Το πρώτο βήμα για τους αντικαταστάτες των Super Puma

Το πρώτο βήμα για τους αντικαταστάτες των Super Puma

Με την έγκριση του ΣΑΓΕ ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για τη δρομολόγηση του προγράμματος προμήθειας νέων ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσης, ωστόσο απομένουν ακόμη πολλά βήματα μέχρι να έρθουν τα εναέρια μέσα στην Ελλάδα

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αποδοχή από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) της εισήγησης της Πολεμικής Αεροπορίας για την απόκτηση νέου ελικοπτέρου Ερευνας και Διάσωσης, αποτελεί το πρώτο σημαντικό βήμα για την ανασυγκρότηση του στόλου των πολύτιμων μέσων, η απουσία των οποίων φάνηκε με δραματικό τρόπο τον περασμένο Σεπτέμβριο. 

Διαχρονικά λάθη και παραλήψεις οδήγησαν στην απαξίωση των ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσης Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ η αδυναμία ολοκλήρωσης του προγράμματος παραλαβής και διαμόρφωσης SAR (Search & Rescue) των ελικοπτέρων ΝΗ-90 του Στρατού Ξηράς άφησε τον κρατικό μηχανισμό εκτεθειμένο και τους κατοίκους των πληγεισών περιοχών αβοήθητους τις πρώτες κρίσιμες ώρες της θεομηνίας. 

Η «Κ» είχε αναδείξει από τις 7 Σεπτεμβρίου το πρόβλημα διαθεσιμοτήτων του στόλου των Super Puma, με μόλις τέσσερα από τα 12 ελικόπτερα να είναι λειτουργικά. Η Πολεμική Αεροπορία βρισκόταν ήδη σε διαδικασία επιλογής του νέου τύπου ελικοπτέρου, και στους μήνες που μεσολάβησαν μέχρι το ΣΑΓΕ της περασμένης εβδομάδας η ηγεσία του Επιτελείου κατέληξε στο AW-139 της ιταλικής Leonardo, με το συμβούλιο να εγκρίνει ομόφωνα την επιλογή. 

Τα επόμενα βήματα

Με την έγκριση του ΣΑΓΕ ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για τη δρομολόγηση του προγράμματος προμήθειας νέων ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσης, ωστόσο, απομένουν ακόμη πολλά βήματα μέχρι να έρθουν τα εναέρια μέσα στην Ελλάδα. Το πρώτο από αυτά θα είναι η διαπραγμάτευση με την κατασκευάστρια εταιρεία την οποία θα αναλάβει η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) ώστε να καθοριστεί το τελικό κόστος πρόσκτησης των 14 ελικοπτέρων για τα οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η ελληνική πλευρά. Οι διαπραγματεύσεις θα εστιάσουν στη διαμόρφωση, την εκπαίδευση και τη δημιουργία υποδομών για την επιχειρησιακή τους αξιοποίηση στην Ελλάδα, αλλά το σημαντικότερο θέμα, ώστε να μη βρεθούμε ξανά θεατές στο ίδιο «έργο», θα είναι η τεχνική τους υποστήριξη και η ροή ανταλλακτικών. 

Αφού ολοκληρωθεί ο φάκελος της ΓΔΑΕΕ, το θέμα θα συζητηθεί στο ΚΥΣΕΑ και, μετά την έγκριση του κυβερνητικού οργάνου, στην ειδική επιτροπή εξοπλιστικών της Βουλής. Στη συνέχεια θα περάσει ξανά από ΚΥΣΕΑ και Ολομέλεια ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία απόκτησης των ελικοπτέρων. Μέχρι τότε, το έργο της έρευνας και διάσωσης θα εξακολουθήσουν να αναλαμβάνουν τα λιγοστά διαθέσιμα και γερασμένα Super Puma. Προκειμένου, μάλιστα, να μη βρεθούμε προ νέων δυσάρεστων εκπλήξεων στην επόμενη φυσική καταστροφή που θα πλήξει στη χώρα, εξετάζονται σύμφωνα με πληροφορίες λύσεις προσωρινού ή και μόνιμου χαρακτήρα για την προμήθεια σωστικών μέσων από την Πολιτική Προστασία με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Αρμόδιοι αξιωματούχοι βλέπουν με θετικό μάτι μια τέτοια εξέλιξη που θα αφαιρούσε μεγάλο επιχειρησιακό βάρος από τα μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων, επιτρέποντας την επίτευξη καλύτερων διαθεσιμοτήτων για τον κύριο ρόλο τους. 

Τα νέα ελικόπτερα

Σύμφωνα με πληροφορίες, τέσσερα από τα 14 AW-139 προορίζονται να διαμορφωθούν σε ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης σε περιβάλλον μάχης (Combat Search & Rescue) με την προσθήκη αντιβαλλιστικής προστασίας στο κιβώτιο μετάδοσης, αντίμετρα και σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης αντιαεροπορικών απειλών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Πολεμική Αεροπορία ζητά την εγκατάσταση τερματικού ανταλλαγής δεδομένων Link 16 σε όλα τα ελικόπτερα, ώστε να «επικοινωνούν» με τα υπόλοιπα εναέρια μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ τα τέσσερα C-SAR θα διαθέτουν και τον απαραίτητο οπλισμό για επιχειρήσεις πίσω από τις εχθρικές γραμμές.

Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, το AW-139 μπορεί να μεταφέρει έως 15 άτομα μαζί με το πλήρωμα και να επιχειρεί σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, ακόμη και με έναν από τους δύο κινητήρες του σε λειτουργία. Μέχρι σήμερα, 90 χρήστες έχουν επιλέξει τον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου ως μέσο έρευνας και διάσωσης, ενώ έχουν παραχθεί περισσότερες από 1.100 μονάδες. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή