Ομοιότητες της υπόθεσης ΜΑΝ με τη Siemens

Ομοιότητες της υπόθεσης ΜΑΝ με τη Siemens

2' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τρεις ημέρες μετά την έφοδο των γερμανικών αστυνομικών και δικαστικών αρχών στα γραφεία της ΜΑΝ, σε 40 πόλεις της Γερμανίας, για «λαδώματα» στη Γερμανία και επτά χώρες της Ευρώπης και της Αφρικής στο διάστημα 2002-2005, η παραίτηση του Χρ. Βερελή ήρθε να προσδώσει χρώμα στην «ελληνική πτυχή» της υπόθεσης.

Οι γερμανικές αρχές επίσημα τηρούν «σιγήν ιχθύος» για τα ευρήματά τους, όχι μόνο αυτά που αφορούν την Ελλάδα αλλά και εκείνα που αφορούν την ίδια τη Γερμανία.

Τι ξέρουμε από δημοσιογραφικές πληροφορίες; Οτι η ΜΑΝ έδωσε 16 εκατομμύρια ευρώ στη Γερμανία και το εξωτερικό για να «διευκολύνει» τις πωλήσεις της. Οτι ακόμα πολλά από τα «ελληνικά ευρήματα» της νεότερης εφόδου του 12ου τμήματος της εισαγγελίας του Μονάχου (διαφθορά στις μεγάλες επιχειρήσεις και τους ΟΤΑ, το ίδιο τμήμα που ασχολήθηκε με τη Siemens) αφορούν τη θυγατρική της ΜΑΝ, NEOPLAN Bus GMBH, που έχει μετονομαστεί σε ΝΕΟΜΑΝ.

Αυτή η εταιρεία, πριν ακόμα ενταχθεί στη ΜΑΝ, είχε πωλήσει λεωφορεία στην ΕΘΕΛ επί κυβέρνησης Ν.Δ. (1990 – 1993) και διέθετε καλές «άκρες» στην ελληνική αγορά. Στη συνέχεια, επί υπουργού Μεταφορών κ. Τάσου Μαντέλη, πούλησε 112 οχήματα που έγιναν τρόλεϊ από την κρατική ΕΛΒΟ, στα ΗΛΠΑΠ. Τα τρόλεϊ αυτά κόστισαν πολλά χρήματα και δεν ήταν κατάλληλα, δεν ανταποκρίνονταν πριν από όλα στην τεχνική προδιαγραφή των ΗΛΠΑΠ να είναι αυτοκινούμενα. Η σύμβαση ήταν, κατά κάποιο τρόπο, μέρος της προγραμματικής συμφωνίας των ΗΛΠΑΠ.

Η επόμενη διοίκηση των ΗΛΠΑΠ προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό ύψους 86 εκατομμυρίων ευρώ, όταν υπουργός Μεταφορών είχε αναλάβει ο κ. Χρ. Βερελής. Συγκροτήθηκε μια διακομματική επιτροπή, στην οποία δεν συμμετείχε η Ν.Δ. και όπου το ΚΚΕ και ο ΣΥΝ διεφώνησαν με ορισμένες τεχνικές επιλογές. Στο άνοιγμα των τεχνικών προσφορών, ο όρος της υλοποίησης 20ετούς προμήθειας ανταλλακτικών έλειπε από την ΕΛΒΟ. Αλλά ένα (τότε) στέλεχος της διοίκησης των ΗΛΠΑΠ είπε στην «Κ» ότι η ΝΕΟΠΛΑΝ/ΕΛΒΟ ήταν τόσο πολύ φθηνότερη από τον δεύτερο Σφακιανάκη / Van Hool, ώστε αυτοί που αποφάσιζαν «έκλεισαν τα μάτια» σε αυτό τον όρο.

Τα οχήματα που έφθασαν -πούλμαν που έγιναν τρόλεϊ- είχαν προβλήματα. Εν τω μεταξύ, η Εισαγγελία Αθηνών άσκησε δίωξη για τα οχήματα της «εποχής Μαντέλη», αλλά η υπόθεση τέθηκε στο αρχείο με απόφαση δικαστικού συμβουλίου. Η υπόθεση μοιάζει με την υπόθεση Siemens σε πολλές πλευρές της, αλλά στην ίδια τη Γερμανία οι ανακριτές λένε ότι είναι «πολύ μικρότερη». Ο κ. Βερελής δεν αποκλείεται να δικαιωθεί στο τέλος, αν δεν προκύψει ζημιά εις βάρος του ελληνικού δημοσίου ή αν προκύψει ότι για τη ζημιά -αν υπήρξε- ευθύνες είχε και η ημικρατική τότε ΕΛΒΟ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή