Πέντε σημεία κρίνουν τον θόλο Καλατράβα

Πέντε σημεία κρίνουν τον θόλο Καλατράβα

5' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε πέντε σημεία θα κριθεί η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων για την τοποθέτηση του θόλου Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο σύμφωνα με τα κυβερνητικά στελέχη και τους ειδικούς που παρακολουθούν το εγχείρημα. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε, και μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε από την έρευνα της «K» (που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη Κυριακή), η κυβέρνηση υποστήριξε σε κάθε τόνο ότι τα έργα στο Ολυμπιακό Στάδιο θα παραδοθούν στην ώρα τους.

Ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγ. Βενιζέλος προχώρησε ένα βήμα πιο μπροστά κάνοντας λόγο για απουσία «εθνικής αυτοπεποίθησης» και άλλα ηχηρά παρόμοια. Οι μηχανικοί ανταπαντούν ότι δείγμα της εθνικής αυτοπεποίθησης του κ. Βενιζέλου είναι το γεγονός ότι ανέθεσε απ ευθείας τη μελέτη για το OAKA στον Ισπανό Σαντιάγο Καλατράβα, χωρίς να ζητήσει τη γνώμη των Ελλήνων αρχιτεκτόνων… Μάλιστα το κόστος της μελέτης Καλατράβα (περί τα 12 εκατ. ευρώ) αντιστοιχεί στον συνολικό ετήσιο τζίρο των τριών – τεσσάρων μεγαλύτερων αρχιτεκτονικών γραφείων της Ελλάδας. Στη συνέχεια, ανήγαγε το σκέπαστρο σε «μνημείο» και «σύμβολο» των Ολυμπιακών Αγώνων και τώρα «είναι καταδικασμένος να το ολοκληρώσει».

Η μελέτη «προσγειώθηκε»

Οι γνωρίζοντες επισημαίνουν ότι το έργο που κατασκευάζεται σήμερα στο Ολυμπιακό Στάδιο δεν έχει και πολύ μεγάλη σχέση με την αρχική μελέτη του κ. Καλατράβα (π.χ. από πλευράς υλικών και προδιαγραφών), καθώς απαιτήθηκαν σημαντικές αλλαγές προκειμένου να καταστεί υλοποιήσιμο το σχέδιο του Ισπανού. Την «προσγείωση» της αρχικής μελέτης στην πραγματικότητα ανέλαβε η κατασκευαστική κοινοπραξία (ΑΚΤΩΡ – ΑΘΗΝΑ – Θεμελιοδομή) η οποία επίσης ανακοίνωσε στα μέσα της εβδομάδας ότι θα παραδώσει το έργο εγκαίρως.

Ποια είναι, όμως, τα πέντε σημεία τα οποία, κατά τους ειδικούς, θα κρίνουν την παράδοση του έργου; Το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει παράδοση στα τέλη Ιουνίου θεωρείται κάτι περισσότερο από αισιόδοξο, αλλά οι εμπλεκόμενοι πιστεύουν ότι το έργο θα ολοκληρωθεί εγκαίρως, αν δεν πάει κάτι στραβά σε κάποιο από τα πέντε σημεία.

Τα τόξα και οι συγκολλήσεις

Το πρώτο σημείο που επικεντρώνονται οι μηχανικοί είναι το θέμα των δύο τόξων και το υλικό (ηλεκτρόδιο) που χρησιμοποιήθηκε για τις συγκολλήσεις. Το δεύτερο σημείο αφορά τις ίδιες τις συγκολλήσεις και τα αποτελέσματα των δοκιμών/ελέγχων για την αντοχή τους, τόσο κατά τη μετακίνηση του θόλου στην τελική του θέση όσο και κατά την παραμονή του (με δεδομένες τις ισχυρές πιέσεις που αναπτύσσονται, την επίδραση του ανέμου κ.λπ.). Αρμόδια για τα δύο σημεία που προαναφέρθηκαν είναι η ιταλική εταιρεία Τσιμολάι (γνωστή από την κατασκευή της τεχνικής βάσης της Ολυμπιακής στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος), η οποία διαθέτει αξιόλογη εμπειρία σε μεγάλα έργα μεταλλικών κατασκευών.

Θεμέλια και μετακίνηση

Το τρίτο σημείο αφορά το γνωστό θέμα της θεμελίωσης, το οποίο κατά την κατασκευαστική κοινοπραξία έχει αντιμετωπιστεί και εντοπίζεται στο νοτιοανατολικό βάθρο. Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχουν κατασκευαστεί τα θεμέλια πάνω στα οποία θα στηρίζεται το στέγαστρο που σχεδίασε ο κ. Καλατράβα. Το τέταρτο σημείο συνδέεται με τη μετακίνηση της τεράστιας μεταλλικής κατασκευής στην τελική της θέση και τα προβλήματα που ενδέχεται να υπάρξουν στη διάρκεια της συγκεκριμένης διαδικασίας. Το τελευταίο σημείο αφορά τις συνδέσεις των εγκαρσίων τμημάτων (γνωστών και ως «παΐδια») του θόλου μεταξύ των οποίων θα τοποθετηθεί το ειδικό υλικό που αντικατέστησε τα γυάλινα τζάμια που προβλέπονταν στην αρχική μελέτη του Ισπανού. Επαρκεί ο χρόνος για την τοποθέτησή τους;

Πιέζει ο χρόνος

Εν κατακλείδι, ουδείς επιθυμεί το «ναυάγιο» του έργου για τον θόλο του Ολυμπιακού Σταδίου, αν και κάποιοι στοιχηματίζουν ότι η ολοκλήρωσή του είναι αδύνατη με βάση τους σημερινούς χρόνους παράδοσης. O προβληματισμός των ανθρώπων που εμπλέκονται στην προετοιμασία για τους Αγώνες επικεντρώνεται στα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα τα οποία αυξάνουν τον κίνδυνο μη έγκαιρης παράδοσης, με καταστροφικές συνέπειες για την εικόνα της χώρας.

Δεν πρέπει να θεωρείται τυχαία η αποστασιοποίηση του προέδρου της Συντονιστικής Επιτροπής της ΔΟΕ κ. Ντένις Οσβαλντ, ο οποίος φρόντισε να δηλώσει πριν από λίγες ημέρες ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες μπορούν να γίνουν και χωρίς θόλο, αποφεύγοντας να δεσμευθεί για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του.

Σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις

Τις σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις που προκαλούνται από τον πρόχειρο σχεδιασμό και τις καθυστερήσεις στο έργο της Μαραθώνιας Διαδρομής επισημαίνει ο πρόεδρος του Νομαρχιακού Συμβουλίου Ανατολικής Αττικής και υποψήφιος βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Διον. Παπουτσής. Σύμφωνα με τον κ. Παπουτσή, έχει ήδη καταστραφεί το τμήμα του έργου που παραδόθηκε, ενώ ο σχεδιασμός δεν προβλέπει υπόγειες ή ανισόπεδες διαβάσεις για τους κατοίκους των πόλεων από τις οποίες διέρχεται η Διαδρομή. Ως αποτέλεσμα, αρκετές πόλεις -όπως η Νέα Μάκρη και ο Μαραθώνας- έχουν κοπεί στα δύο, ενώ η παράταση των εργασιών (αφού το έργο έχει στην ουσία σταματήσει εδώ και εβδομάδες) δημιουργεί ακόμα περισσότερα προβλήματα σε κατοίκους και επιχειρήσεις.

Κινδυνεύει και η Μαραθώνια Διαδρομή

Ακόμα και το κατασκευασμένο τμήμα της Μαραθώνιας Διαδρομής βρίσκεται σήμερα σε άθλια κατάσταση εξαιτίας της προχειρότητας με την οποία παραδόθηκε προ ολίγων εβδομάδων. H εικόνα που παρουσιάζει είναι άκρως απογοητευτική και ενδεικτική του τρόπου με τον οποίο σχεδιάστηκαν και προωθούνται τα περισσότερα ολυμπιακά έργα. H εταιρεία Ευρωπαϊκή Τεχνική, που κηρύχθηκε προσωρινά έκπτωτη από το ΥΠΕΧΩΔΕ στα μέσα της εβδομάδας, υποστηρίζει σε ανακοίνωσή της ότι «από τη θεομηνία που έπληξε την περιοχή της Ανατολικής Αττικής προξενήθησαν στο έργο σημαντικές ζημίες οι οποίες αποτρέπουν την εκτέλεση των εργασιών κατασκευής πριν από την αποκατάσταση των σημαντικών βλαβών». H Ευρωπαϊκή Τεχνική αναζητεί, βεβαίως, άλλοθι για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν και στην έκπτωσή της, αλλά η περιγραφή δεν απέχει από την πραγματικότητα. Σε αντίστοιχη κατάσταση βρίσκεται και το δεύτερο τμήμα της Μαραθώνιας Διαδρομής, έργο που εκτελείται από άλλη τεχνική εταιρεία.

Η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παπανδρέου υποστήριξε, κατά τη διάρκεια της διυπουργικής επιτροπής για την Ολυμπιάδα που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη, ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου. Για να ολοκληρωθεί εγκαίρως η Μαραθώνια Διαδρομή πρέπει να επιλεγεί νέος ανάδοχος, μέσω κλειστού διαγωνισμού στον οποίο θα κληθούν να συμμετάσχουν πέντε-έξι επιχειρήσεις οι οποίες ενδέχεται να διαθέτουν γειτονικά εργοτάξια.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ πρέπει, όμως, να αντιμετωπίσει και την Ευρωπαϊκή Τεχνική η οποία δεν αποδέχεται το γεγονός ότι κηρύχθηκε προσωρινά έκπτωτη. Οπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της, «εντός των νομίμων προθεσμιών, θα ασκήσει τα προβλεπόμενα ένδικα βοηθήματα και μέσα για τη διοικητική ή και δικαστική επίλυση της διαφωνίας (ένσταση, αίτηση θεραπείας κ.λπ.)». Αν δεν υπάρξει συμβιβαστική λύση τότε θα χαθούν οριστικά κάποιες εβδομάδες -εξαιτίας της δικαστικής διαμάχης- με ό,τι μπορεί να σημαίνει για το έργο που προωθούσε η κυβέρνηση ως «επείγον».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή