Το Δημόσιο «δικτυώνει» τις πληροφορίες του

Το Δημόσιο «δικτυώνει» τις πληροφορίες του

2' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σαφείς προϋποθέσεις για την αξιοποίηση και τη διαχείριση των πληροφοριών που συλλέγει, παράγει και διαδίδει η δημόσια διοίκηση σε πολλά επίπεδα δραστηριότητας (όπως πληροφορίες τουριστικές, κοινωνικής, οικονομικής και γεωγραφικής φύσεως κ.ά.) τίθενται με σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, που ενσωματώνει σχετική κοινοτική οδηγία.

Εκθεση Παυλόπουλου

Η εκμετάλλευση της «αγοράς πληροφοριών» που διαθέτει ο δημόσιος τομέας, αποτελεί οικονομικό αγαθό, όπως επισημαίνεται στην εισηγητική έκθεση του υπουργού κ. Πρ. Παυλόπουλου, στην οποία αναφέρεται ότι, σύμφωνα με μελέτη που διενεργήθηκε το 2002 για λογαριασμό της E.E., η αξία των πληροφοριών του Δημοσίου στα κράτη-μέλη της ανερχόταν στο ποσό των 68 δισ. ευρώ. Ποσό που αντιστοιχούσε στο 1% του ΑΕΠ της Ε.Ε.

Με τις νέες ρυθμίσεις διευκολύνεται η πρόσβαση πολιτών στη χρήση δημόσιας πληροφορίας, με εξαίρεση τις πληροφορίες εκείνες που αφορούν στην προστασία της εθνικής ασφάλειας, της εθνικής άμυνας και της δημόσιας τάξης. Προστατεύεται το εμπορικό και βιομηχανικό απόρρητο, καθώς και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας τρίτων. Δεν θίγονται, επίσης, οι ισχύουσες διατάξεις για την πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα ούτε και οι διατάξεις περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Αντιθέτως, λαμβάνεται πρόνοια, προκειμένου, από τα έγγραφα που δίδονται για περαιτέρω χρήση, να έχουν απαλειφθεί προσωπικά στοιχεία. Ως «περαιτέρω χρήση» πληροφοριών του δημόσιου τομέα νοείται «η χρήση, από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, πληροφοριών που βρίσκονται στην κατοχή φορέων του δημόσιου τομέα για εμπορικούς ή μη σκοπούς, δηλαδή σκοπούς που βρίσκονται εκτός του αρχικού σκοπού για τον οποίο παρήχθησαν οι πληροφορίες αυτές». Αυτό σημαίνει ότι η ανταλλαγή πληροφοριών, σε έγγραφη ή ηλεκτρονική μορφή, μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα αποκλειστικά και μόνο κατά την άσκηση της δημόσιας αποστολής τους δεν συνιστά περαιτέρω χρήση. O πολίτης έχει τη δυνατότητα να υποβάλει αίτηση για «περαιτέρω χρήση» δημόσιας πληροφορίας, ενώ σε ό,τι αφορά την καταβολή αντιτίμου ορίζεται πως το συνολικό έσοδο από την παροχή των εν λόγω εγγράφων δεν υπερβαίνει το κόστος συλλογής, παραγωγής, αναπαραγωγής και διάδοσής τους, συμπεριλαμβανομένης μιας εύλογης απόδοσης της επένδυσης, στην οποία έχει προβεί ο οικείος δημόσιος φορέας, καθώς και του πιθανού κόστους για την περαιτέρω επεξεργασία.

Τέλος, λαμβάνεται πρόνοια για την αποφυγή μονοπώλησης πληροφοριών από ιδιώτες ή φορείς του δημόσιου τομέα, καθώς ορίζεται ότι η περαιτέρω χρήση δημόσιων πληροφοριών είναι ελεύθερη για όλους τους παράγοντες της αγοράς, ακόμη κι αν ένας ή περισσότεροι από αυτούς εκμεταλλεύονται ήδη προϊόντα που βασίζονται σε τέτοιου είδους πληροφορίες.

Εξαίρεση

Η αναγνώριση αποκλειστικού δικαιώματος περαιτέρω χρήσης δημόσιων πληροφοριών κατ’ αρχήν απαγορεύεται. Εξαίρεση προβλέπεται για την περίπτωση όπου αυτό είναι απαραίτητο για την παροχή υπηρεσίας δημόσιου συμφέροντος. H αποκλειστική αυτή περαιτέρω χρήση έχει περιορισμένη χρονική διάρκεια τριών ετών, η οποία μπορεί να ανανεώνεται.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή