Κυριάκος Μητσοτάκης: Τα πανεπιστήμια πίσω στους φοιτητές και στους καθηγητές

Κυριάκος Μητσοτάκης: Τα πανεπιστήμια πίσω στους φοιτητές και στους καθηγητές

1' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση αντιμετωπίζει προβλήματα δεκαετιών, λύνοντας ζητήματα που έρχονται από το παρελθόν, αλλά ταυτόχρονα ανοίγοντας νέους ορίζοντες στο μέλλον, υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την πρωτολογία του στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο πρωθυπουργός στάθηκε στους τέσσερις βασικούς άξονες που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο: Πρώτον, αναφέρθηκε στην ελάχιστη βάση εισαγωγής «ώστε να διασφαλίζεται για τους φοιτητές η στοιχειώδης ικανότητα για την έναρξη των σπουδών». Δεύτερον, το νομοσχέδιο οδηγεί τους υποψήφιους φοιτητές να σπουδάσουν σε σχολές της αρεσκείας τους, μείζον θέμα όλες τις προηγούμενες δεκαετίες. Τρίτον, θεσπίζονται χρονικό όριο αλλά και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές καθώς και για όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Και τέταρτον, τελευταίος αλλά σημαντικός άξονας είναι η θαρραλέα αντιμετώπιση της ανομίας που εδώ και χρόνια «πολιορκεί» τα πανεπιστήμια, καθώς ορίζεται πλέον πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδος. 

Ο πρωθυπουργός τόνισε πως όλα τα παραπάνω δεν προέκυψαν «ξαφνικά και τυχαία», αλλά ως αντίδραση «σε ένα ανορθολογικό καθεστώς που ανακυκλώνει την καθήλωση». Εδωσε μάλιστα συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία. Σήμερα, 8 στους 10 νέους εισάγονται στο πανεπιστήμιο, ενώ φέτος είχαμε 81.000 καινούργιους φοιτητές από τις 103.000 παιδιά που γεννήθηκαν το 2002. «Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας πως την ίδια ώρα αποφοιτούν ολοένα και λιγότεροι. Οι αριθμοί είναι πολύ συγκεκριμένοι. Οι ετήσιοι πτυχιούχοι σε σχέση με τους εγγεγραμμένους είναι μόλις 9%, ενώ 3 στους 10 γίνονται «αιώνιοι» φοιτητές ή αλλάζουν πορεία στη ζωή τους.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι σχολές να μετατρέπονται σε λαβύρινθο μεταξύ λυκείου και επαγγελματικής προοπτικής και για πολλούς «σε σκοτεινές αποθήκες που αραχνιάζουν κάποιες ελπίδες του παρελθόντος». Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα μια θλιβερή θέση: Το 2019 η χώρα μας είχε τη μεγαλύτερη ανεργία ανάμεσα σε πτυχιούχους, απέχοντας 14 μονάδες από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Συμπερασματικά, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε πως γύρω από αυτό το νομοσχέδιο αναμετριούνται δύο διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις. Η μία που επιδιώκει να δώσει το πανεπιστήμιο πίσω στους φοιτητές και στους καθηγητές και η αντίθετη, που το θέλει «ως νησίδα στην οποία αδρανούν οι κανόνες της δημοκρατικής πολιτείας και επιβάλλεται η βούληση κάθε αυταρχικής μειοψηφίας».

Οσον αφορά το νέο Σώμα της ΕΛ.ΑΣ. που θα φυλάει τα πανεπιστήμια, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι αυτό θα συνεργάζεται με τον πρύτανη και μια ειδική συμβουλευτική επιτροπή, που θα συσταθεί, συμπληρώνοντας πως γίνεται πράξη ένα αυτονόητο αίτημα: «η ελεγχόμενη είσοδος στα ανώτατα ιδρύματα» ώστε «να πάψουν οι αίθουσες των ιδρυμάτων να μετατρέπονται σε γιάφκες περιθωριακών».  

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή