ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στα άκρα οδηγεί ο «επικίνδυνος σύμμαχος»

Η ημέρα που όλοι απεύχονταν και όλοι φοβούνταν ήρθε τελικά χθες, όταν, στις 12.48, δύο μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-16, ένα ελληνικό και ένα τουρκικό, συγκρούστηκαν σε απόσταση 21 ναυτικών μιλίων νοτιοανατολικά της Καρπάθου. Με βάση όλες τις μέχρι χθες το βράδυ ενδείξεις, ιδιαίτερα μετά και την ανεύρεση της κάσκας του, επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας εκτιμούσαν ότι οι ελπίδες να βρεθεί σώος ο χειριστής του F-16 σμηναγός της Πολεμικής Αεροπορίας Κώστας Ηλιάκης ήταν ελάχιστες. O Τούρκος πιλότος κατάφερε να διασωθεί.

Ολα άρχισαν όταν σχηματισμός τριών τουρκικών αεροσκαφών, ένα φωτογραφικό RF4 και τα δύο F-16 που το συνόδευαν, μπήκαν στο FIR Αθηνών χωρίς να έχουν υποβάλει σχέδια πτήσης και κατευθύνονταν σε στρατιωτικά ευαίσθητες περιοχές βορείως της Κρήτης.

«Νευρικός» χειρισμός

Από τη στιγμή που σημειώθηκε παράβαση των διεθνών κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, δύο ελληνικά μαχητικά σηκώθηκαν από την 115 Πτέρυγα Μάχης για να προβούν σε αναγνώριση σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς αεροπλοΐας που οφείλει να εφαρμόζει η χώρα μας στο πλαίσιο του FIR Αθηνών. Οπως αναφέρουν πηγές του ΥΕΘΑ, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αναγνώρισης, στα 27.000 πόδια, ένας «νευρικός» χειρισμός του ενός από τα δύο τουρκικά F-16 οδήγησε στη σύγκρουση και την -πιθανότατα μοιραία- για τον Ελληνα χειριστή πτώση.

Σύμφωνα με πληροφορίες από επιτελείς του ΓΕΑ, τα αεροσκάφη ήρθαν πάρα πολύ κοντά, εν μέρει και γιατί ο σμηναγός θέλησε να εξακριβώσει οπτικά το ακριβές είδος του εξοπλισμού που έφερε το τουρκικό φωτογραφικό αεροσκάφος. Πάντως, παρά τους χαμηλούς τόνους που κράτησε η Αγκυρα δεν έκανε βεβαίως ούτε χθες πίσω από την πάγια θέση της ότι αυτού του είδους οι πτήσεις δεν παραβιάζουν διεθνείς κανόνες.

Ο Τούρκος πιλότος πρόλαβε να εκτιναχθεί και να πέσει στη θάλασσα με αλεξίπτωτο, γεγονός που ενισχύει το ενδεχόμενο να εγκατέλειψε το αεροσκάφος του λίγο πριν από τη σύγκρουση με το ελληνικό μαχητικό. Από τη θάλασσα τον περισυνέλεξε, σε καλή κατάσταση, το Gas Century, ιαπωνικών συμφερόντων και υπό παναμαϊκή σημαία σκάφος το οποίο έπλεε στην περιοχή, ενώ ταυτόχρονα έφτασε στην περιοχή και ελικόπτερο Σούπερ Πούμα της Πολεμικής Αεροπορίας. Αμεση ήταν η κινητοποίηση μεγάλου αριθμού πλωτών και εναέριων μέσων έρευνας και διάσωσης από το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης. Οπως ανακοίνωσε το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Αμυνας, «οι Ελληνες διασώστες, μαζί με τον κυβερνήτη του πλωτού του Λιμενικού Σώματος που κατέφθασε στην περιοχή, επέβησαν στο παναμαϊκό πλοίο για παροχή βοήθειας στον Τούρκο πιλότο, ο οποίος αρνήθηκε τη βοήθεια, επικαλούμενος την άρτια φυσική του κατάσταση. Στη συνέχεια, κατόπιν αιτήματος της τουρκικής πλευράς, επετράπη η παραλαβή του Τούρκου χειριστού, από τουρκικό ελικόπτερο, το οποίο κατέφθασε μετέπειτα στην περιοχή».

Ειδικά εκπαιδευμένος στις ΗΠΑ στα αεροσκάφη F-16 Block 52+ και ιδιαίτερα έμπειρος, o 35χρονος σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, παντρεμένος και πατέρας δύο μικρών παιδιών, εκτέλεσε χθες στο έπακρο το καθήκον του στον «ακήρυχτο πόλεμο» στο Αιγαίο.

Τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη ενεργούν καθημερινά, ασταμάτητα επί χρόνια, σε συνθήκες προσομοίωσης πολέμου, που πολύ συχνά απέχει από τον πόλεμο μόνον όσο το πάτημα ενός κουμπιού. Η Πολεμική Αεροπορία είναι ασφαλώς η μοναδική στον βορειοατλαντικό χώρο και πιθανότατα η μοναδική στον κόσμο που υποχρεούται να λειτουργεί διαρκώς με αυτούς τους ρυθμούς και σε συνεχείς «ψυχροπολεμικές» αποστολές, με αεροσκάφη που, πλέον, ξεπερνούν κατά πολύ τη δυνατότητα και των καλύτερων χειριστών να πλησιάζουν τόσο κοντά, τόσο συχνά. Στην πραγματικότητα, στην Π.Α. έχει μετακυλιστεί, σε επιχειρησιακούς πλέον όρους, η πάγια αδυναμία και αναποφασιστικότητα των ελληνικών πολιτικών ηγεσιών να αντιμετωπίσουν ριζικά και σε επίπεδο διεθνών σχέσεων το πρόβλημα των παραβάσεων των διεθνών κανόνων εναέριας κυκλοφορίας και των παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου – πρόβλημα παντελώς άγνωστο και, φυσικά, αδιανόητο για όλες τις άλλες χώρες της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ.