Μέσω NATO πετά η Τουρκία στο Αιγαίο

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε λεπτή φάση έχει εισέλθει η διαδικασία που προωθείται μέσω νατοϊκών διαύλων και αφορά στην ενημέρωση της ελληνικής πλευράς επί των πτήσεων των τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο. H συνέχεια της διαδικασίας προκαλεί έντονο προβληματισμό, με δεδομένη την αύξηση της τουρκικής προκλητικότητας το τελευταίο διάστημα, και το όλο θέμα δεν αποκλείεται να εξελιχθεί σε σημείο τριβής μεταξύ των υπουργείων Εξωτερικών και Αμύνης, λόγω διαφορετικής προσέγγισης του θέματος και των αρνητικών παραμέτρων του επί των διμερών σχέσεων.

Σχέδια πτήσης

Το πρόβλημα των παραβιάσεων και των παραβάσεων στο Αιγαίο ξεκινά από τη σταθερή άρνηση της Τουρκίας να καταθέτει στην ελληνική πλευρά σχέδια πτήσης των αεροσκαφών της. Τον Δεκέμβριο, ωστόσο, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ηγεσίας του Συμμαχικού Στρατηγείου της Νάπολης αλλά και στο πλαίσιο της νέας δομής του NATO, η Αγκυρα εγκατέλειψε τη στείρα άρνησή της και έκανε ένα μικρό, αλλά σημαντικό, όπως εκτιμάται, βήμα. Αρχισε, δηλαδή, να ενημερώνει, μέσω του αεροπορικού στρατηγείου του Εσκί Σεχίρ (CAOC-6), τη Νάπολη και το αντίστοιχο ελληνικό στρατηγείο (CAOC-7), επομένως και την ηγεσία της Πολεμικής μας Αεροπορίας, για το πρόγραμμα των πτήσεων των αεροσκαφών της στο Αιγαίο.

Αυτά τα «ημερήσια προγράμματα» πτήσεων, που αποστέλλονται την προηγουμένη, περιέχουν τους κωδικούς αποστολής των αεροσκαφών, τον τύπο και τον αριθμό τους και την ευρύτερη περιοχή στην οποία θα πετάξουν. Συγκεκριμένα αναφέρουν «Βόρειο Αιγαίο» ή «Κεντρικό Αιγαίο» ή «Νότιο Αιγαίο». Με αυτόν τον τρόπο το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας γνωρίζει μεν εκ των προτέρων το γενικό πρόγραμμα της τουρκικής αεροπορίας, τα έγγραφα αυτά, όμως, πολύ απέχουν από το να αποτελούν σχέδια πτήσεων. H ελληνική πλευρά, παρ’ ότι αναγνωρίζει ότι η κίνηση αυτή αποτελεί ένα σημαντικό κατ’ αρχήν βήμα -σε αυτό σημείο συμπίπτουν οι εκτιμήσεις των δύο υπουργείων- αποφάσισε, για διαπραγματευτικούς λόγους, να χαρακτηρίσει τα έγγραφα «ανύπαρκτα» και να καταστήσει σαφές στο NATO ότι θα συνεχίζει να αναχαιτίζει τα τουρκικά αεροκάφη.

Το επόμενο στάδιο

Επιτελείς του υπουργείου Αμύνης εκτιμούν ότι στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας η Αθήνα πρέπει να απαιτήσει να καταθέτει η Αγκυρα τα γνωστά «πέντε σημεία πτήσης», τα οποία είχαν ισχύσει και στη διάρκεια της νατοϊκής άσκησης «Dynamic Mix 2000». Δηλαδή το σημείο και το χρόνο της εισόδου και εξόδου των αεροσκαφών από το FIR Αθηνών, τον κωδικό IFF, το χρόνο που θα παραμείνουν στο FIR, τα χαρακτηριστικά της πτήσης τους και τον αριθμό και τον τύπο τους. H ενημέρωση επί αυτών των σημείων, κατά τις εκτιμήσεις των επιτελών του υπουργείου, υποκαθιστά πλήρως τα σχέδια πτήσεως και πληροί τις προϋποθέσεις άσκησης ελέγχου κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών.

Μέχρι στιγμής, όμως, δεν έχει υπάρξει κοινή γραμμή πλεύσης σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήμα εν αναμονή και της απάντησης της Αγκυρας στο ελληνικό αίτημα. Εν τω μεταξύ, η Αγκυρα συνέχισε και χθες το παιχνίδι των παραβιάσεων, καθώς 14 σχηματισμοί από 40 F-16 και F-4 προχώρησαν σε 16 παραβάσεις και 14 παραβιάσεις στο Βόρειο και στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο, ενώ σημειώθηκαν και 2 εμπλοκές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT