Πολεμική Αεροπορία: Η ακτινογραφία του νέου στόλου – Αιχμή του δόρατος F-35A, F-16 Viper και Rafale
πολεμική-αεροπορία-η-ακτινογραφία-το-562908766

Πολεμική Αεροπορία: Η ακτινογραφία του νέου στόλου – Αιχμή του δόρατος F-35A, F-16 Viper και Rafale

Ενέργειες για να περιοριστεί η πολυτυπία στα μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων εξετάζει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της δομής δυνάμεων που φέρνει η «Ατζέντα 2030»

Eικονογράφηση: Michael Kirki
Ακούστε το άρθρο

Ενέργειες για να περιοριστεί η πολυτυπία στα μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων εξετάζει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της δομής δυνάμεων που φέρνει η «Ατζέντα 2030». Η κατεύθυνση της πολιτικής ηγεσίας είναι να προτεραιοποιηθούν συστήματα που υποστηρίζουν τις εξοπλιστικές ανάγκες της χώρας και απαντούν στο σύγχρονο περιβάλλον επιχειρήσεων, χωρίς να επιβαρύνουν υπέρμετρα τον προϋπολογισμό.

Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Δένδιας, μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής έκανε λόγο για «ευέλικτο σχήμα» με «ενεργό εξοπλισμό». Δεν αποτελεί μυστικό ότι οι αποσπασματικές αγορές οπλικών συστημάτων των προηγούμενων δεκαετιών έχουν οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου πολυτυπία που επιφέρει σημαντική οικονομική επιβάρυνση στις Ενοπλες Δυνάμεις, δεσμεύοντας ανθρώπινο δυναμικό και πόρους για την υποστήριξη μέσων που αποκτήθηκαν χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό.

Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας αναφέρθηκε και στην «ομογενοποίηση» των τύπων των αεροσκαφών σε συνάρτηση με την αύξηση των διαθεσιμοτήτων και την υποστήριξη των μέσων του αεροπορικού στόλου. Η «Κ» χαρτογραφεί την κατάσταση στα πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας, όπου η πολυτυπία έχει αφήσει ορατό αποτύπωμα στις διαθεσιμότητες και το κόστος υποστήριξης. Με άλλα λόγια, για κάθε «βίδα» που πρέπει να αντικατασταθεί, απαιτούνται διεθνείς διαγωνισμοί ή ενεργές συμβάσεις υποστήριξης, τεχνικό προσωπικό με διαφορετική εξειδίκευση, συνεργεία και εργατοώρες ώστε να συντηρηθούν οι 29 διαφορετικοί τύποι αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας.

Για να αντιμετωπιστεί η χαοτική κατάσταση, το ΓΕΑ σε συνεργασία με τα γενικά επιτελεία και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την ανάταξη του στόλου και την εξοικονόμηση πόρων, όπου είναι εφικτό.

Πολεμική Αεροπορία: Η ακτινογραφία του νέου στόλου – Αιχμή του δόρατος F-35A, F-16 Viper και Rafale-1
Τα ελληνικά F-16 εξοπλίζονται με τρεις διαφορετικούς κινητήρες. Αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερο κόστος υποστήριξης, περισσότερο προσωπικό και συνεργεία εντός της Πολεμικής Αεροπορίας.

Ο πρώτος άξονας είναι η ομογενοποίηση, κατά το δυνατόν, του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών, ο οποίος αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των πτητικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας.

Ο πρώτος άξονας είναι η ομογενοποίηση, κατά το δυνατόν, του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών, ο οποίος αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των πτητικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας. Οπως έχει πολλάκις ειπωθεί σε ανώτατο επίπεδο, ο κορμός του στόλου των μαχητικών από το 2030 και μετά θα αποτελείται από τρεις τύπους: F-35A, F-16 Viper και Rafale.

Η επιλογή αυτή είναι λογική, καθώς, στο σύγχρονο περιβάλλον μάχης η δυνατότητα δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων είναι μονόδρομος. Τα συγκεκριμένα μαχητικά αποτελούν τις πλέον εξελιγμένες αεροπορικές πλατφόρμες, τουλάχιστον σε νατοϊκό επίπεδο. Διαθέτουν ραντάρ τεχνολογίας AESA και τερματικό Link-16 που τους επιτρέπει να ανταλλάσσουν πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο, ενώ, χάρη στο όπλα που φέρουν, κυρίως τα Rafale με τον πύραυλο Α/Α Meteor, ο οποίος δεν υπάρχει στο οπλοστάσιο της Τουρκίας, μπορούν να επιβάλουν άρνηση περιοχής και εν τέλει να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη αεροπορική υπεροχή. Αυτό σημαίνει πως οι τύποι μαχητικών που δεν διαθέτουν αυτά τα χαρακτηριστικά θα οδηγηθούν σε σταδιακή απόσυρση.

F-4 Phantom II

Το μέλλον των ελληνικών F-4 Phantom II είναι εν πολλοίς προδιαγεγραμμένο. Τα 32 εναπομείναντα αεροπλάνα συμπληρώνουν φέτος 50 έτη σε υπηρεσία με την Πολεμική Αεροπορία, με τις διαθεσιμότητες της 338 Μοίρας «ΑΡΗΣ» να μην ξεπερνούν, σύμφωνα με πληροφορίες, το 30%. Η σταδιακή απόσυρση των F-4 αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη της δεκαετίας καθώς θα αντικατασταθούν από τα F-35A. Η 117 Πτέρυγα Μάχης της Ανδραβίδας θα γίνει η βάση των νέων αμερικανικών μαχητικών και τα θρυλικά Phantom που πετούν από την εποχή του Βιετνάμ θα περάσουν στην ιστορία.

  • ΕMB-145H AEW&C: Τέλη του 2023, μπήκαν οι υπογραφές για την υποστήριξη των 4 αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης ERIEYE, τα οποία αποτελούν τα μοναδικά αερομεταφερόμενα ραντάρ της Π.Α.

  • Οπως και με άλλους τύπους, η ολιγωρία παλαιότερων διοικήσεων οδήγησε στη δραματική μείωση των διαθεσιμοτήτων των ελληνικών ΑΣΕΠΕ.

Μια εξέλιξη απολύτως αναμενόμενη αν σκεφτεί κανείς ότι η υποστήριξή τους αποτελεί βραχνά για την Πολεμική Αεροπορία λόγω της δυσκολίας εύρεσης ανταλλακτικών. Αλλωστε, σε ολόκληρο κόσμο έχουν απομείνει μόλις τρεις χρήστες Phantom, η Ελλάδα, η Τουρκία και το Ιράν.

Mirage 2000-5

Οπως έγραψε πρόσφατα η «Κ», ένα από τα σχέδια που επεξεργάζεται το αεροπορικό επιτελείο είναι η πώληση των 24 Mirage 2000-5 και η χρηματοδότηση μιας νέας σύμβασης για απόκτηση Rafale, ώστε η Πολεμική Αεροπορία να αποκτήσει δύο Μοίρες σύγχρονων γαλλικών αεροσκαφών. Δύο φαίνεται να είναι οι βασικοί λόγοι που οδηγούν σε αυτή την απόφαση. 

  • Mirage 2000-5:Η ΠΑ διαθέτει 24 Mirage 2000-5, τα οποία για πολλά χρόνια αντιμετώπιζαν προβλήματα με τις διαθεσιμότητες. Σήμερα αγγίζουν περίπου το 40%.

  • Η διακοπή της σύμβασης υποστήριξης, επιλογή προηγούμενων ηγεσιών που αποδείχθηκε σφάλμα για την Π.Α., οδήγησε στη σταδιακή καθήλωση σχεδόν ολόκληρου του στόλου. 

  • Τα Mirage 2000-5 θεωρούνται πολύ αποτελεσματικά για το ιδιαίτερο περιβάλλον του Αιγαίου, καθώς η Τουρκία δεν διαθέτει τον τύπο αλλά και τα όπλα που μπορεί να φέρει.

  • Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν σκέψεις για την πώλησή τους και τη δημιουργία δύο Μοιρών Rafale (15+15) με την απόκτηση ακόμη έξι μαχητικών.

  • Η επιλογή αυτή εξετάζεται με στόχο την αξιοποίηση των Mirage όσο ακόμη υπάρχει ζήτηση στη διεθνή αγορά, ενώ, ταυτόχρονα θα μειωθούν οι τύποι αεροσκαφών που υποστηρίζει η Π.Α.

  • Rafale: Είναι τα πιο σύγχρονα μαχητικά της Π.Α. (4,5 γενιάς). Η Ελλάδα διαθέτει 18 Rafale F3R και πρόκειται να παραλάβει ακόμη 6.

  • Η πλατφόρμα είναι η μοναδική του ελληνικού οπλοστασίου που φέρει τους πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Meteor, όπλο που δεν διαθέτει και δεν μπορεί να ενσωματώσει η Τουρκία.

  • Ο Meteor θεωρείται ο πιο ισχυρός πύραυλος Α/Α του είδους, με ταχύτητα άνω των 4 Mach, και εμβέλεια που ξεπερνά τα 200χλμ. 

Ο πρώτος έχει να κάνει με την υποστήριξη. Η αντικατάσταση των Mirage 2000-5 με Rafale θα οδηγήσει σε ομοιοτυπία στις δύο Μοίρες της 114 Πτέρυγας Μάχης της Τανάγρας, την 331 «Θησέας» και την 332 «Γεράκι», με τη δεύτερη να διαθέτει ήδη 18 και σύντομα 24 Rafale. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι αν και εξετάστηκε η αναβάθμιση των Mirage με την εγκατάσταση Link-16, κρίθηκε ότι το κόστος είναι υπέρογκο και η επιτυχία του εγχειρήματος κάθε άλλο παρά δεδομένη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το επιτελείο διερευνά το ενδεχόμενο πώλησης των 24 μαχητικών όσο ακόμη υπάρχει διεθνής ζήτηση, ώστε να μην καταλήξουν στα αζήτητα όπως τα Mirage 2000 BGM/EGM ή τα παλαιότερα Mirage F-1. Η δημιουργία δύο Μοιρών Rafale, με την αγορά ακόμη έξι μαχητικών (15 σε κάθε Μοίρα) έχει μεγαλύτερο επιχειρησιακό αποτύπωμα αναφέρουν αρμόδιες πηγές, αφού τα όπλα των Mirage, και ιδίως οι πύραυλοι στρατηγικής κρούσης Scalp και οι αντιπλοϊκοί Exocet, μπορούν να τοποθετηθούν και στα Rafale.

F-16

Ισως η πιο χαρακτηριστική περίπτωση πολυτυπίας. Ο στόλος των ελληνικών F-16 αποτελεί μικρογραφία της γενικότερης κατάστασης που επικρατεί στις Ενοπλες Δυνάμεις και αντικατοπτρίζει την έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού. Αυτή τη στιγμή, η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει πέντε διαφορετικούς τύπους F-16, με τρεις διαφορετικούς κινητήρες και εντελώς διαφορετικά ηλεκτρονικά συστήματα σε καθέναν.

Η έκδοση Viper είναι η πλέον σύγχρονη και η βασική έκδοση που θα διαθέτει το ελληνικό οπλοστάσιο μετά το 2027. Μέχρι, όμως, να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των 83 αεροσκαφών, η Πολεμική Αεροπορία έχει στις τάξεις της πέντε διαφορετικές εκδόσεις. Τα F-16 Block 30, τα Block 50, τα Block 52+, τα Block 52+adv και ορισμένα Viper. Από όλα αυτά, σε Viper θα εκσυγχρονιστούν μόνο τα Block 52+ και Block 52+ adv, άρα αυτές οι δύο εκδόσεις θα εκλείψουν μετά το 2027.

  • F-16 Viper: Η Π.Α. θα διαθέτει 83 Viper μέχρι το 2027. Θα είναι τα πιο εξελιγμένα F-16 στον κόσμο. Κινητήρας: Pratt & Whitney F100-PW 229. Μέχρι στιγμής, Viper διαθέτουν οι Μοίρες 343 και 340.

  • Τα F-16 Block 52+ και τα F-16 Block 52+ adv αναβαθμίζονται σε Viper.

  • F-16 Block 50: Εξετάζεται η αναβάθμιση των 38 Block 50 σε Viper για να μειωθεί η πολυτυπία και η ραχοκοκαλιά των μαχητικών να αποτελείται από έναν τύπο. Κινητήρας: General Electric F110-GE129.

  • Για τα αεροσκάφη F-16 Block 30 προς το παρόν δεν υπάρχει σχέδιο για απόσυρση του τύπου. 

  • Τα Block 30 είναι τα παλαιότερα F-16 της Π.Α., βρίσκονται περίπου στο μέσο της ζωής τους και αναλαμβάνουν ως επί το πλείστον το έργο της αναχαίτισης στο Αιγαίο. Κινητήρας: General Electric F110-GE 100.

  • Τα F-16, ως πλατφόρμες, φέρουν μια μεγάλη γκάμα αμερικανικών όπλων, όπως οι πύραυλοι Α/Α AIM-9 και ΑΙΜ-120, ενώ τα πιο σύγχρονα F-16 φέρουν και τους ΑΙΜ-2000 (IRIST).

  • Ανάλογα με την έκδοση, εξοπλίζονται με όλη τη γκάμα βομβών γενικής χρήσης και κατευθυνόμενων βλημάτων  (CBUGBUAGMBLU).

  • F-35Α: Η Ελλάδα βρίσκεται σε διαδικασία παραγγελίας 20+20 F-35A, τα οποία αναμένεται να έρθουν στην 117 Πτέρυγα Μάχης το 2029.

  •  Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΓΕΑ, η Πολεμική Αεροπορία των επόμενων δεκαετιών θα αποτελείται από F-35, F-16 Viper και Rafale

  • Οι τρεις τύποι έχουν εξελιγμένο Radar AESA, δυνατότητες δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων, είναι εφοδιασμένοι με Link-16 και μπορούν να καλύψουν το σύνολο των επιχειρησιακών αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα απογίνουν οι άλλοι δύο τύποι. Για τα 38 Block 50 της 341 «Βέλος» και 347 «Περσέας» της Αγχιάλου, εξετάζεται εκ των υστέρων η αναβάθμισή τους σε Viper. Η περίπτωση τους, όμως, είναι από τις πλέον χαρακτηριστικές προβληματικής διαπραγμάτευσης και απουσίας σχεδιασμού καθώς, όταν τον Απρίλιο του 2018 η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Αμυνας διαπραγματεύονταν την αναβάθμιση 85 F-16 σε Viper, παρά τις περί του αντιθέτου εισηγήσεις των αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας, δεν συμπεριέλαβε και τα 38 Block 50. Μάλιστα, είχε προκριθεί η λύση της μερικής αναβάθμισής τους σε Block 50M με τα απάρτια των Block 52+/adv.

Το αποτέλεσμα είναι τα Block 50M να θεωρούνται πλέον παρωχημένα και να εξετάζεται η μετατροπή τους σε Viper, ώστε, αφενός να επιτευχθεί ομοιοτυπία με τα υπόλοιπα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας και αφετέρου να αυξηθεί το «ταβάνι» των σύγχρονων μαχητικών πρώτης γραμμής. Αυτό, βεβαίως, μεταφράζεται σε νέα διαπραγμάτευση και μεγαλύτερο κόστος σε σχέση με εκείνο που μπορούσε να επιτευχθεί το 2018.

Τα 32 Block 30 της 330 Μοίρας «Κεραυνός», τα παλαιότερα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας που αποκτήθηκαν μεταξύ 1988 και 1989, δεν έχουν περιθώρια βελτίωσης αν και βρίσκονται ακόμη στο μέσον της επιχειρησιακής τους ζωής. Το κόστος αναβάθμισής τους θεωρείται τεράστιο και, σύμφωνα με πληροφορίες, το επιτελείο θα τα διατηρήσει σε υπηρεσία καθώς καλύπτουν την κρίσιμη αποστολή της αναχαίτισης.

Πολεμική Αεροπορία: Η ακτινογραφία του νέου στόλου – Αιχμή του δόρατος F-35A, F-16 Viper και Rafale-2
Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 15 C-130 εκ των οποίων διαθέσιμα είναι μόλις τρία, ενώ με μέριμνα της ηγεσίας  ξεκίνησε η υποστήριξη του πρώτου Super Puma από ιδιωτική εταιρεία.

Δύο τύπους μεταφορικών

Σε σχέση με τα μαχητικά, τα πράγματα εδώ είναι πιο δύσκολα. Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει δύο τύπους μεταφορικών αεροπλάνων. Τα μεσαίας μεταφορικής ικανότητας C-130Η/Β και τα μικρής μεταφορικής ικανότητας C-27J. Η «Κ» έχει αναφερθεί πολλές φορές στα προβλήματα υποστήριξης του στόλου, οι διαθεσιμότητες του οποίου είχαν φτάσει σε δραματικό σημείο.

Πλέον, η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει τρία, και σύντομα τέσσερα, λειτουργικά C-130 –αριθμός που αποτελεί ρεκόρ δεκαετίας– ενώ ο στόχος του επιτελείου είναι τα δέκα λειτουργικά μεταγωγικά, C-130 και C-27 αθροιστικά, μέχρι το τέλος του έτους.

  • C-130H/B Hercules: Η Π.Α. διαθέτει 15 C-130 εκ των οποίων διαθέσιμα είναι μόλις 3. Ενα ακόμη πρόκειται να επιστρέψει από την Πορτογαλία όπου υποστηρίζεται στους επόμενους μήνες.

  • Αυτή τη στιγμή 2 C-130 υποστηρίζονται στην Πορτογαλία, 3 έχουν ενταχθεί στην ΕΑΒ και άλλα 6 παραμένουν στην πίστα έξω από το εργοστάσιο, ένα είναι καθηλωμένο στην Ελευσίνα και 3 είναι διαθέσιμα.

  •  Εξετάζεται το ενδεχόμενο απόκτησης 2 C-130H από το αμερικανικό πλεόνασμα. Σε διαδικασία η αναζήτηση νέου τύπου, με το C-130J Super Hercules και το C-390 Millennium να θεωρούνται τα επικρατέστερα.

  • C-27J Spartan: Οπως και τα C-130, ο στόλος των C-27 αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα με τις διαθεσιμότητές του. 

  • Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια να αυξηθούν τα διαθέσιμα C-27, με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις να προβλέπουν πως στο τέλος του 2025 θα πετούν τουλάχιστον 6 από τα 8 αεροπλάνα.

Η υποστήριξή τους παραμένει «αγκάθι» λόγω των γνωστών προβλημάτων της ΕΑΒ, τα οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει η νέα διοίκηση της εταιρείας. Προοπτική αγοράς νέων αεροσκαφών υπάρχει αν και, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, δεν συγκαταλέγεται στις άμεσες προτεραιότητες αφού οι διαθεσιμότητες του στόλου αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο μέχρι το τέλος του 2025, ενώ, εξετάζεται και η απόκτηση δύο C-130H από τα αμερικανικά αποθέματα. Το αεροπορικό επιτελείο, πάντως, βρίσκεται σε διαδικασία ενημέρωσης για δύο τύπους, το πιο σύγχρονο C-130J Super Hercules και το C-390 Millennium.

Τα ελικόπτερα

Αναφορικά με τα ελικόπτερα, η Πολεμική Αεροπορία υποστηρίζει τρεις τύπους. Τα πολύτιμα Super Puma, που αποτελούν το πιο ικανό μέσο έρευνας και διάσωσης που διαθέτουν οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις και ταυτόχρονα το πιο προβληματικό ως προς τη συντήρησή του. Λάθη και παραλείψεις προηγούμενων ηγεσιών οδήγησαν στην απουσία συμβάσεων υποστήριξης (FOS) και τη διακοπή παροχής ανταλλακτικών που είχαν ως αποτέλεσμα την καθήλωση του μεγαλύτερου μέρους του στόλου των Super Puma. Η τωρινή ηγεσία του ΓΕΑ έχει θέσει ως ύψιστη προτεραιότητα την ανάταξη του στόλου και ήδη το πρώτο Super Puma έχει ενταχθεί για συντήρηση στα υπόστεγα ιδιωτικής εταιρείας και προετοιμάζεται το δεύτερο.

  • AS-332C1 Super Puma: Με μέριμνα της ηγεσίας της Π.Α., ξεκίνησε η υποστήριξη του πρώτου Super Puma από ιδιωτική εταιρεία. 

  • Από το σύνολο των Super Puma, τέσσερα έχουν διαθέσιμες ώρες πτήσης, δύο θα ενταχθούν για υποστήριξη σε εξωτερικό συνεργείο και πέντε βρίσκονται στην ΕΑΒ.

  • B-212 και AB-205: Τα υπόλοιπα ελικόπτερα είναι μεγάλης ηλικίας και σχεδιάζεται να αποσυρθούν μέσα στα επόμενα χρόνια. 

  • Η Π.Α. έχει προτείνει την αντικατάστασή τους με το AW-139, ωστόσο, δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο αν το πρόγραμμα νέων ελικοπτέρων θα προκριθεί για υλοποίηση σε αυτή τη χρονική περίοδο.

Ως προς την αντιμετώπιση της πολυτυπίας, η Πολεμική Αεροπορία εισηγείται την απόκτηση νέου ελικοπτέρου, του AW-139, που θα αντικαταστήσει τα παλαιότερα AB-205 και B-212. Υπάρχουν, ωστόσο, και οι φωνές που υποστηρίζουν ότι η Αεροπορία θα μπορούσε να προμηθευτεί ελικόπτερα τύπου Black Hawk, όπως ο Στρατός Ξηράς και το Πολεμικό Ναυτικό, ώστε να υπάρχει ομοιοτυπία και σε διακλαδικό επίπεδο. Ο αντίλογος, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πως το AW-139 θεωρείται πιο οικονομικό και εξυπηρετεί τις επιχειρησιακές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας.

Πολεμική Αεροπορία: Η ακτινογραφία του νέου στόλου – Αιχμή του δόρατος F-35A, F-16 Viper και Rafale-3
 Η Ελλάδα έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση σύγχρονων πυροσβεστικών αεροπλάνων CL-515.

Πυροσβεστικά αεροπλάνα

Η Πολεμική Αεροπορία επιβαρύνεται με την υποστήριξη και την παροχή πληρωμάτων και για τα πυροσβεστικά Canadair και PZL. Ειδικά όσον αφορά στα Canadair CL-215, τα οποία συμπληρώνουν 49 χρόνια σε ελληνική υπηρεσία, η συντήρησή τους δεν είναι καθόλου εύκολη.

  • Η Π.Α. επιβαρύνεται με το τιτάνιο έργο της αεροπυρόσβεσης και της υποστήριξης των πυροσβεστικών Canadair. Τα CL-215 είναι τα παλαιότερα πυροσβεστικά που διαθέτει η Ελλάδα με 49 χρόνια υπηρεσίας.

  • Οι εμβολοφόροι κινητήρες τους, Pratt and Whitney R2800, σχεδιάστηκαν πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

  • Πριν από χρόνια εξετάστηκε η αναβάθμισή τους σε CL-215T, με την προσθήκη πιο σύγχρονων κινητήρων, ίδιων με εκείνους που φέρουν τα CL-415.

  • Εκτός από παλιούς κινητήρες, τα 215 διαθέτουν και απαρχαιωμένο σύστημα ελέγχου καθώς το πηδάλιο του αεροσκάφους ελέγχεται με συρματόσχοινα.

  • Η Ελλάδα ενδιαφέρεται για την απόκτηση σύγχρονων πυροσβεστικών CL-515, τα οποία, όμως, δεν κατασκευάζονται ακόμη καθώς, λόγω της περιορισμένης ζήτησης δεν υπάρχει έτοιμη γραμμή παραγωγής.

Οι κινητήρες τους σχεδιάστηκαν πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και η αναζήτηση ανταλλακτικών είναι δύσκολη υπόθεση. Ωστόσο, οι δυνατότητες ομογενοποίησης του στόλου είναι περιορισμένες – έως ανύπαρκτες– διότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή εναλλακτική πρόταση. Η Ελλάδα έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την προμήθεια των CL-515, όταν αυτά κατασκευαστούν, ωστόσο η απουσία γραμμής παραγωγής δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας.

Μέσα υποστήριξης και VIP

Αλλη μια «πρωτοτυπία» είναι η ύπαρξη τριών διαφορετικών τύπων VIP αεροσκαφών για τη μεταφορά υψηλών προσώπων. Είναι άξιο απορίας γιατί δεν επελέγη ένας τύπος αλλά προκρίθηκε η αποσπασματική προμήθεια αεροσκαφών, τα οποία δεν έχουν καμία επιχειρησιακή αξία. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η απόκτηση του γαλλικού Falcon 7X, στο πλαίσιο της σύμβασης για τα Rafale.

  • Τα αεροσκάφη υποστήριξης αν και ο ρόλος τους είναι η μεταφορά ασθενών από τα νησιά στην ενδοχώρα, υποστηρίζονται από την Π.Α. με πληρώματα και τεχνικούς.

  •  Παρόλο που πρόκειται για σχετικά νέα αεροπορικά μέσα, είναι τρεις επιπλέον τύποι που απαιτούν «πόρους» της Π.Α. για να εκτελούν την αποστολή τους.


  • VIP:Η Π.Α. υποστηρίζει και τα αεροσκάφη μεταφοράς υψηλών προσώπων, τα οποία ενίοτε χρησιμοποιούνται για τις μετακινήσεις της πολιτικής ή της στρατιωτικής ηγεσίας.

  •  Η Ελλάδα διαθέτει τρεις διαφορετικούς τύπους VIP αεροσκαφών, ενώ πρόσφατα δώρισε στην Κύπρο ένα Gulfstream V. 

  • Ακόμη και αν δεν έχουν καμία επιχειρησιακή αξία, η Π.Α. είναι υποχρεωμένη να υποστηρίζει τρεις διαφορετικούς τύπους, με ισάριθμους τύπους κινητήρων και ηλεκτρονικών συστημάτων.

Αν και το συγκεκριμένο αεροσκάφος αποκτήθηκε άνευ κόστους, η υποστήριξή του επιβαρύνει την Πολεμική Αεροπορία, όπως άλλωστε και η υποστήριξη των μέσων του ΕΚΑΒ, του αεροπλάνου Beechcraft King Air 350 και των ελικοπτέρων A-109E Power και AW-109 Trekker.

Πολεμική Αεροπορία: Η ακτινογραφία του νέου στόλου – Αιχμή του δόρατος F-35A, F-16 Viper και Rafale-4
Η Πολεμική Αεροπορία υποστηρίζει και τα αεροσκάφη μεταφοράς υψηλών προσώπων.

Εκπαιδευτικά: Η επόμενη σειρά Ικάρων

Η επόμενη σειρά Ικάρων θα ολοκληρώσει την εκπαίδευσή της στα νέα αεροπλάνα Μ-346 που αποκτά η Πολεμική Αεροπορία στο πλαίσιο της συμφωνίας με την ισραηλινή ELBIT για τη δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας.

  • Εκπαιδευτικά: M-346 και T-6 «ανήκουν» στην 120 ΠΕΑ κα υποστηρίζονται στο πλαίσιο συμφωνίας με την ισραηλινή ELBIT στο πλαίσιο λειτουργίας του Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας.

  • Τα P2002-JF της Σχολής Ικάρων υποστηρίζονται επίσης από το προσωπικό της Π.Α.

Η συμφωνία περιλαμβάνει και την υποστήριξη των Τ-6, αφαιρώντας έναν σημαντικό «πονοκέφαλο» από την Πολεμική Αεροπορία. Η ένταξη των Μ-346 φέρνει και την απόσυρση των θρυλικών Τ-2, η οποία σημαδεύτηκε από την πρόσφατη απώλεια του επισμηναγού (αντιπτεράρχου μετά θάνατον) Επαμεινώνδα Κωστέα.

Πολεμική Αεροπορία: Η ακτινογραφία του νέου στόλου – Αιχμή του δόρατος F-35A, F-16 Viper και Rafale-5
Η σύσταση του νέου Κλάδου Μετεξέλιξης, Καινοτομίας και Αμυντικής Τεχνολογίας του ΓΕΕΘΑ και το νομοσχέδιο για την Καινοτομία φιλοδοξούν να δημιουργήσουν ένα νέο τοπίο με την ανάπτυξη εγχώριων συστημάτων με διακλαδικά χαρακτηριστικά.

Μη επανδρωμένα αεροσκάφη

Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει δύο τύπους μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Το ελληνικής κατασκευής «ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ» και το ισραηλινό «Heron I». Το πεδίο των UAV αποτελεί μια από τις δεδηλωμένες προτεραιότητες του Νίκου Δένδια, στο πλαίσιο του αναθεώρησης της δομής δυνάμεων.

  • UAV: Τα ΠΗΓΑΣΟΣ και Heron είναι μόλις δύο από τους 133 τύπους μη επανδρωμένων που διαθέτουν οι Ένοπλες Δυνάμεις.

  • Η ΠΑ έχει αναλάβει την υποστήριξη τους στο πλαίσιο των καθημερινών τους αποστολών στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο

Είναι ενδεικτικό ότι στις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις απαντώνται 133 τύπου UAV και Drones. Η σύσταση του νέου Κλάδου Μετεξέλιξης, Καινοτομίας και Αμυντικής Τεχνολογίας του ΓΕΕΘΑ και το νομοσχέδιο για την Καινοτομία που προωθεί το υπουργείο Εθνικής Αμυνας φιλοδοξούν να δημιουργήσουν ένα νέο τοπίο με την ανάπτυξη εγχώριων συστημάτων με διακλαδικά χαρακτηριστικά που θα καλύπτουν τις επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ιπτάμενα ραντάρ

Αν και η επιχειρησιακή τους αξία είναι τεράστια, τα ιπτάμενα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας, τα αεροσκάφη EMB-145H AEW&C, υπέφεραν για μεγάλο χρονικό διάστημα από την απουσία σύμβασης υποστήριξης, η οποία υπεγράφη λίγο πριν την εκπνοή του 2023.

  • ΕMB-145H AEW&C: Τέλη του 2023, μπήκαν οι υπογραφές για την υποστήριξη των 4 αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης ERIEYE, τα οποία αποτελούν τα μοναδικά αερομεταφερόμενα ραντάρ της ΠΑ

  • Οπως και με άλλους τύπους, η ολιγωρία παλαιότερων διοικήσεων οδήγησε στη δραματική μείωση των διαθεσιμοτήτων των ελληνικών ΑΣΕΠΕ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή