μεταβατικές διατάξεις, όπως το άρθρο 62 κ.ά.

β) Τα άρθρα 27, 28, που αφορούν τους «συντονιστές» της εκπαίδευσης, έχουν μεγάλη νομική πολυπλοκότητα.

Παρατήρηση: Από ποια επιτροπή νομικά κατοχυρωμένη γίνεται η επιλογή των συντονιστών της εκπαίδευσης;

γ) Το άρθρο 47Α΄ αναφέρεται στην αυτοαξιολόγηση. Θα εφαρμοστούν οι αποφάσεις που θα λάβουν;

δ) Το άρθρο 35 είναι μια προσθήκη του άρθρου 47Β΄ στον ν. 4547/2018 και αναφέρεται στους συντονιστές του εκπαιδευτικού έργου.

Το άρθρο αυτό έχει μεγάλη πολυπλοκότητα, αμφιβάλλω εάν δύναται να κατανοηθεί και να εφαρμοστεί.

ε) Το άρθρο 38, που αναφέρεται στον σύμβουλο σχολικής ζωής. Είναι δυνατόν οι εκπαιδευτικοί ενός σχολείου που έχουν διδακτικά καθήκοντα να επιφορτισθούν με αυτές τις υποχρεώσεις που αναφέρονται στο άρθρο αυτό;

στ) Σε ολόκληρο τον νόμο 4692 δεσπόζει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που είναι επιτελικός φορέας του υπουργείου Παιδείας, με μεγάλες αρμοδιότητες. Ερωτώ ποιος είναι ο τελευταίος νόμος που καθορίζει τις αρμοδιότητες αυτού; Οι εισηγήσεις του ΙΕΠ στο υπουργείο θα πρέπει να εφαρμόζονται υποχρεωτικώς από το υπ. Παιδείας; Δύσκολα ερωτήματα. Εδώ δημιουργούνται πολλά θέματα νομικής φύσεως.

Σε μια εποχή παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης και στην Ελλάδα και οικονομικής κρίσης, είναι δυνατόν να υλοποιηθεί αυτός ο νόμος που απαιτεί πολλά εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο; Γνωρίζουν οι υπεύθυνοι με το νέο σχολικό έτος πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία;

Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΔΟΕ, ΟΛΜΕ τι γνώμη έχουν για αυτόν τον νόμο;

Ιωαννης Θ. Χαϊνης, Ομ. καθηγ. Ε.Μ. Πολυτεχνείου

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή