ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελληνες πολίτες χιλιάδες μετανάστες

Παράθυρο «ελπίδας» για ένα από τα θέματα «ταμπού» που αφορά την απόδοση ιθαγένειας, μια «κλειστή» διαδικασία που έχει κρατήσει στον προθάλαμο της πολιτογράφησης ομογενείς και μη, μια δεκαπενταετία, αφήνει για πρώτη φορά ο υπουργός Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης κ. Προκ. Παυλόπουλος σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ». Μετά την εξαγγελία του πρώτου βήματος (πολιτογράφηση ομογενών από τη νότια Αλβανία), ο υπουργός αποσαφηνίζει ότι το καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος αποτελεί τον «προθάλαμο» για την απόδοση ιθαγένειας. Συγχρόνως, ανοίγει ο δρόμος της πολιτογράφησης και για τους μετανάστες δεύτερης γενιάς. Οσον αφορά τη νομιμοποίηση αλλοδαπών, ο κ. Παυλόπουλος δεν αποκλείει περαιτέρω διεύρυνση του δικαιώματος και σε άλλες κατηγορίες μεταναστών. Υπό τον όρο ότι δεν θα ξεφύγουμε από το πλαίσιο της σχεδιαζόμενης από τις Βρυξέλλες ενιαίας μεταναστευτικής πολιτικής.

– Διατυπώνονται πολλές αιτιάσεις για τις προϋποθέσεις αναγνώρισης των «επί μακρόν διαμενόντων» και αφορούν τις οικονομικές υποχρεώσεις. Το παράβολο των 900 ευρώ παραμένει;

– Παραμένει. Βεβαίως, τα ανήλικα μέλη της οικογένειας δεν υποχρεούνται να καταβάλουν τέτοιο παράβολο.

– Πολλοί, με πέντε ή περισσότερα χρόνια στη χώρα, ίσως δεν μπορέσουν να ενταχθούν στο καθεστώς για καθαρά οικονομικούς λόγους…

– Το καθεστώς των επί μακρόν διαμενόντων προϋποθέτει ότι ο υπήκοος τρίτης χώρας πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται στις ανάγκες διαβίωσης του ίδιου και των συντηρούμενων μελών της οικογένειάς του, να διαθέτει πλήρη ασφάλιση ασθένειας και σταθερό κατάλυμα. Η κάλυψη όλων αυτών είναι δυνατή, όταν ο μετανάστης διαθέτει σταθερή δουλειά. Επίσης, σημειώστε ότι η απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας, για την οποία το καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος αποτελεί ένα είδος προθαλάμου, προϋποθέτει την καταβολή παραβόλου ύψους 1.467,35 ευρώ, ποσό που αφήσαμε αμετάβλητο από το 2001, όταν προσδιορίστηκε.

Μαθήματα ελληνομάθειας

– Τι θα γίνει με όσους δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα ελληνομάθειας (100 ώρες για γλώσσα και 25 ώρες για ελληνική ιστορία και πολιτισμό) λόγω βιοποριστικών υποχρεώσεων;

– Και πάλι νομίζω ότι είναι περισσότερο μύθος παρά πραγματικότητα η αιτίαση. Κατ’ αρχήν απαλλάσσονται από την υποχρέωση όσοι έχουν τουλάχιστον απολυτήριο ελληνικού γυμνασίου. Επίσης, υπάρχουν αλλοδαποί που ήρθαν στην Ελλάδα για να σπουδάσουν και έμειναν.

– Οι μεσήλικες δεν θα έχουν δυσκολίες;

– Εχει ληφθεί μέριμνα ώστε να μη δυσκολευθούν. Εχει προβλεφθεί να είναι τέτοιες οι ώρες διδασκαλίας και ο τρόπος οργάνωσής τους, ώστε να μπορούν να συνδυάσουν τα μαθήματα με τους όρους εργασίας τους. Είναι δε εξαιρετικά μικρός ο αριθμός των ωρών για τις οποίες μιλάμε τόσο κατ’ απόλυτο αριθμό όσο και συγκριτικά με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, όπου έχουν αναπτυχθεί πολύ πιο αυστηρές δομές εκμάθησης γλώσσας. Σκεφθείτε μόνο ότι στην Ολλανδία η γνώση της γλώσσας αποτελεί πλέον προϋπόθεση για την είσοδο στη χώρα, ενώ εμείς τη ζητούμε μόνο για την υπαγωγή στο ιδιαίτερα ευνοϊκό καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος. Η ελληνομάθεια για τους επί μακρόν διαμένοντες δεν είναι ένας περιοριστικός όρος. Είναι όρος ένταξης.

Απαλλαγή από τα παράβολα

– Η απαλλαγή από τα παράβολα είναι μια ευνοϊκή ρύθμιση για τα παιδιά μεταναστών δεύτερης γενιάς. Προβλέπονται άλλες ευνοϊκές ρυθμίσεις, όπως η απονομή αδειών αορίστου διαμονής ή ακόμη και ιθαγένειας;

– Το διάταγμα για τους επί μακρόν διαμένοντες αποτελεί το θεσμικό όχημα για να δοθούν πολιτικά δικαιώματα κατά το Σύνταγμα. Η συμμετοχή στις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές, όταν οργανωθεί πλήρως το καθεστώς, αποτελεί τον προθάλαμο για την απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας.

– Υπάρχουν παιδιά μεταναστών που έχουν γεννηθεί εδώ και είναι παράνομοι οι γονείς τους;

– Με τις πρόσθετες ρυθμίσεις που τώρα προωθούμε, καθορίζουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις για να νομιμοποιηθούν οι γονείς αυτοί. Οπως ξέρετε, το παιδί εγγράφεται πλέον στο σχολείο ανεξαρτήτως εάν ο γονιός είναι νόμιμος ή όχι. Παρέχουμε, λοιπόν, στον γονιό τη δυνατότητα να νομιμοποιηθεί επιδεικνύοντας την εγγραφή του παιδιού του στο σχολείο. Δεύτερον, νομιμοποιούμε τον γονέα όταν υπάρχει ληξιαρχική πράξη γέννησης του παιδιού, εφόσον ο ένας εκ των συζύγων διαμένει νόμιμα στην Ελλάδα, και τρίτον όταν υπάρχει ληξιαρχική πράξη γάμου.

Τα παιδιά των μεταναστών

– Ομως υπάρχουν παιδιά που παραμένουν χωρίς πιστοποιητικό γέννησης, αν και έχουν γεννηθεί εδώ…

– Τα παιδιά των μεταναστών που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα μπορούν να πάρουν ληξιαρχική πράξη γέννησης, αφού καταχωρίζονται στα αρμόδια ληξιαρχεία. Συνεπώς, τέτοιο πρόβλημα δεν υφίσταται.

– Γιατί δεν συμπεριλάβατε στις κατηγορίες αλλοδαπών προς νομιμοποίηση τους αιτούντες άσυλο; Γιατί θέτετε ως χρονικό κριτήριο για άδεια παραμονής την απόρριψη αιτήματος ασύλου και όχι την υποβολή αιτήματος ασύλου; Μιλάμε συνολικά για 50.000 ανθρώπους που περιμένουν 5-7 χρόνια μέχρι να εξεταστεί η αίτησή τους…

– Εχουμε ρυθμίσει το θέμα σε συνεργασία με το υπουργείο Δημόσιας Τάξης, ήδη με τον νόμο 3386/2005. Κανένας δεν μπορεί να βεβαιώσει ότι ένας αλλοδαπός που είχε ζητήσει άσυλο μέχρι 31/12/2004 βρίσκεται ακόμα στην Ελλάδα. Εάν υιοθετούσαμε ως κριτήριο την αίτηση για άδεια παραμονής, μπορεί να βρισκόμασταν ενώπιον φαινομένου μαζικής προσέλευσης ανθρώπων που είχαν υποβάλει αίτηση, είχαν αναχωρήσει από την Ελλάδα και θα επέστρεφαν μόνο και μόνο για να νομιμοποιηθούν.

Δεύτερον, μην ξεχνάτε ότι ζούμε στην Ευρωπαϊκή Ενωση και είμαστε υποχρεωμένοι να συνεργαζόμαστε με τις υπηρεσίες της για τους όρους νομιμοποίησης των μεταναστών. Στόχος μας είναι να μην έχουμε ούτε έναν παράνομο μετανάστη στην Ελλάδα. Ομως, η συνεργασία μας με την Ε.Ε πρέπει να είναι ομαλή, διότι διευρύνεται ολοένα και περισσότερο όσον αφορά τη χρησιμοποίηση κοινοτικών πόρων για την ομαλή ένταξη των μεταναστών. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτοί οι πόροι δεν θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν, αν η Ε.Ε. είχε αντίρρηση για τους όρους νομιμοποίησης των μεταναστών στην Ελλάδα.

Γραφειοκρατία και διαφθορά

– Υπάρχουν καταγγελίες για απώλεια φακέλων στην περιφέρεια, μέχρι και για κύκλωμα πλαστογράφησης, ενώ οι υπάλληλοι φέρεται να μη δέχονται το κοινό και να καθυστερούν χρόνια να εξετάσουν φακέλους. Τι θα γίνει με αυτό το θέμα;

– Εχουμε ξεκινήσει συντονισμένη προσπάθεια για να αντιμετωπίσουμε την απαράδεκτη κατάσταση που βρήκαμε. Την κατάσταση της οδού Θεάτρου που όλοι θυμούνται. Κατ’ αρχήν διαμορφώνουμε με τέτοιο τρόπο τις αιτήσεις, ώστε να μπορούν να συμπληρωθούν εύκολα από τον μετανάστη. Κατά δεύτερον, μηχανογραφήσαμε και τις 54 Διευθύνσεις Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Περιφερειών που είναι πλέον συνδεδεμένες on line με το ΥΠΕΣΔΔΑ. Ομως, εκεί που έχουμε δώσει τη μεγαλύτερη έμφαση είναι στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Ετσι, καταπολεμούμε σταδιακά τη γραφειοκρατία και τα όποια φαινόμενα διαφθοράς.