Οι δύσκολες ισορροπίες με την Εκκλησία

Οι δύσκολες ισορροπίες με την Εκκλησία

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα, αλλά μπορεί να πραγματοποιηθεί και με προσευχή στο σπίτι, έλεγαν από την πρώτη στιγμή της πανδημίας όσοι απαιτούσαν τον τερματισμό των λειτουργιών στις εκκλησίες. Ψεύτικος προοδευτισμός που περιορίζει τον ζωτικό χώρο των πιστών, ήταν η απάντηση της άλλης πλευράς, και κάπου εδώ τα κόμματα της «αριστεράς και της δεξιάς του Κυρίου» μπήκαν στο παιχνίδι.   

Στα μέσα Μαρτίου, ο πρωθυπουργός αποφάσισε να κλείσει τις εκκλησίες, αφού η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου με «μισόλογα» άφηνε τους ναούς ανοιχτούς τις Κυριακές 7-8 το πρωί. Παρά την άκρως συνετή στάση του Αρχιεπισκόπου, που από την πρώτη στιγμή είχε αναφερθεί στην αποφυγή μαζικών συναθροίσεων, η κυβέρνηση φέρεται να δέχθηκε ισχυρές πιέσεις στο θέμα της Θείας Κοινωνίας, καθώς και στην άρση των περιοριστικών μέτρων τον Μάιο. Υπουργοί και βουλευτές της πλειοψηφίας, δημοσίως ή στις εκλογικές περιφέρειές τους, δεν έδειχναν υπακοή στους κανόνες. Σε αντίθεση με τις συστάσεις, ο Γ. Κουμουτσάκος μετέλαβε σε εκκλησία του Ν. Ψυχικού, η Ε. Ράπτη είχε δηλώσει πως θα συνεχίσει να λαμβάνει τη Θεία Κοινωνία και ο Ν. Χαρδαλιάς είχε σκύψει πάνω από το χέρι ενός ιερέα, εξηγώντας ότι «έκλινε προς το ράσο του με σεβασμό».

Η «ζημιά» έγινε στον εορτασμό του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη και από τότε άλλαξαν τα πάντα. Η πολιτεία σταμάτησε να είναι ελαστική και όσοι πολιτευτές της δεξιάς πτέρυγας φάνηκε από την πρώτη στιγμή πως δεν ήθελαν να δυσαρεστήσουν το χριστεπώνυμο πλήθος, που αποτελεί την εκλογική τους δεξαμενή, στη χειρότερη περίπτωση σιώπησαν. 

Η κυβέρνηση στη δεύτερη φάση της πανδημίας χειρίστηκε με περισσότερη μαεστρία το θέμα, απομονώνοντας τους πιο ακραίους ιεράρχες και συνομιλώντας, εκτός από τον Αρχιεπίσκοπο, κυρίως με τους μητροπολίτες Πατρών, Μεσσηνίας, Αλεξανδρουπόλεως, Σύρου και Ναυπάκτου. Η Ιερά Σύνοδος, παρ’ όλα αυτά, συνέχισε να πιέζει.

Επιστολή ΔΙΣ

Ο μητροπολίτης Νέας Ιωνίας Γαβριήλ αποκάλυψε ότι η ΔΙΣ είχε στείλει επιστολή στις αρχές Νοεμβρίου που ζητούσε ανοιχτές τις εκκλησίες τα Χριστούγεννα. Τα υγειονομικά δεδομένα, ωστόσο, ξεπέρασαν τις σκέψεις πως ο ιός δεν κολλάει με το κουταλάκι της Θείας Κοινωνίας, ενώ τα μηνύματα που έστειλε και ο κ. Ιερώνυμος μέσα και έξω από τον «Ευαγγελισμό» ήταν σαφή. Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ταξίδεψε σε Πάτρα και Βόλο για να προλάβει τα χειρότερα, ενώ και σήμερα στήθηκε επιχείρηση αποτροπής συνωστισμού των πιστών στην Αγία Βαρβάρα.

Στο παιχνίδι με την Εκκλησία μπήκε εξαρχής και ο ΣΥΡΙΖΑ. Οι ψηφοφόροι του Κέντρου, που έχουν βρει στέγη στη Ν.Δ., δεν είδαν με καλό μάτι την αμφισημία της Εκκλησίας και σίγουρα η απόσταση που τους χωρίζει από τον πρώην μητροπολίτη Αμβρόσιο, που θεραπεύτηκε πίνοντας μόνο αγιασμό, είναι πολύ μεγάλη.

Την προηγούμενη άνοιξη, η αξιωματική αντιπολίτευση κατηγόρησε την κυβέρνηση πως εκατοντάδες εκκλησιαστικές λειτουργίες μετατράπηκαν σε υγειονομικές «βόμβες», επιχειρώντας να δημιουργήσει ένα νέο μέτωπο απέναντι στο Μαξίμου. Η ταχύτητα, άλλωστε, με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ πλησίασε την Ιεραρχία στην πορεία προς την εξουσία είναι χαρακτηριστική της ανάγκης ακόμα και ένα αριστερό κόμμα να έχει μαζί του το χριστεπώνυμο πλήρωμα. Ως κυβέρνηση πολύ γρήγορα μετέτρεψε τον «διαχωρισμό» των σχέσεων κράτους – Εκκλησίας σε «εξορθολογισμό», ενώ το 2016 ο Αλέξης Τσίπρας είχε αφήσει εκτός του υπουργικού συμβουλίου τον Νίκο Φίλη εξαιτίας της κόντρας του με τον Αρχιεπίσκοπο για τα Θρησκευτικά. Επιμύθιο: «Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ» δεν αποδόθηκαν ποτέ στην ελληνική κοινωνία, καθώς είτε οι πολιτικοί προσέγγιζαν την Εκκλησία για να ωφεληθούν είτε η Εκκλησία έκανε πολιτική.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή