H «Κ» στη βάση των ελληνικών C-130

H «Κ» στη βάση των ελληνικών C-130

H «Κ» επισκέφθηκε το στρατιωτικό αεροδρόμιο Ελευσίνας και συνoμίλησε με το προσωπικό της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών, η οποία σηκώνει το τιτάνιο έργο της υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων και της προσφοράς στην κοινωνία

4' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ανάταξη του στόλου των μεταφορικών αεροπλάνων της Πολεμικής Αεροπορίας είναι ένα στοίχημα, το οποίο η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων δεν έχει περιθώριο να χάσει. Ο πήχης έχει τεθεί ψηλά με τον αρχηγό ΓΕΑ, αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη, να υπολογίζει σε τέσσερα C-130 και έξι C-27 εντός του 2024 και τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, Νίκο Δένδια, να εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του 2025 η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει τουλάχιστον 10 λειτουργικά C-130.

H «Κ» επισκέφθηκε τη βάση των ελληνικών C-130, την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών ΗΡΑΚΛΗΣ στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Ελευσίνας. Η πίστα της Μοίρας είναι σχεδόν άδεια, με μόλις δύο αεροπλάνα. Αυτό, βέβαια, δεν είναι κάτι νέο καθώς ακόμη και την εποχή που οι διαθεσιμότητες ήταν φυσιολογικές, η πίστα ήταν άδεια αφού τα C-130 «δεν κάθονται ποτέ» όπως λένε οι ιπτάμενοι και οι μηχανικοί της Μοίρας.

H «Κ» στη βάση των ελληνικών C-130-1
(φωτ. «Καθημερινή»)

Η διαφορά, σε σχέση με το παρελθόν, είναι ότι τώρα στην πίστα της Ελευσίνας σταθμεύει όλη η διαθέσιμη δύναμη των C-130, δηλαδή δύο αεροπλάνα. Το «747» βαμμένο στα επετειακά χρώματα για τα 70 χρόνια της Μοίρας και το «741» που αποδόθηκε πρόσφατα από το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας.

Υπεράνθρωπη προσπάθεια

Εστω και με δύο αεροπλάνα, η Μοίρα σηκώνει το τιτάνιο έργο της υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων και της προσφοράς στην κοινωνία. Τα στελέχη της 356ΜΤΜ βρίσκονται σε ετοιμότητα όλο το 24ωρο. Ο ρόλος τους είναι εξίσου κρίσιμος στην ειρήνη και στον πόλεμο. Η έρευνα και διάσωση, ως κύρια αποστολή εν καιρώ ειρήνης, αποτελούν πυλώνα υπεράσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων στο FIR Αθηνών, ρόλο τον οποίο διεκδικεί και η Τουρκία.

H «Κ» στη βάση των ελληνικών C-130-2
Ο αντισμήναρχος (Ι) Αλκιβιάδης Αγγελακόπουλος, μοίραρχος 356ΜΤΜ. (φωτ. «Καθημερινή»)

«Το C-130 εκτελεί πληθώρα αποστολών για την υποστήριξη των υπόλοιπων σωμάτων, του Στρατού, του Ναυτικού και των Ειδικών Δυνάμεων. Κύριος ρόλος εν καιρώ ειρήνης είναι οι αποστολές έρευνας και διάσωσης και η ετοιμότητα του αεροσκάφους ως αεροναυαγοσωστικού καθώς και η μεταφορά ασθενών από τα νησιά», αναφέρει στην «Κ» ο αντισμήναρχος (Ι) Αλκιβιάδης Αγγελακόπουλος, μοίραρχος της 356ΜΤΜ. «Εχουμε λάβει μέρος σε πολλές αποστολές και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, η υποστήριξη της ΕΜΑΚ στις φυσικές καταστροφές αλλά και σε αποστολές όπως η Ρουάντα, το Σουδάν ή πρόσφατα το Πακιστάν για την υποστήριξη των πλημμυροπαθών», λέει ο έμπειρος αεροπόρος.

H «Κ» στη βάση των ελληνικών C-130-3
Ο σμηναγός Εμμανουήλ Κατσικώστας, αρχιμηχανικός της 356ΜΤΜ. (φωτ. «Καθημερινή»)

«Προσπαθούμε να είμαστε πάντα ετοιμοπόλεμοι με τα αεροσκάφη που διαθέτουμε», λέει στην «Κ» ο σμηναγός Εμμανουήλ Κατσικώστας, αρχιμηχανικός της 356ΜΤΜ. «Τα τελευταία χρόνια, εκτός από τη λειτουργία της Μοίρας που είναι ο κύριος χρήστης των C-130, προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους εργοστασιακούς φορείς του εσωτερικού και εξωτερικού. Eχει πέσει στις δικές μας πλάτες να φέρουμε πίσω τον ΗΡΑΚΛΗ από τον Αδη και θα το καταφέρουμε».

Πού βρίσκονται τα C-130;

Πριν από έναν χρόνο, τα C-130 βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε μια ιδιαίτερα αρνητική συγκυρία. Μια βλάβη στο μοναδικό διαθέσιμο αεροπλάνο είχε ως αποτέλεσμα η 2η ΕΜΑΚ που μετέβαινε στις σεισμόπληκτες περιοχές της Τουρκίας να επιστρέψει στην Ελευσίνα. Ενα ερώτημα που εύλογα γεννάται, είναι πού βρίσκονται τα υπόλοιπα αεροπλάνα από το σύνολο των 15 C-130 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Η απάντηση δεν είναι ευχάριστη. Στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας υπάρχουν αυτή τη στιγμή 10 C-130. Τα δύο τρίτα της συνολικής δύναμης. Από αυτά, τρία είναι ενταγμένα στην ΕΑΒ. Δηλαδή έχουν τοποθετηθεί στα υπόστεγα και βρίσκονται σε κάποιο στάδιο συντήρησης, χωρίς να μπορεί να εκτιμηθεί πότε θα αποδοθούν. Ενα ακόμη βρίσκεται σταθμευμένο έξω από τα υπόστεγα, ένα είναι παροπλισμένο, ενώ πέντε αεροπλάνα είναι καθηλωμένα στην πίστα της γειτονικής Τανάγρας.

Το πρώτο πρόβλημα, όπως έχει αναφερθεί σε πρόσφατο άρθρο της «Κ», είναι ότι πολλά από τα καθηλωμένα μπήκαν για μια τυπική συντήρηση αλλά καθώς συμπληρώνουν δεκαετία εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και την πανίδα της περιοχής, θα απαιτηθούν μήνες και χρόνια για να ξαναπετάξουν, αν ποτέ πετάξουν. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι για τα αεροπλάνα αυτά η Πολεμική Αεροπορία έχει πληρώσει τις υποχρεώσεις της, δίνοντας μπροστά τα χρήματα που απαιτούνται, αλλά δεν έχει παραλάβει.

Ωστόσο, μια αχτίδα αισιοδοξίας προκύπτει από το γεγονός πως το «948», ένα από τα παλαιότερα C-130B που διαθέτει η Π.Α., ηλικίας σχεδόν 65 ετών, πραγματοποιεί τις τελικές του δοκιμές. Παρ’ όλα αυτά, η απόδοσή του αναβάλλεται από τον περασμένο Ιούνιο καθώς προκύπτουν σφάλματα σε διάφορα συστήματα λόγω της μακροχρόνιας καθήλωσής του. Εκτός από τα 10 C-130 της ΕΑΒ, δύο έχουν μεταφερθεί στην Πορτογαλία, στη Νατοϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών (NSPA) προκειμένου να επανέλθουν σε πτήσιμη κατάσταση. Το πρώτο αναμένεται να επιστρέψει στην Ελλάδα μέχρι τον Απρίλιο.

Το στοίχημα

Αν όλα κυλήσουν σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, η 356ΜΤΜ ΗΡΑΚΛΗΣ θα αποκτήσει ακόμη δύο C-130 εντός του έτους, ανεβάζοντας τον αριθμό των διαθέσιμων αεροσκαφών σε τέσσερα. Η ΕΑΒ αναμένεται να παραδώσει ακόμη ένα C-130 μέσα στους επόμενους μήνες αλλά όταν αυτό παραληφθεί από την Πολεμική Αεροπορία, ένα από τα ήδη διαθέσιμα θα μπει για εξαετή συντήρηση, άρα το σύνολο θα παραμείνει ίδιο.

Παράλληλα, το ΓΕΑ ετοιμάζεται να ξεκινήσει την αλληλογραφία με την αμερικανική Αεροπορία ώστε να διευκρινιστεί σε τι κατάσταση βρίσκονται τα δύο C-130H που αναφέρει η επιστολή Μπλίνκεν.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα αεροπλάνα έχουν μπει σε διαδικασία μακράς αποθήκευσης σε «νεκροταφείο» αεροσκαφών. Σύντομα, κλιμάκιο της Π.Α. θα μεταβεί στις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να αξιολογήσει την πτητική τους κατάσταση, ενώ ήδη γίνονται επαφές ώστε τα υπό παραχώρηση C-130 να προέλθουν από τη γραμμή πτήσεων και να είναι πλήρως λειτουργικά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT