Μαλιακός: ξεκινούν τα έργα

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Βάσιμες ελπίδες για την επανέναρξη των έργων στον Μαλιακό τον Σεπτέμβριο εκφράζουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών. Τα έργα, που απαιτούνται για να μετατραπούν σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο τα υπολειπόμενα 23 χιλιόμετρα της εθνικής οδού Αθήνας – Θεσσαλονίκης, από Λαμία έως Στυλίδα, έχουν σταματήσει εδώ και δυόμισι χρόνια, καθώς η εταιρεία που τα είχε αναλάβει έχει πτωχεύσει. Πάντως, από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τα έργα, θα απαιτηθούν περίπου δύο χρόνια μέχρι να ολοκληρωθούν.

Εκατοντάδες άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους τις τελευταίες δεκαετίες στο «φονικό» Πέταλο του Μαλιακού (σύνολο 77,2 χιλιόμετρα, από Αγιο Κωνσταντίνο έως Ράχες). Από το 2005 έως το 2007 το (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ αποφάσισε την ανακατασκευή της εθνικής οδού και υπέγραψε συμβάσεις με τρεις διαφορετικές κοινοπραξίες και προϋπολογισμό 800 εκατομμύρια ευρώ. Η εταιρεία ΑΤΤΙΚΑΤ ανέλαβε την κατασκευή τριών τμημάτων:

– Το τμήμα Σκάρφειας – κόμβου Θερμοπυλών, μήκους 12,5 χλμ.

– Το τμήμα Νέας Κοίτης Σπερχειού – κόμβου Ροδίτσας (παράκαμψη Λαμίας), μήκους 4,1 χλμ.

– Το τμήμα Στυλίδας – Ραχών, μήκους 19,2 χλμ.

Τα πρώτα 53,9 χιλιόμετρα του έργου παραδόθηκαν τμηματικά έως τον Σεπτέμβριο του 2008. Ανάμεσα σε αυτά και το τμήμα Σκάρφειας – Θερμοπυλών, όμως χωρίς να έχει κατασκευαστεί ως όφειλε ο παράδρομος που να εξυπηρετεί την τοπική κυκλοφορία. Τα υπόλοιπα 23,3 χλμ., δηλαδή η παράκαμψη της Λαμίας και η παράκαμψη Στυλίδας και Ραχών, θα έπρεπε να ήταν έτοιμα τον Σεπτέμβριο του 2009 και τον Σεπτέμβριο του 2010 αντίστοιχα.

Οι εργασίες, όμως, σταμάτησαν στις αρχές του 2010, με τα δύο έργα να βρίσκονται σε αρχικά στάδια κατασκευής. Αιτία, η κακή οικονομική κατάσταση της εταιρείας ΑΤΤΙΚΑΤ, η οποία εδώ και καιρό βρίσκεται υπό πτώχευση (υπαγωγή στο άρθρο 99). Τα εργοτάξια εγκαταλείφθηκαν και μάλιστα τον περασμένο χειμώνα σημειώθηκαν πλημμύρες στην περιοχή της Νέας Κοίτης Σπερχειού εξαιτίας των ημιτελών αντιπλημμυρικών έργων.

Τώρα το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι (το νωρίτερο) τον Σεπτέμβριο τα έργα μπορούν να ξεκινήσουν και στα δύο ημιτελή μέτωπα:

– Στην παράκαμψη της Λαμίας ο εργολάβος κηρύχθηκε έκπτωτος πέρυσι την άνοιξη. Μετά την ολοκλήρωση της απαραίτητης διαδικασίας (δηλαδή την καταγραφή της κατάστασης του έργου) και την εκτίμηση του υπολειπόμενου κόστους (που έχει πλέον ανέβει στα 53 εκατ. ευρώ), το έργο ανατέθηκε στην εταιρεία Μοχλός. Η σύμβαση υπεγράφη στις αρχές Ιουλίου και ήδη ο εργολάβος πήρε τις πρώτες άδειες. Για να ολοκληρωθεί το έργο θα χρειαστούν δύο χρόνια καθώς δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστούν ταυτόχρονα και τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας (πρέπει η κίνηση των οχημάτων να μεταφερθεί από το ένα στο άλλο). Καθώς ο εργολάβος κηρύχθηκε έκπτωτος, κατέπεσαν οι εγγυητικές του και το κράτος έλαβε 19 εκατ. ευρώ για τη ζημιά που υπέστη. Διεκδικεί, ωστόσο, ακόμα 24 εκατομμύρια, δηλαδή το σύνολο του αρχικού προϋπολογισμού του έργου.

– Στο τμήμα Στυλίδας – Ραχών είχε κατασκευαστεί μεγάλο μέρος του νέου οδοστρώματος, καθώς και οι σήραγγες. Απομένουν 2,5 χλμ. δρόμου στην αρχή του έργου, οι κοιλαδογέφυρες και η τοποθέτηση του εξοπλισμού στις σήραγγες. Προκειμένου να απεμπλακεί γρήγορα το έργο, επελέγη να υποκατασταθεί ο εργολάβος (από επιλαχόντα στον διαγωνισμό) και όχι να κηρυχθεί έκπτωτος. Η απόφαση υποκατάστασης, ωστόσο, έχει καθυστερήσει να υπογραφεί, λόγω των διαδοχικών εκλογών. Ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης του έργου είναι ενάμισι έτος.

Παράλληλα, κλείνει το τελευταίο μέτωπο των αρχαιολογικών ανασκαφών (στην περιοχή του Αχινού). Μάλιστα προ ημερών το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τη διάθεση 350.000 ευρώ για την πληρωμή ανασκαφών που πραγματοποιεί η 24η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή