Εντός και Εκτός: Με το βλέμμα στα Δυτικά Βαλκάνια

Εντός και Εκτός: Με το βλέμμα στα Δυτικά Βαλκάνια

3' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΤΟ ΘΕΜΑ

Χθες, με την ανακοίνωση της εν πλω διοίκησης της επιχείρησης «Ασπίδες» στην Ερυθρά Θάλασσα από την Ιταλία, ολοκληρώθηκε το παζλ τουλάχιστον για το πρώτο χρονικό διάστημα. Η Ελλάδα θα έχει την εν όρμω (όπως είθισται να λέγεται) διοίκηση, δηλαδή το Στρατηγείο στη Λάρισα (με υποδιοικητή πιθανώς Ιταλό), και η Ιταλία την τακτική ευθύνη στην Ερυθρά Θάλασσα. Τις διευκρινίσεις έκανε χθες ο υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας Αντόνιο Ταγιάνι, ο οποίος επισήμανε ακόμη την ανάγκη να συμμετάσχουν στην επιχείρηση και άλλες χώρες. Από τις μεγάλες, η Γαλλία υπήρξε σε πολύ στενό συντονισμό με την Ιταλία και την Ελλάδα, ενώ και η Γερμανία έχει ανακοινώσει τη συμμετοχή της σε μια επιχείρηση η οποία θα είναι η μεγαλύτερη σε επίπεδο Ε.Ε.

ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ

Μένουμε σε ναυτικό πεδίο και πιο συγκεκριμένα σε ναυπηγικό, καθώς χθες, σε μια τελετή που πραγματοποιήθηκε στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, ανακοινώθηκε η ολοκλήρωση της κατασκευής των τμημάτων (blocks) που ταξιδεύουν από την Ελλάδα προς τη Γαλλία προκειμένου να ξεκινήσει η συναρμολόγηση και ναυπήγηση της τρίτης φρεγάτας τύπου FDI, «Φορμίων». Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον και όχι πολύ γνωστό success story, καθώς μια ελληνική ναυπηγική επιχείρηση επελέγη προκειμένου να κατασκευάσει τα χαλύβδινα τμήματα των φρεγατών που εν συνεχεία μεταφέρονται στο Λοριάν, όπου γίνεται η ναυπήγηση των FDI. Το πρόγραμμα των FDI «τρέχει» με μεγάλη ταχύτητα. Ο «Κίμων» (όπως ονομάζεται η πρώτη FDI του Πολεμικού Ναυτικού) είναι ήδη στο νερό, ενώ μέσα στον χρόνο θα γίνουν οι δοκιμές του πλοίου. Στις αρχές του επόμενου έτους αναμένεται να έχει ενταχθεί στον στόλο, αν και κάποιοι εκτιμούν ότι είναι δυνατό κάτι τέτοιο ακόμη και πριν τελειώσει ο χρόνος. Η δεύτερη φρεγάτα FDI, με την ονομασία «Νέαρχος», θα παραδοθεί το φθινόπωρο του 2025, ενώ ο «Φορμίων» θα παραδοθεί στο Π.Ν. εντός του 2026.

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ

Ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης επισκέφθηκε χθες τη Ρώμη, όπου βρέθηκαν οι «φίλοι των Δυτικών Βαλκανίων», ήτοι υπουργοί από χώρες της Ε.Ε. που υποστηρίζουν την ευρωπαϊκή προοπτική της περιοχής και συνάδελφοί τους. Βασικός στόχος του κ. Γεραπετρίτη (και της κυβέρνησης) είναι να υπενθυμιστεί ότι η Ελλάδα αποτελεί –πεισματικά– υποστηρικτή της ευρωπαϊκής προοπτικής των κρατών αυτής της περιοχής της Ευρώπης, παρά τα κατά καιρούς προβλήματα. Πρόκειται για μια διαδικασία που έχει υποστηριχθεί πολύ πιο ουσιαστικά και με ένταση από τους Αυστριακούς, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει χρήμα και διπλωματική προσπάθεια προκειμένου η εύθραυστη –σε πολλές περιπτώσεις– ευρωπαϊκή προοπτική των κρατών των Δυτικών Βαλκανίων να μη μετατραπεί σε πικρία για τους λαούς των χωρών αυτών. Ο κ. Γεραπετρίτης υπενθύμισε χθες ότι «η Ελλάδα αποτελεί μία από τις επισπεύδουσες χώρες, έτσι ώστε τα Δυτικά Βαλκάνια να μπορέσουν να έχουν έναν καλύτερο προσανατολισμό, με σεβασμό στο κοινοτικό κεκτημένο, με σεβασμό στις δημοκρατικές αρχές και στο κράτος δικαίου. Η Ελλάδα θα στέκεται πάντοτε αρωγός των Δυτικών Βαλκανίων για την πορεία προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, ιδιαίτερα σε μια εποχή που οι προκλήσεις είναι πολλαπλές». Πάντως ο κ. Γεραπετρίτης επέστρεψε τάχιστα, καθώς σήμερα θα πρέπει να συναντηθεί με την ειδική απεσταλμένη του γ.γ. του ΟΗΕ για το Κυπριακό, Μαρία Ανχελα Ολγκίν Κουεγιάρ (φωτογραφία – θα τη συναντήσει και ο πρωθυπουργός), η οποία έχει ήδη κάνει στάση σε Κύπρο και Αγκυρα. Είναι εφικτή η αναθέρμανση των διαδικασιών για το Κυπριακό; Θα φανεί σύντομα.

Ο ΤΟΠΟΣ

Η Κρήτη, όπου σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα «θα υλοποιηθούν έργα που δεν είχαν υλοποιηθεί για δεκαετίες». Παραδίπλα του βρισκόταν και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, που λόγω καταγωγής θα μπορούσε να μιλήσει και για το μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο κάποιοι μπορεί και να νομίζουν ότι ήδη λειτουργεί. Ο κ. Σταϊκούρας είναι βέβαια ένας σοβαρός πολιτικός και παίρνει τη δουλειά του στα σοβαρά όπου και αν βρεθεί, όπως άλλωστε αποδεικνύει και η πορεία του στο υπουργείο Οικονομικών (2019-2023). Αλλά γι’ αυτά τα έργα στην Κρήτη (ειδικά στο βόρειο κομμάτι), μια από τις πιο ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές στη χώρα, στο Ηράκλειο, στα Χανιά και αλλού, κυκλοφορούν ανέκδοτα ανάλογα με αυτά του μετρό Θεσσαλονίκης που, όπως είναι γνωστό, μετακινεί καθημερινά χιλιάδες Θεσσαλονικείς από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη.

Η ΑΤΑΚΑ

«Πρέπει να προσέξουν λοιπόν οι αγρότες να μην ταλαιπωρήσουν τους πολίτες, αλλά να ταλαιπωρήσουν τους πολιτικούς και τον πρωθυπουργό. Να πάνε έξω από το Μέγαρο Μαξίμου και να μη φύγουν από εκεί μέχρι τα δίκαια αιτήματά τους να επιλυθούν», είπε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος, ο οποίος καταγγέλλει την κυβέρνηση για «κοινωνικό αυτοματισμό». Λέει ο κ. Βελόπουλος ότι κτηνοτρόφοι, αλιείς και αγρότες πρέπει να προσέχουν ώστε να μην ταλαιπωρήσουν τους πολίτες. Και υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων για πάσης φύσεως μπλόκα ο κ. Βελόπουλος…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή