MATTER OF CLASS

Σκέψεις για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση

skepseis-gia-tin-ekpaideytiki-metarrythmisi-2387342

Ειλικρινά, χάρηκα πολύ όταν έγινα κοινωνός του στόχου του Υπουργείου Παιδείας να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης.

Θέλω να πιστεύω, ότι το Υπουργείο Παιδείας θα εκπονήσει πρώτα μια μελέτη για να εντοπιστεί ο δείκτης αποτελεσματικότητας των Ιδιωτικών Σχολείων και Δημοσίων Σχολείων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και των Ιδιωτικών Σχολείων στις Εξετάσεις του IB DP. Είναι πάρα πολύ εύκολο αξιοποιώντας τα δεδομένα που έχει στη διάθεσή του να διαπιστώσει τους δείκτες αποτελεσματικότητας των Ιδιωτικών Σχολείων και να τους συγκρίνει με τους αντίστοιχους του συνόλου των Δημόσιων Σχολείων.

Στη συνέχεια, να δει τα Δημόσια και Ιδιωτικά Σχολεία που έχουν τους υψηλότερους δείκτες επιτυχίας και να εντοπίσει αυτά τα οποία υπερέχουν.

Τα δεδομένα αυτά θα βοηθήσουν το επιτελείο του Υπουργείου Παιδείας να «χαρτογραφήσει» την εκπαιδευτική φιλοσοφία και τις παιδαγωγικές και διδακτικές μεθόδους που χρησιμοποιεί κάθε Σχολείο για να φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο της εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας.

Και διατυπώνω την πρόταση αυτή γιατί στον σύγχρονο κόσμο τα Σχολεία με υψηλό δείκτη αποτελεσματικότητας ασχολούνται με την ανάδειξη των ικανοτήτων κάθε παιδιού στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Τα Σχολεία αυτά λειτουργούν και ως συγκοινωνούντα αγγεία. Με βάση την παραδοχή αυτή κάθε Σχολείο για να έχει υψηλή αποτελεσματικότητα πρέπει να είναι συγχρόνως Πρότυπο και Πειραματικό. Αν με ρωτούσε κάποιος τι είδους Σχολείο είναι το Σχολείο σας θα του απαντούσα: «Είμαστε Σχολείο με Ελληνοκεντρικό χαρακτήρα, Ευρωπαϊκή διάσταση και παγκόσμια προοπτική».

Αυτό το τρίπτυχο, αυτή η αξιακή γραμμή κάθε στόχου διακονείται μόνο με απόλυτη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών όλων των επιπέδων. Όλοι οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου μας έχουν ενστερνιστεί έναν βασικό στόχο, μια βασική αρχή: «Όσο πιο αποτελεσματικά εργάζεσαι εσύ, τόσο πιο αποτελεσματικός θα είμαι εγώ. Και όσο πιο αποτελεσματικά θα εργάζομαι εγώ, τόσο πιο αποτελεσματικός θα είσαι εσύ». Και βέβαια οι αλλαγές σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο στη Δημόσια όσο και στην Ιδιωτική Εκπαίδευση, για να είναι αποτελεσματικές και να ανταποκρίνονται στις παγκόσμιες εξελίξεις πρέπει να πραγματοποιούνται αξιοποιώντας τα δεδομένα της υψηλής αποτελεσματικότητας που θα έχουμε συγκεντρώσει με επιστημονική μεθοδολογία.

Για αυτό ας συσταθεί μια ομάδα παιδαγωγών, που θα εντοπίσει και θα μελετήσει τα Σχολεία με την υψηλότερη αποτελεσματικότητα. Τα δεδομένα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν υλικό για μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θα τέρπει τους μαθητές και θα κάνει υπερήφανους τους εκπαιδευτικούς.

Δημιουργώντας ένα σχολικό περιβάλλον με υψηλή αποτελεσματικότητα όλοι οι εκπαιδευτικοί θα λυτρωθούν από το καθημερινό άγχος και θα νοιώθουν υπερήφανοι.

* Γενικού Διευθυντή Εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ