Καθηγητές, πιλότοι, κουμπάροι, εστιάτορες

Καθηγητές, πιλότοι, κουμπάροι, εστιάτορες

3' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πάνω από σαράντα διοικήσεις σε όλες τις «παραλλαγές τους» ανέλαβαν από το 1975 και εντεύθεν τη διαχείριση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, ενώ πέντε πιλότοι της εταιρείας -πιλότοι και των πρωθυπουργικών αεροσκαφών- έγιναν γενικοί διευθυντές ή πρόεδροι.

Αν και ξεχωρίζουν οι «κομματικοί» εντεταλμένοι ή οι χειραγωγούμενοι πολιτικά και συνδικαλιστικά από τους λίγους ικανούς και φωτισμένους διοικητές, όλοι τους ήταν μιας χρήσης. Ρίχθηκαν στην πυρά. Πολλοί εκδιώχθηκαν, οι περισσότεροι σπιλώθηκαν, κάποιοι ήταν μόνο άσχετοι και αλαζόνες, ενώ άλλοι και «μακρυχέρηδες». Κανένας δεν τιμωρήθηκε, ακόμη και όταν στον εισαγγελέα έφθασαν οι αποδείξεις. H ομπρέλα του κόμματος τους προστάτευσε, παρεμβαίνοντας στη Δικαιοσύνη.

Τα ηνία της O.A. από τα χέρια του πιλότου K. Ιωαννίδη πέρασαν το 1975-1976 στον Γ. Θεοφάνους, που κατηγορήθηκε ότι διασπάθισε τα χρήματα από τον χουντικό έρανο για «το τάμα» του ναού του Σωτήρος. Την ίδια περίοδο γενικός διευθυντής της εταιρείας ήταν ο κυβερνήτης της Π.Α. M. Βασιλειάδης, τον οποίον η βουλευτής B. Τσουδερού κατηγόρησε ενώπιον της Βουλής ως πράκτορα της ΚΥΠ, καταθέτοντας και αποδείξεις μισθοδοσίας του.

Εν τω μεταξύ άρχισαν και οι πρώτες προμήθειες αεροσκαφών με την αγορά 11 Boeing 737 ως υλοποίηση της επιλογής Ωνάση. Αργότερα, η O.A. εστράφη στην Airbus, ως προσέγγιση στην Ευρώπη, καθώς η Ελλάδα βρισκόταν στο κατώφλι της EOK και η γαλλική διπλωματία δρούσε αναλόγως. Ετσι, αγοράσθηκαν τα πρώτα A300 μεταξύ 1978 και 1981.

H διοίκηση τα χρόνια αυτά πέρασε στα χέρια του δικηγόρου Τρύφωνα Κουταλίδη, ο οποίος ως πρόεδρος άλλοτε είχε γενικό διευθυντή τον πιλότο της Π.Α. κ. Ρούσσο και άλλοτε τον K. Ντάνη τεχνικό διευθυντή της O.A. Για ένα χρόνο διετέλεσε πρόεδρος της O.A. ο μετέπειτα διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Ευθ. Χριστοδούλου, ενώ λίγο αργότερα την ίδια θέση κατέλαβε ο I. Πιπέρογλου, μετέπειτα γενικός γραμματέας της Δ.Ε. Αποκρατικοποιήσεων, που αποχώρησε τον Οκτώβριο του 1981.

Στόλος «ψηφιδωτό»

Η πρώτη διοίκηση μετά την ανάληψη της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ αποτελείται από τον καθηγητή της ΑΣΟΕΕ Θ. Λιανό, με γενικό διευθυντή τον Γ. Βαμβακά. Παρέμειναν εννιά μήνες, ενώ καταγράφηκε η πρώτη ισχυρή σύγκρουση του κ. Λιανού με τον πανίσχυρο πρόεδρο της ΟΣΠΑ Γ. Κουτσόγιαννο. Ακολούθησε το δίδυμο Παπανίκα (καθηγητής πανεπιστημίου Πατρών) – Λ. Κανελλόπουλου (πιλότος), με τον τελευταίο να διατηρείται και επί προεδρίας X. Παπαγεωργίου και για ένα διάστημα να παραμένει μαζί με τον κ. Ακριβάκη. O τελευταίος ήταν ο μακροβιότερος διοικητής, κράτησε μέχρι το 1989, ενώ οι προμήθειες των διαβόητων τριών Boeing ξεσήκωσαν θύελλα σκανδαλολογίας για ορυμαγδό φημών για υπερτιμολόγηση της τάξεως των 40 εκατ. δολαρίων για καθένα. Είχαν βέβαια προηγηθεί οι αγορές των B 747 και τεσσάρων Dornier, με αποτέλεσμα ο στόλος της O.A. να μοιάζει με ψηφιδωτό. Με τον ερχομό της κυβέρνησης Τζαννετάκη την εταιρεία ανέλαβαν ο καθηγητής B. Φίλιας και ο πιλότος Λουκάς Γραμματικός. Παρέμειναν μέχρι το 1992 πραγματοποιώντας τις μεγαλύτερες αγοραπωλησίες αεροσκαφών στην ιστορία της O.A., που μαζί με την Olympic Catering ανέβασαν στα ύψη το θερμόμετρο. Τόσο ο κ. Γραμματικός όσο και ο κ. E. Σολούνιας, που χειρίσθηκε την πώληση της O.C. συγκρούσθηκαν με τον K. Μητσοτάκη και απομακρύνθηκαν.

Το 1993 πρόεδρος ορίσθηκε ο τραπεζίτης Γ. Αρχοντής και γενικός διευθυντής ο πιλότος Γ. Κωτσάκης, που στη συνέχεια καταργήθηκε όταν επελέγη ο κ. Εμ. Φθενάκης. O κ. Φθενάκης άντεξε μόνο τρεις μήνες. Παραιτήθηκε αποκαλύπτοντας ότι απειλήθηκε η ζωή του, όταν διαπίστωσε την αγορά με καπέλο των A 300-60s και μίλησε για κυκλώματα που λυμαίνονται την εταιρεία.

Στη διοίκηση επανήλθε ο κ. Αρχοντής πλαισιούμενος αυτήν τη φορά από τον N. Σημαντήρα και τον πιλότο Σ. Στριφτό.

Πρόγραμμα εξυγίανσης

Οι τρεις τους παρέδωσαν τον Οκτώβριο του 1993 στη νέα διοίκηση μετά την επάνοδο του ΠΑΣΟΚ με πρόεδρο τον καθηγητή I. Σαμαρά και γενικό διευθυντή τον κ. Θ. Τσακιρίδη. O τελευταίος, αφού δρομολόγησε το πρώτο πρόγραμμα εξυγίανσης, παραιτήθηκε εν μέσω συγκρούσεων, όμως εκλήθη ξανά για να υποστηρίξει και το δεύτερο πρόγραμμα ανασυγκρότησης το 1998 και αποχώρησε όταν αυτό έγινε αποδεκτό από την Ε.Ε.

Το 1995 την O.A. ανέλαβε ο καθηγητής Ρήγας Δογάνης που σύντομα αντικαταστάθηκε από το τρίδυμο N. Μπλέσιου (καθηγητής της ΑΣΟΕΕ τότε), M. Τσαγκαράκη (πιλότος) και I. Καρατζά. Μετά και την αποχώρηση Τσακιρίδη σε μια εξαιρετικά ταραγμένη περίοδο, όπου τα συνδικάτα είχαν κυριολεκτικά μετατραπεί σε δύναμη πυρός, οι επόμενοι ξέχασαν κάθε τι σχετικό με τις δεσμεύσεις του προγράμματος εξυγίανσης. Το 1999 για λίγους μήνες ο κ. Γ. Ζυγογιάννης ανέλαβε τη διοίκηση, ενώ στο προσκήνιο εμφανίσθηκε και η Speedwing με διευθύνοντα σύμβουλο τον Βρετανό Rod Lynch.

H διοίκησή του θα μείνει αξέχαστη. Το ίδιο και του διαδόχου του από το 2000 κ. Δ. Καλόφωνου, που από τον Δεκέμβριο του 2003 ανέλαβε τη νέα Ολυμπιακή, βάσει του σχεδίου Βερελή.

Βεβαίως, όσοι αναφέραμε είναι οι επίσημοι διοικητής της O.A. την τελευταία 30ετία. Δεν σημαίνει όμως, ότι πάντα αυτοί διοικούσαν.

Γιατί υπήρξαν περίοδοι που «παρα-διοικούσαν» κουμπάροι, πιλότοι, αεροσυνοδοί, εστιάτορες, φυσικά συνδικαλιστές, αλλά και πάσης φύσεως αναρμόδιοι πλην όμως ιδιοτελείς, εξουσιομανείς και κομματικοί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή