Ο χάρτης των εκλογών: Εχουν το μήνυμα, σχεδιάζουν το μέσο

Ο χάρτης των εκλογών: Εχουν το μήνυμα, σχεδιάζουν το μέσο

Το πολιτικό περιεχόμενο της καμπάνιας της Νέας Δημοκρατίας και τα ακροατήρια στα οποία θα προβληθεί

6' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ποιες είναι οι κοινωνικές ομάδες στις οποίες θα εστιάσει η Νέα ∆ημοκρατία οδεύοντας προς τις εκλογές; Πού θα κριθεί η αυτοδυναμία – σε ποια ακροατήρια θα επικεντρωθεί η καμπάνια του κυβερνώντος κόμματος και ποια πρόσωπα θα την «τρέξουν»;

Τα παραπάνω κομβικά ερωτήματα, καθώς βρισκόμαστε μόλις λίγους μήνες πριν στηθούν κάλπες, έχουν αρχίσει να παίρνουν απαντήσεις και να διαμορφώνουν σιγά σιγά το τελικό παζλ των εκλογών.

Στο Μέγαρο Μαξίμου εστιάζουν σε διάφορες κοινωνικές αλλά και γεωγραφικές ομάδες που θεωρούν κρίσιμες για την επίτευξη του τελικού στόχου της αυτοδυναμίας. Η στόχευση αυτή έχει προκύψει έπειτα από έρευνες και συγκεκριμένα focus groups που υποδεικνύουν με ποιον τρόπο πρέπει η Νέα Δημοκρατία να επιχειρήσει να προσεγγίσει τα συγκεκριμένα κοινά.

Οι γυναίκες αποτελούν το μισό εκλογικό σώμα. «Στη σημερινή συγκυρία το γυναικείο κοινό έχει αποκτήσει ακόμη πιο ευδιάκριτα χαρακτηριστικά, καθώς οι συνεχείς γυναικοκτονίες, το κίνημα #MeToo, αλλά και η μετάβαση σε μια πιο χειραφετημένη και πιο δυναμική γενιά έχουν αλλάξει και την εκλογική συμπεριφορά βάσει φύλου. Γι’ αυτό επιβάλλεται πια διαφορετική προσέγγιση», αναφέρει στην «Κ» δημοσκόπος που μελετάει διαρκώς τους ποιοτικούς δείκτες των μετρήσεων. Η τελευταία εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Ναταλία Γερμανού, σε μια εκπομπή με ψυχαγωγικά χαρακτηριστικά και γυναικείο κατά κύριο λόγο κοινό, συνιστά μια πρώτη ένδειξη για τα επικοινωνιακά μέσα που το Μέγαρο Μαξίμου σκοπεύει να επιστρατεύσει προκειμένου να κερδίσει τη γυναικεία ψήφο.

Μια δεύτερη κοινωνική ομάδα στην οποία η Νέα Δημοκρατία θα δώσει μεγάλη βαρύτητα έως τις εκλογές είναι οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα. Οι μειώσεις φόρων που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός προτού εκλεγεί έχουν όλες υλοποιηθεί και θα αποτελέσουν το βασικό περιεχόμενο που θα στηρίζει το σλόγκαν «το είπαμε, το κάναμε».

Ο χάρτης των εκλογών: Εχουν το μήνυμα, σχεδιάζουν το μέσο-1

Παράλληλα, η κυβέρνηση θα αναδείξει το γεγονός πως έχουν δημιουργηθεί νέες θέσεις εργασίας, ενώ έχει προωθηθεί με αρκετά νομοθετήματα η στήριξη της οικογένειας.

«Ο ιδιωτικός τομέας αποτελούσε ανέκαθεν βασικό πυρήνα για τη Ν.Δ. Και όσα έχουν γίνει θα αναδειχθούν έως τις εκλογές με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», λέει στην «Κ» κυβερνητικό στέλεχος.

Εκτός όμως από τις κοινωνικές κατηγορίες, το σχέδιο της προεκλογικής εκστρατείας θα επικεντρωθεί και σε συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες. Η Βόρεια Ελλάδα και ειδικά η Μακεδονία αποτελούν μια γεωγραφική ζώνη που για τη Ν.Δ. έχει παραδοσιακά μεγάλη σημασία.

Στις τελευταίες εκλογές σε πολλούς νομούς η κυβερνητική παράταξη κατέγραψε εκλογική επίδοση σημαντικά μεγαλύτερη από τα πανελλαδικά ποσοστά της. Η φυσική φθορά της κυβερνητικής θητείας μαζί με μια σειρά από άλλα θέματα –τήρηση της Συμφωνίας των Πρεσπών, έντονα φιλορωσικό κοινό, όξυνση την περίοδο της πανδημίας– δημιουργούν φόβο για πιθανή άνοδο ακροδεξιών σχηματισμών στη Βόρεια Ελλάδα.

Παράλληλα στην Α΄ Θεσσαλονίκης, που αποτελεί την πολυπληθέστερη εκλογική περιφέρεια της Βόρειας Ελλάδας, έχει αρχίσει να αλλάζει εδώ και χρόνια η δημογραφική σύνθεση, κατά τρόπο που προσεγγίζει έντονα την Αθήνα και δη τις πιο ριζοσπαστικοποιημένες γειτονιές του μητροπολιτικού κέντρου. Δεν είναι τυχαίο πως ακόμα και το 2019 ο ΣΥΡΙΖΑ, παρότι είχε πρόσφατα ψηφίσει τη Συμφωνία των Πρεσπών, έλαβε ποσοστό σχεδόν 32%, ενώ η Ν.Δ. πήρε 4,5 μονάδες κάτω από το πανελλαδικό ποσοστό της και έφθασε το 35%.

«Η Α΄ Θεσσαλονίκης έχει αρχίσει να χάνει τα “τοπικά” χαρακτηριστικά της και μοιάζει όλο και περισσότερο με την Αθήνα», λέει στην «Κ» έμπειρος δημοσκόπος. Χαρακτηριστικό είναι πως η τελευταία φορά που η Ν.Δ. είχε φθάσει στην Α΄ Θεσσαλονίκης τον πήχυ του ποσοστού της στην επικράτεια ήταν το 2004.

Αξονες της εκστρατείας θα είναι το «συνέπεια, συνέχεια και σταθερότητα» και το δίλημμα «Μητσοτάκης ή Τσίπρας».

Γι’ αυτόν τον λόγο σχεδιάζεται να δοθεί βάρος στη Θεσσαλονίκη με έμφαση στα έργα, όπως το μετρό της πόλης που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023, η επικείμενη έναρξη του Flyover που είναι η νέα περιφερειακή της Θεσσαλονίκης και η οδική και η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα.

Η Ηπειρος είναι ακόμη μία περιοχή που θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Μπορεί πληθυσμιακά να μην είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, παραμένει όμως η περιοχή με το μεγαλύτερο ποσοστό φτώχειας στην Ελλάδα και χωρίς ανάπτυξη. Αυτό το διαχρονικό πρόβλημα δεν το άλλαξε ούτε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, δημιουργώντας τοπικές δυσαρέσκειες που πρέπει ενόψει εκλογών να αμβλυνθούν.

Τα συνθήματα

Οσον αφορά την καμπάνια που θα «τρέξει» έως τις εκλογές, πέραν των επιμέρους χαρακτηριστικών που θα ξεδιπλωθούν εν καιρώ, κεντρικός άξονας θα είναι το τρίπτυχο «συνέπεια, συνέχεια και σταθερότητα». Τελικός στόχος είναι να προβληθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας έναντι της αξιωματικής αντιπολίτευσης και του αρχηγού της, καθώς στο Μέγαρο Μαξίμου είναι εδραιωμένη η άποψη πως το τελικό ερώτημα θα είναι «Μητσοτάκης ή Τσίπρας». Κεντρικό ρόλο στην καμπάνια θα έχουν και τα εθνικά θέματα, που αποτελούν σύμφωνα με όλες τις μετρήσεις ένα σημαντικό ατού του πρωθυπουργού έναντι του αντιπάλου του και εκτός των άλλων συσπειρώνουν έντονα και το δεξιό ακροατήριο.

Στη μάχη, με έμμεσο τρόπο και όχι ρητώς, θα επιστρατευθεί και ο «φόβος» για την επιστροφή του ΣΥΡΙΖΑ. Υπάρχει ένα κοινό σχεδόν 15% που δεν δηλώνει πως θα ψηφίσει Νέα Δημοκρατία, αλλά δείχνει να βλέπει γενικά θετικά τον Κυριάκο Μητσοτάκη και να μην έχει καμία πρόθεση να κινηθεί προς τον ΣΥΡΙΖΑ. Για τη Νέα Δημοκρατία είναι κομβικό να κρατήσει έως τις εκλογές «ενεργό» το ενδιαφέρον αυτού του κοινού, προτάσσοντας αφενός το έργο της, θυμίζοντας αφετέρου τα έργα και τις ημέρες του ΣΥΡΙΖΑ στη δική του κυβέρνηση. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι πως 3,5 χρόνια μετά την ήττα δεν προσέγγισε ποτέ το κεντρώο κοινό», λέει στην «Κ» δημοσκόπος επιχειρώντας να εξηγήσει το γεγονός πως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κερδίζει δυσαρεστημένους πολίτες από την κυβερνητική πολιτική.

Η ομάδα

Οσον αφορά την ομάδα που θα «τρέξει» όλα τα παραπάνω, στο Μέγαρο Μαξίμου το οργανόγραμμα έχει αρχίσει να διαμορφώνεται. Πλην των επαγγελματιών του χώρου, εταιρειών και συμβούλων επικοινωνίας που θα έχουν τον δικό τους ρόλο, την κεντρική διαχείριση και τον τελικό λόγο της καμπάνιας και της επικοινωνίας θα έχουν πρόσωπα εντός της κυβέρνησης. Το προεκλογικό πρόγραμμα το συντάσσει ο αρμόδιος τομεάρχης Χάρης Θεοχάρης με τη συμβολή του γραμματέα Παύλου Μαρινάκη και τη γενική εποπτεία των Ακη Σκέρτσου και Θανάση Κοντογεώργη. Ο Παύλος Μαρινάκης, που εσχάτως συμμετέχει σε όλο και περισσότερες συσκέψεις στο Μαξίμου, έχει επιφορτιστεί και με τον ρόλο να μεταφέρει την κομματική εικόνα εντός του Μεγάρου.

Στον σχεδιασμό μετέχει και όλο το επιτελείο που ασχολείται με τον Τύπο, υπό τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου και τον διευθυντή του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού Δημήτρη Τσιόδρα.

Ο Γιάννης Μπρατάκος από την άλλη εκ της θέσεώς του ασχολείται και με την εκλογική προετοιμασία, καθώς το γραφείο του πρωθυπουργού έχει την τελική έγκριση των πάντων.

Πρόσωπο που η γνώμη του έχει πάντα σημασία είναι και ο Θανάσης Νέζης, ο παλαιότερος συνεργάτης του πρωθυπουργού, που ειδικά όσο πηγαίνουμε προς τις εκλογές θα κληθεί να δραστηριοποιηθεί πιο ενεργά λόγω της σύνδεσης που έχει με τη βάση της Ν.Δ.

Τέλος, ο Θοδωρής Λιβάνιος είναι επί των δημοσκοπήσεων, σε έναν τομέα ιδιαίτερα κρίσιμο καθώς, όπως έλεγε και ο Λίντον Τζόνσον, στην πολιτική πρέπει προπαντός να ξέρεις να μετράς.

Οι γυναίκες 

Οι δημοσκόποι περιγράφουν τις αλλαγές στην εκλογική συμπεριφορά βάσει φύλου ως «μετάβαση σε μια νέα, χειραφετημένη και πιο δυναμική γενιά». 
Η Ν.Δ. επιχειρεί να προσαρμόσει αναλόγως το μήνυμά της. 

Οι μισθωτοί 

Στην κυβέρνηση θεωρούν προνομιακό ακροατήριο τους μισθωτούς στον ιδιωτικό τομέα, στους οποίους θα προβληθεί ως επίτευγμα ότι έχουν εκπληρωθεί όλες οι εξαγγελίες για μείωση φόρων και εισφορών, στη λογική τού «το είπαμε, το κάναμε». 

Ο Βορράς 

Η μεγαλύτερη εκλογική περιφέρεια της Βόρειας Ελλάδας –η Α΄ Θεσσαλονίκης– δεν είναι πια «κάστρο» της Ν.Δ. Εκτιμάται ότι θα χρειαστεί η προεκλογική προσπάθεια να εστιασθεί στην πρωτεύουσα αλλά και σε άλλες περιφέρειες της Μακεδονίας. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή