Χρονιά-ορόσημο το 2022 για την ελληνική αγορά ενέργειας

Χρονιά-ορόσημο το 2022 για την ελληνική αγορά ενέργειας

Οι φιλόδοξοι στόχοι της πράσινης μετάβασης εν μέσω ενεργειακής κρίσης δημιουργούν μεγάλες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες.

12' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ενεργειακή κρίση που άρχισε να ξεδιπλώνεται από τα μέσα του 2021 φαίνεται ότι θα κυριαρχήσει και στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Παρά τις αναταράξεις που προκάλεσε σε παγκόσμιο επίπεδο στην ενεργειακή αγορά και τα ερωτήματα που έθεσε ως προς την αξιοπιστία των ΑΠΕ για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης, η ενεργειακή μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών ρύπων παραμένει η βασική σταθερά της ενεργειακής οικονομίας. Αυτό ήταν και το μήνυμα που έστειλε και η Παγκόσμια Συνδιάσκεψη για το Κλίμα του ΟΗΕ (COP 26) στη Γλασκώβη, έστω και αν δεν ήταν τόσο ηχηρό όσο επιτάσσουν οι συνθήκες για την κλιματική αλλαγή και το βιώσιμο μέλλον του πλανήτη.

Η Ελλάδα μέσω του κλιματικού νόμου δρομολόγησε τον οδικό χάρτη για την επίτευξη των φιλόδοξων κλιματικών στόχων έως το 2030, με βασικές δεσμεύσεις για την υποχρεωτική απεξάρτηση των νησιών έως το 2030, την επιβολή εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στα μεγάλα κτίρια από το 2023 και την αντικατάσταση συμβατικών αυτοκινήτων με ηλεκτρικά, με στόχο το 2030 όλα τα νέα οχήματα που θα ταξινομούνται να είναι μηδενικών εκπομπών. Μέσα στο 2022 αναμένεται και η ολοκλήρωση της αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) στη βάση της συμβατότητάς του με τις νέες κατευθύνσεις του πακέτου Fit For 55 της ΕΕ. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο το ΥΠΕΝ φιλοδοξεί να επιταχυνθεί η αδειοδότηση έργων ΑΠΕ, ώστε να καλύπτουν μερίδιο 70% στην τελική κατανάλωση ενέργειας έως το 2030. Η αρχική εκτίμηση του ΕΣΕΚ για επενδύσεις 44 δισ. ευρώ προς επίτευξη του στόχου συνολικής εγκατάστασης από ΑΠΕ 19 GW το 2020 πλέον θα αναθεωρηθεί προς τα πάνω, καθώς οι αναθεωρημένοι στόχοι απαιτούν αισθητά υψηλότερες επενδύσεις. Η ολοκλήρωση του προγράμματος απολιγνιτοποίησης, παρά τις παλινωδίες που προκαλεί στην πράξη η ανεπάρκεια ισχύος, καθιστώντας τη λιγνιτική παραγωγή κρίσιμη για την ευστάθεια του συστήματος σε περιόδους αιχμής, η μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ, η ολοκλήρωση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών παραμένουν οι μεγάλες προκλήσεις στον τομέα της ενέργειας τη νέα χρονιά. Με προσδοκία αναμένεται στις αρχές του έτους και το θεσμικό πλαίσιο για την αποθήκευση και τα υπεράκτια αιολικά, που θα «ξεκλειδώσουν» επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ από εγχώριους και ξένους ομίλους.

Στις μεγάλες προκλήσεις που θα πρέπει να διαχειριστούν οι αρμόδιες αρχές είναι και η δυναμικότητα των δικτύων. Η ανεπάρκεια που διαπιστώνεται κρατάει παγωμένες επενδύσεις που βρίσκονται σε ώριμο στάδιο και έχει μπλοκάρει χιλιάδες αιτήσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ για όρους σύνδεσης. Το μείζον ζήτημα, τέλος, που αντιστρέφει τους εθνικούς στόχους για τη διείσδυση των ΑΠΕ και απειλεί να προκαλέσει ένα νέο κύμα φυγής ξένων μεγάλων επενδύσεων από τη χώρα, είναι οι κινήσεις απέναντι σε κάθε επένδυση ΑΠΕ που κλιμακώνονται σε όλη την επικράτεια από κατοίκους αλλά και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Οι επιχειρήσεις του ενεργειακού κλάδου θα συνεχίσουν να δοκιμάζονται από την παρατεταμένη αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει η ενεργειακή κρίση, η οποία εκτιμάται ότι θα επιταχύνει και τον κύκλο συγχωνεύσεων στον κλάδο της λιανικής.

ΔΕΗ

Στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται, η ΔΕΗ μέσα από δύο στρατηγικές κινήσεις το 2021 άλλαξε τους όρους του παιχνιδιού και πέρασε στην αντεπίθεση. Με την επιτυχή αύξηση κεφαλαίου, μέσω της οποίας διασφάλισε φθηνό χρήμα ύψους 1,35 δισ. ευρώ, η ΔΕΗ «αγόρασε» το εισιτήριό της για την πράσινη μετάβαση. Με τα κεφάλαια της ΑΜΚ και τα έσοδα των 1,312 δισ. ευρώ από την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ στη Macquarie, η ΔΕΗ θα χρηματοδοτήσει το αναθεωρημένο επενδυτικό της πλάνο ύψους 5,3 δισ. ευρώ τα επόμενα 3 έτη και 8,4 δισ. ευρώ μέχρι το 2026, με στόχο τα 7,2 GW εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ (περιλαμβανομένων των Υδροηλεκτρικών Σταθμών) μέχρι το 2024 και τα 9,1 GW μέχρι το 2026. Το όχημα για την υλοποίηση του φιλόδοξου αυτού σχεδίου είναι η θυγατρική ΔΕΗ Ανανεώσιμες με ένα χαρτοφυλάκιο αδειοδοτημένων ώριμων έργων ΑΠΕ περί τα 3 GW. Σήμερα, με 34 αιολικά πάρκα, 18 μικρούς υδροηλεκτρικούς σταθμούς, 28 φωτοβολταϊκούς σταθμούς και έναν υβριδικό σταθμό παραγωγής ενέργειας, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος άνω των 230 MW και το επενδυτικό της πλάνο, η ΔΕΗ Ανανεώσιμες έχει τοποθετηθεί δυναμικά στον ελληνικό χώρο των ΑΠΕ και φιλοδοξεί να οδηγήσει τον ενεργειακό μετασχηματισμό στη χώρα. Εχει υπογράψει στρατηγική συμφωνία με τον γερμανικό κολοσσό RWE για την από κοινού κατασκευή 2 GW στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και μνημόνια συνεργασίας με τις EDPR και Masdar Taaleri Generation.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Δυναμική θέση στο νέο ενεργειακό τοπίο κατέχει και ο πρωτοπόρος στον τομέα των ΑΠΕ όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σε συνέχεια μιας χρονιάς που ξεκίνησε με την εταιρεία να ανακοινώνει την επέκταση των δραστηριοτήτων της και στον τομέα των πλωτών φωτοβολταϊκών πάρκων, υποβάλλοντας αίτηση στη ΡΑΕ για τρεις εγκαταστάσεις συνολικής ισχύος 265 MW, και τη συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ της Ocean Winds (κοινοπραξία των εταιρειών EDP Renewables και ENGIE) και της Τέρνα Ενεργειακή για την από κοινού ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 1,5 GW, η Τέρνα Ενεργειακή υλοποιεί επενδυτικό πλάνο που προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, πριν καν ολοκληρωθεί, η εταιρεία δρομολογεί ένα διευρυμένο πρόγραμμα επενδύσεων σε νέα αιολικά πάρκα, χερσαία φωτοβολταϊκά, αλλά και σε πλωτά φωτοβολταϊκά και πλωτά θαλάσσια αιολικά πάρκα, καθώς και νέες επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας, πέραν του έργου αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία και του υβριδικού έργου στο Αμάρι της Κρήτης. Στόχος παραμένει η συνολική εγκατεστημένη ισχύς (αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά πάρκα και συστήματα αποθήκευσης) να προσεγγίσει τα 3.000 MW μέσα στην επόμενη πενταετία. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία πρόσφατα έθεσε σε λειτουργία επιπλέον 30 MW αιολικών πάρκων στην Ελλάδα, ενώ συνολικά κατασκευάζει ή έχει έτοιμα προς κατασκευή περίπου 400 MW νέων αιολικών πάρκων σε διάφορες περιοχές της χώρας. Μέσα στο 2022 αναμένεται και η έναρξη της κατασκευής της νέας μονάδας φυσικού αερίου στην Κομοτηνή ισχύος 877 MW, την οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα κατασκευάσει από κοινού με τη Motor Oil.

Mytilineos

Με επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ, η Mytilineos, έχοντας σε λειτουργία 1,2 GW από θερμικές μονάδες φυσικού αερίου, πρωτοστατεί στην πορεία της ενεργειακής μετάβασης με όχημα τον Τομέα Ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών και Αποθήκευσης Ενέργειας. Το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο της Mytilineos περιλαμβάνει εγκατεστημένη ισχύ από αιολικά φωτοβολταϊκά και μικρά υδροηλεκτρικά 250 MW. Τον Φεβρουάριο ανακοίνωσε τη συμφωνία για απόκτηση χαρτοφυλακίου 20 υπό ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 1,48 GW ιδιοκτησίας της Egnatia Group. Το σύνολο του χαρτοφυλακίου έχει υπαχθεί στη διαδικασία των Στρατηγικών Επενδύσεων (Fast Track), ενώ εκτιμάται ότι η κατασκευή τους θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023. Φωτοβολταϊκά ισχύος 775 MW έχουν υποβάλει αίτηση για όρους σύνδεσης, με πιθανή ημερομηνία έναρξης κατασκευής μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, και φωτοβολταϊκά έργα ισχύος 140 MW έχουν κερδίσει τον τελευταίο διαγωνισμό της ΡΑΕ. Η εταιρεία μέχρι το τέλος του 2021 αναμενόταν να είχε λάβει την τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή αιολικών πάρκων ισχύος 100 ΜW. Επιπλέον η Mytilineos έχει αποκτήσει το σύνολο χαρτοφυλακίου 21 υπό ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση συσσωρευτών, καθώς και 4 πρόσθετων υπό ανάπτυξη έργων παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση συσσωρευτών, ενεργειακά επικουρούμενων από φωτοβολταϊκούς σταθμούς, επίσης από την Egnatia Group.  Η Mytilineos έχει ανακοινώσει συμφωνία με τη δανέζικη Copenhagen Infrastructrure Partners (CIP), με στόχο την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων στην Ελλάδα. Η στρατηγική της Mytilineos επεκτείνεται και στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Η εταιρεία ανακοίνωσε μέσα στο 2021 την υπογραφή συμφωνίας με τη θυγατρική του ομίλου Maire Tecnimont SpA, που δρομολογεί τις απαραίτητες μελέτες και διαδικασίες για την κατασκευή μονάδας πράσινου υδρογόνου, μέσω ηλεκτρόλυσης, στην Ιταλία. Το έργο θα μετατρέπει την παραγόμενη ενέργεια από φωτοβολταϊκή μονάδα της Mytilineos σε πράσινο υδρογόνο και θα παρέχει έναν εναλλακτικό φορέα ενέργειας με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα στην τοπική κοινωνία. Πρόκειται για το πρώτο πιλοτικό έργο πράσινου υδρογόνου της Mytilineos, αφού η εταιρεία στοχεύει να επεκτείνει το επιχειρηματικό μοντέλο της Ιταλίας σε όλες τις χώρες όπου αναπτύσσει φωτοβολταϊκά αυτή τη στιγμή. Μέσα στο 2022 αναμένεται τέλος να τεθεί σε εμπορική λειτουργία η νέα μονάδα θερμική μονάδα φυσικού αερίου, ισχύος 826 MW στη Βοιωτία, ένα από τα πλέον σύγχρονα στην Ευρώπη εργοστάσια με θερμική απόδοση 63%, το οποίο άνοιξε ουσιαστικά τον δρόμο για την απολιγνιτοποίηση της χώρας.

Motor Oil

To 2022 είναι ένα έτος-σταθμός για τον όμιλο της Motor Oil, καθώς συμπληρώνει 50 χρόνια λειτουργίας. Ο εξωστρεφής πετρελαϊκός όμιλος έχει ήδη κάνει στροφή στην ενεργειακή μετάβαση μέσω μιας στρατηγικής τεσσάρων πυλώνων με πρώτο τη συνεχή ενίσχυση της αποδοτικότητας του διυλιστηρίου. Στον τομέα των ΑΠΕ, μέσω στοχευμένων επενδύσεων από το τέλος του 2019 διαθέτει εγκατεστημένη ισχύ 279 MW και 84 MW υπό κατασκευή, ενώ έχει αγοράσει επιπλέον χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW. Σήμερα ο όμιλος, μέσω της θυγατρικής nrg, φτάνει σε 170.000 καταναλωτές. Δυναμικά εισέρχεται και στην αγορά του υδρογόνου με δύο έργα της ελληνικής συμμετοχής στο ευρωπαϊκό IPCEI «Υδρογόνο». Το πρώτο έργο είναι το Blue Med, που αφορά την παραγωγή μπλε υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, καθώς και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα υλοποίησης το 2025. Το δεύτερο έργο αφορά το σχέδιο για την παραγωγή υδρογόνου συνολικής ισχύος 1,5 GW στη Δυτική Μακεδονία, στο πλαίσιο του προγράμματος «White Dragon». Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί ένα νέο πεδίο δραστηριότητας για τη Motor Oil. Η εταιρεία σχεδιάζει και υλοποιεί το πρατήριο καυσίμων του μέλλοντος, το οποίο εκτός από τα συμβατικά καύσιμα θα περιλαμβάνει CNG και αργότερα υδρογόνο, αλλά θα παρέχει και υπηρεσίες φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ο όμιλος προχωρά και στη δημιουργία 1.000 σημείων φόρτισης έως το τέλος του 2022 και 2.000 σημείων σε βάθος πενταετίας, αξιοποιώντας το πανελλαδικό δίκτυο καυσίμων Avin και Shell. Σκοπός είναι η θυγατρική του ομίλου nrg να καταστεί ο μεγαλύτερος και ταχύτερος «φορτιστής» ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, καλύπτοντας όλους τους οδικούς άξονες. Στον τομέα του φυσικού αερίου η Motor Oil προωθεί την κατασκευή μιας νέας πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου για τους καταναλωτές της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Πρόκειται για μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), «Διώρυγα GAS A.E.», που βρίσκεται στο στάδιο του Market Test. Ο όμιλος επεκτείνει τέλος τη δραστηριότητά του στον τομέα της κυκλικής οικονομίας και αξιοποίησης αποβλήτων για την παραγωγή ενέργειας μέσω της θυγατρικής του LPG.

EΛΠΕ

Για τα ΕΛΠΕ το 2022 θα ξεκινήσει με νέα ταυτότητα, με νέο όνομα, που θα αντικατοπτρίζει το νέο «πράσινο» προφίλ του ομίλου και νέα εταιρική δομή, που θα διευκολύνει, μεταξύ άλλων, τις στρατηγικές χρηματοδότησης, τη διαφάνεια και την ορθότερη αποτίμηση της αξίας κάθε δραστηριότητας. Ο εταιρικός μετασχηματισμός του ομίλου ξεκίνησε το 2021 με την απόσχιση του κλάδου διύλισης, εφοδιασμού και πωλήσεων πετρελαιοειδών και χημικών, στο πλαίσιο του προγράμματος Vision 2025 που περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 3,5-4 δισ. ευρώ, από τις οποίες 50% προορίζεται για τον περιορισμό του αποτυπώματος της διύλισης και των υγρών καυσίμων, με επενδύσεις στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, καθώς και σε πρότζεκτ μπλε και πράσινου υδρογόνου, καθώς και βιοκαυσίμων. Το υπόλοιπο 50% θα κατευθυνθεί σε πρότζεκτ «καθαρής» ενέργειας. Τα ΕΛΠΕ ολοκληρώνουν το φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 204 MW στην Κοζάνη και αναμένουν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 τη σύνδεσή τους με το δίκτυο υψηλής τάσης, που θα επιτρέψει την εμπορική του λειτουργία. Στόχος των ΕΛΠΕ είναι να διαθέτει εγκατεστημένη ισχύ κοντά στα 600 MW μεσοπρόθεσμα και 3 GW έως το 2030. Η στρατηγική στον τομέα των ΑΠΕ θα επιτευχθεί κυρίως μέσω στοχευμένων εξαγορών ώριμων έργων που θα δούμε μέσα στο 2022. Ο όμιλος έχει συμπεριλάβει στα πλάνα του και τις νέες τεχνολογίες της αποθήκευσης και των υπεράκτιων αιολικών πάρκων και αναμένει την οριστικοποίηση του θεσμικού πλαισίου για να προχωρήσει στα επόμενα βήματα. Παράλληλα αναπτύσσει δίκτυο φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Όμιλος Koπελούζου

Στα εμβληματικά έργα της ενεργειακής μετάβασης περιλαμβάνεται και ο πλωτός σταθμός αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης του ομίλου Κοπελούζου. Το έργο αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ και είναι ενταγμένο στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. Η εταιρεία Gastrade, στην οποία συμμετέχουν μετοχικά οι Gaslog, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΠΑ, Bulgartransgaz και πιθανότατα και η κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, βρίσκεται κοντά στη λήψη της επενδυτικής απόφασης για την εκκίνηση του έργου που θα ενισχύσει την τροφοδοσία με φυσικό αέριο όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και των χωρών των Βαλκανίων, λειτουργώντας ως μια εναλλακτική πύλη. Ο όμιλος Κοπελούζου επίσης «τρέχει» και το επενδυτικό σχέδιο της κατασκευής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη ισχύος 662 MW και προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, ενώ σχεδιάζει και την είσοδό του στη νέα αγορά των υπεράκτιων αιολικών που αναμένεται να ανοίξει περί τα τέλη του 2022.

Δίκτυα

Στον τομέα των δικτύων, το 2022 θα σηματοδοτηθεί από την είσοδο της Macquarie (μέσω της Spear WTE Investments) στον ΔΕΔΔΗΕ (49%) και της Ιtalgas στη ΔΕΠΑ Υποδομών. Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση ενός εγκεκριμένου τετραετούς επενδυτικού προγράμματος 1,6 δισ. ευρώ με τον νέο μέτοχο να δίνει το βάρος σε έργα που θα βελτιώσουν την ευελιξία του δικτύου, ώστε να επιτραπεί η αντικατάσταση των ρυπογόνων καυσίμων με καθαρότερη ενέργεια για να επιτευχθούν καθαρές μηδενικές εκπομπές. Μέσα στο 2022 θα πρέπει λογικά να δούμε τις πρώτες δημοπρατήσεις έργων του ΔΕΔΔΗΕ για την ενίσχυση των δικτύων, έτσι ώστε να δώσουν τη δυνατότητα εισαγωγής νέων τεχνολογιών και υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Αποδοτικότερες αντλίες θερμότητας, έξυπνοι μετρητές, ηλιακοί συλλέκτες και αποθήκευση ενέργειας είναι μερικές από τις δράσεις στις οποίες θα προχωρήσει ο ΔΕΔΔΗΕ μέσα στο 2022.

Στον τομέα του φυσικού αερίου, ο έλεγχος των δικτύων περνάει στον τρίτο μεγαλύτερο διαχειριστή δικτύων στην Ευρώπη, την Italgas, η οποία εξαγόρασε το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών έναντι 733 εκατ. ευρώ. Tο μεγάλο στοίχημα είναι η «άφιξη» του φυσικού αερίου σε 39 πόλεις, σε 7 περιφέρειες της χώρας. Ένα στοίχημα με οικονομικά οφέλη για τους καταναλωτές όλων των κατηγοριών και επομένως με αναπτυξιακό «πρόσημο» για την ελληνική οικονομία, το οποίο για να κερδηθεί θα πρέπει η συντριπτική πλειονότητα των έργων να έχουν ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο του 2023, δηλαδή έως τη λήξη της Προγραμματικής Περιόδου ΕΣΠΑ 2014-2020, από την οποία συγχρηματοδοτούνται. Η παρουσία της Italgas αποτελεί εχέγγυο προς αυτή την κατεύθυνση, με δεδομένο ότι «κουβαλά» ιστορία 180 ετών στην ανάπτυξη υποδομών αερίου, λειτουργώντας 70.000 χιλιόμετρα δικτύων διανομής και εξυπηρετώντας περισσότερους από 1.800 δήμους στη γειτονική χώρα. Ισχυρή ώθηση στην «πράσινη» ανάπτυξη δίνουν τα έργα του ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας. Μέσα από ένα επενδυτικό πρόγραμμα 5 δισ. ευρώ και ορίζοντα το 2030, ο ΑΔΜΗΕ έχει θέσει τις βάσεις για την ενεργειακή μετάβαση του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας. 

ΔΕΣΦΑ

Ο δρόμος προς την ενεργειακή μετάβαση περνάει και από το σύστημα φυσικού αερίου, με τον ΔΕΣΦΑ να επενδύει στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων για την ταχύτερη μετάβαση σε μια πιο καθαρή και βιώσιμη ενέργεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου. Μέσω του ρόλου του στο έργο «White Dragon», που προγραμματίζεται με επίκεντρο την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ εργάζεται για να διασφαλίσει ότι το δίκτυό του είναι 100% έτοιμο για τη μεταφορά και την αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, προχωρώντας στην ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του. Επιπλέον, μαζί με άλλους δώδεκα Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040. Η εταιρεία, που ελέγχεται σε ποσοστό 66% από τη Senfluga S.A., υλοποιεί επενδυτικό σχέδιο 830 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 183 εκατ. αντιστοιχούν σε νέα έργα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT