ΔΡΟΜΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ - ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Η Γερμανία ανοίγει δρόμους στην ηλεκτροκίνηση

i-germania-anoigei-dromoys-stin-ilektrokinisi0

Οι στόχοι που έχει θέσει η χώρα. Ποια κίνητρα παρέχει στους πολίτες της.

Με την Ελλάδα να επιδιώκει να εισέλθει δυναμικά στην αγορά ηλεκτροκίνησης, δίνοντας κίνητρα για την ενίσχυση της χρήσης των ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων, η Γερμανία, ως παραδοσιακή δύναμη στην παραγωγή αυτοκινήτων, είναι πρωτοπόρος ευρωπαϊκή χώρα στον τομέα της ηλεκτροκινητικότητας τόσο ως πάροχος όσο και ως ηγετική αγορά. Όπως αναφέρει κλαδική μελέτη του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Βερολίνο, η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση έχει συνδέσει άρρηκτα το θέμα της ηλεκτροκίνησης με τη μετάβαση σε μια κατάσταση μετακινήσεων φιλικής προς το περιβάλλον και ενεργειακής μετάβασης από τα πεπερασμένα ορυκτά καύσιμα προς τις ανανεώσιμες –«πράσινες»– πηγές ενέργειας. 

Με στόχο την αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση έχει, κατά τα τελευταία χρόνια, λάβει σειρά μέτρων. Από αυτά τα βασικότερα περιλαμβάνουν τη χρηματοδότηση, ήδη, από το 2009 της έρευνας και ανάπτυξης στον τομέα ηλεκτροκίνησης με 3 δισ. ευρώ, την προσφορά επιδοτήσεων και οικονομικών ευκολιών για αγορά νέου ηλεκτρικού οχήματος και την ανάπτυξη, μέσω δαπάνης 30 εκατ. ευρώ, ενός δικτύου δημόσιων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ξεπερνούν σε αριθμό τις 24.000. Η χώρα έχει θέση ψηλά τον πήχη, καθώς στόχος έως το 2030 είναι οι σταθμοί φόρτισης να ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο. 

Το «UmweltBonus», όπως ονομάζεται η επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, κυμαίνεται περίπου στο 10% της καθαρής αξίας ενός οχήματος. Το κόστος αυτής της επιδότησης επιμερίζεται, ύστερα από εκατέρωθεν συμφωνία, μεταξύ του Ομοσπονδιακού Κράτους και των παραγωγών. Μάλιστα μέχρι και το 2025 το ύψος αυτής της ενίσχυσης αναμένεται να αυξάνεται.

i-germania-anoigei-dromoys-stin-ilektrokinisi0

Η γερμανική κυβέρνηση, που αντικαθιστά τα υπηρεσιακά συμβατικά αυτοκίνητα με ηλεκτροκίνητα, παρέχει σειρά φοροελαφρύνσεων σε κατόχους τέτοιου είδους οχημάτων. Ενδεικτικά, προβλέπεται δεκαετής απαλλαγή από τον φόρο οχημάτων για καθαρά ηλεκτρικά οχήματα, η οποία, αρχικά, ίσχυε έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, έχοντας επεκταθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030.

Εμφαση έχει δοθεί και στην καθιέρωση παραγωγής μπαταριών. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Ενέργειας διαθέτει ένα δισ. ευρώ έως το 2022 από το Ταμείο Ενέργειας και Κλίματος για την έρευνα και ανάπτυξη στον τομέα παραγωγής μπαταριών. Απώτερος στόχος είναι η Γερμανία να αποκτήσει ηγετική θέση στην Ευρωπαϊκή Συμμαχία Μπαταρίας (European Battery Alliance), την κεντρική πλατφόρμα συζητήσεων μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών-μελών, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των ευρωπαϊκών βιομηχανικών εταιρειών σχετικά με το μέλλον της παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη.

Επιπλέον, η Εθνική Πλατφόρμα Ηλεκτρικής Κινητικότητας (ΕΠΗΚ) είναι ένας ηλεκτρονικός κόμβος ενημέρωσης, που δημιούργησε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και ενορχηστρώνει την ανάπτυξη της ηλεκτρικής κινητικότητας στη Γερμανία. Η πλατφόρμα αποτελεί, ουσιαστικά, επίσημο συμβουλευτικό σώμα της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης με πάνω από 150 εκπροσώπους από τη βιομηχανία, την επιστήμη, την πολιτική, τα συνδικάτα και τις ενώσεις. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένας από τους πιο κεντρικούς «παίκτες» στην πολιτική προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, όπως αναφέρει η μελέτη του ΟΕΥ Βερολίνου. Οι στόχοι που έχει θέσει η Γερμανία θα οδηγήσουν στο να γίνει ο κορυφαίος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως.

i-germania-anoigei-dromoys-stin-ilektrokinisi1

Τα τελευταία χρόνια υπήρξε κατακόρυφη αύξηση του αριθμού των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στη Γερμανία. Από 34.022 το 2017 αυξήθηκαν σε 136.617 το 2020, ενώ το 2006 καταγράφονται μόλις λίγο περισσότερα από 1.900 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η Εθνική Πλατφόρμα Ηλεκτροκινητικότητας της Γερμανίας έχει προβλέψει πως το 2022 θα κυκλοφορούν ένα εκατ. ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους της χώρας των 83 εκατ. κατοίκων.

Σε ό,τι αφορά την παραγωγή, στη Γερμανία υπάρχουν 60 ηλεκτρικά μοντέλα διαθέσιμα από Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι, ως είναι εύλογο, κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο (70%) στον γερμανικό κλάδο αυτοκινήτων. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι για το 2019 υπήρξε σημαντική υποχώρηση του μεριδίου των γερμανικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις περισσότερες αγορές, και μάλιστα σε αξιόλογο βαθμό. Για το 2020 έχει υιοθετηθεί ένα πιο επιθετικό μοντέλο πωλήσεων το οποίο θα σταθεροποιήσει και θα αυξήσει ξανά το μερίδιο της γερμανικής αγοράς, όπως αναφέρει η μελέτη.

i-germania-anoigei-dromoys-stin-ilektrokinisi2

Με ορίζοντα το 2030, το εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς των νέων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι σχεδόν ίδιο τόσο στη Γερμανία (28%) όσο και στην Ευρώπη (29%) από περίπου 5% σήμερα. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Κίνα, η οποία εκτιμάται ότι θα καταλαμβάνει σε 10 χρόνια το 38% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς από 9% σήμερα. Ακολουθούν οι ΗΠΑ, των οποίων το μερίδιο αναμένεται να αγγίξει το 2030 αυτό της Ευρώπης (29%).

Η πανδημική κρίση δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, με την έκθεση του γραφείου ΟΕΥ Βερολίνου να αναφέρει πως τον περασμένο Απρίλιο οι νέες εγγραφές αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 60%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι κάποιες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων έκλεισαν κατά τη διάρκεια του lockdown, αλλά και στη συγκρατημένη αγοραστική διάθεση των καταναλωτών, ενόψει της επικείμενης ύφεσης, με τον πρόεδρο της Ένωσης Διεθνών Κατασκευαστών Οχημάτων, Reinhard Zirpel, να έχει κάνει λόγο για μια άνευ προηγουμένου πτώση της αγοράς αυτοκινήτου. Συνολικά, όλες οι γερμανικές μάρκες αυτοκινήτων σημείωσαν διψήφιες απώλειες.

Ωστόσο, στα ηλεκτροκίνητα οχήματα η εικόνα είναι βελτιωμένη. Στη Γερμανία, τον Μάρτιο σημειώθηκε αύξηση των νέων εγγραφών ηλεκτρονικών αυτοκινήτων κατά 56%, ενώ τον Απρίλιο, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla κατάφερε να αυξήσει τις νέες εγγραφές κατά περισσότερο από 10%. Μάλιστα, στο πλαίσιο του πακέτου μέτρων της γερμανικής κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της κρίσης της πανδημίας, η κρατική επιχορήγηση για αγορά ηλεκτρικού οχήματος διπλασιάστηκε από 3.000 ευρώ σε 6.000 ευρώ.

Σύμφωνα με μελέτη της Handelsblatt, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιστάθηκε στη γενικότερη πτωτική τάση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και οικονομίας γενικότερα. Το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και στην Κίνα έχει αυξηθεί και αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται. Κατά το πρώτο ήμισυ της χρονιάς οι ΗΠΑ πώλησαν 111.000 ηλεκτρικά οχήματα, η Κίνα 385.000 και η Ευρώπη 414.000. Λόγω της κρίσης επιταχύνθηκε η στροφή προς τους ηλεκτρικούς κινητήρες, καθώς τα κράτη, λόγω και των ενωσιακών περιβαλλοντικών υποχρεώσεων για μείωση των εκπομπών ρύπων, αύξησαν την παροχή κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. ■