ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Προκλήσεις Τουρκίας εις βάρος Ε.Ε.

Τακτική παρενόχλησης εξακολουθεί να υιοθετεί η Τουρκία έναντι των ευρωπαϊκών εναέριων μέσων της υπηρεσίας Frontex, η οποία είναι επιφορτισμένη με τον έλεγχο της λαθρομετανάστευσης στα σύνορα της Ε.Ε. Το τελευταίο επεισόδιο σημειώθηκε χθες το πρωί πάνω από το Φαρμακονήσι, στο οποίο άλλωστε έχει παρατηρηθεί τον τελευταίο χρόνο σημαντική τουρκική δραστηριότητα. Χθες, στις 06.49 το πρωί οι Λεττονοί πιλότοι εκτελούσαν με ελικόπτερο A-109, δρομολόγιο από την Κω στη Σάμο. Πάνω από το Φαρμακονήσι δέχθηκαν σήμα από το τουρκικό ραντάρ της Ντάτσα, να αποχωρήσουν από την περιοχή, διότι πετούν σε εναέριο χώρο της Τουρκίας. Μάλιστα, απαίτησαν να τους υποβληθεί σχέδιο πτήσης. Στα επόμενα λεπτά οι Τούρκοι επανήλθαν πέντε φορές με το ίδιο αίτημα, το οποίο οι Λεττονοί χειριστές αγνόησαν. Αντίθετα ολοκλήρωσαν την αποστολή τους, έφθασαν ώς τη Σάμο και εν συνεχεία επέστρεψαν στην Κω απ’ όπου είχαν αρχικά απογειωθεί. Μετά τη γνωστοποίηση του περιστατικού στο υπουργείο Εξωτερικών, δόθηκαν σαφείς οδηγίες στην ελληνική πρεσβεία στην Αγκυρα, προκειμένου να γίνει το απαραίτητο διάβημα σχετικά με την αμφισβήτηση του εναέριου χώρου. Βέβαια, το ζήτημα είναι πολύ πιο σύνθετο για την Αγκυρα. Διότι δεν θέτει απλά γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο, αμφισβητώντας ουσιαστικά την ελληνική κυριαρχία, αλλά αντιτίθεται στη συνεργασία της με την Ε.Ε. σε ένα κεφαλαιώδες για τους Ευρωπαίους εταίρους ζήτημα, αυτό της λαθρομετανάστευσης. Οπως μάλιστα αναφέρουν διπλωματικές πηγές όταν παρενοχλείται ένα αεροσκάφος ευρωπαϊκής υπηρεσίας, εκείνο που αντιλαμβάνονται οι αξιωματούχοι των Βρυξελλών, είναι ότι υψώνονται προσκόμματα σε μια προσπάθεια αστυνομικού χαρακτήρα για την πάταξη ενός εγκλήματος, όπως είναι η διακίνηση λαθρομεταναστών. Σε συνδυασμό με την παντελή απουσία διάθεσης συνεργασίας, η παράλληλη παρενόχληση των εναέριων μέσων της, οδηγεί τους επικεφαλής της Frontex στην εκτίμηση ότι μάλλον οι Τούρκοι διευκολύνουν την προώθηση λαθρομεταναστών σε ευρωπαϊκό έδαφος. Και αυτό το δεδομένο, εν όψει μάλιστα της συνέχισης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας, οι οποίες θα αξιολογηθούν τον ερχόμενο Δεκέμβριο, μόνο ως επιβαρυντικό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη τον περασμένο Αύγουστο ο Φινλανδός εκτελεστικός διευθυντής της Frontex κ. Ιλκα Λάιτινεν, είχε δηλώσει από τη Λευκωσία ότι η Τουρκία δεν ανταποκρίθηκε στα αιτήματα της υπηρεσίας ελέγχου των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε. για συνεργασία εναντίον της λαθρομετανάστευσης. Σημειώνεται ότι το πρώτο από αυτά τα αιτήματα είχε υποβληθεί το 2006. Στο χθεσινό περιστατικό αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ κ. Γ. Παπακωνσταντίνου. Δήλωσε ότι: «είναι μια ευκαιρία να καταλάβουν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας ότι δεν υπερβάλλουμε και δεν κινδυνολογούμε, καθώς και ότι η συμπεριφορά της Τουρκίας στην περιοχή είναι απαράδεκτη». Ο κ. Παπακωνσταντίνου προανήγγειλε μάλιστα την ανάληψη πρωτοβουλίας από τους ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ, ώστε η παρενόχληση να γνωστοποιηθεί στα θεσμικά όργανα του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η έκτη παρενόχληση αεροσκάφους της Frontex από τον Μάιο

Το χθεσινό περιστατικό ήταν ή έκτη παρενόχληση μέσου της Frontex εντός του 2009. Αεροσκάφη και ελικόπτερα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας ελέγχου των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε. βρίσκονται σταθμευμένα στον Εβρο και σε διάφορα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Το πρώτο περιστατικό σημειώθηκε τον περασμένο Μάιο στον Εβρο, όταν ελικοφόρο αεροσκάφος της Frontex παρενοχλήθηκε εν πτήση από τουρκικό F-16. Ακολούθησαν άλλα δύο περιστατικά στις 13 και τις 18 Ιουνίου, σχεδόν πανομοιότυπα με το χθεσινό: Σλοβακικό Τσέσνα 182, ειδοποιήθηκε πάνω από το Φαρμακονήσι ότι πετά σε τουρκικό εναέριο χώρο. Ενα Τσέσνα 208 με πιλότο από το Λουξεμβούργο δέχθηκε επίσης παρενόχληση στις 19 Ιουλίου στην ίδια περιοχή. Το ίδιο αεροσκάφος δέχθηκε παρενόχληση δι’ ασυρμάτου και την 1η Αυγούστου. Σε όλες τις περιπτώσεις οι Τούρκοι ζήτησαν από τους πιλότους να υποβάλουν σχέδιο πτήσης.