Πέρασαν από τη Βουλή τα Black Hawk – «Αγκάθι» η εξεύρεση αεροδρομίου

Πέρασαν από τη Βουλή τα Black Hawk – «Αγκάθι» η εξεύρεση αεροδρομίου

Οι υπογραφές για την αγορά των 35 ελικοπτέρων πρόκειται να μπουν το αργότερο μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Η εξεύρεση λύσης στο φλέγον ζήτημα του νέου αεροδρομίου, μετά την ολοκληρωτική καταστροφή του Στεφανοβικείου, δείχνει ωστόσο να έχει βαλτώσει.

3' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πράσινο «φως» για την προμήθεια σύγχρονων ελικοπτέρων UH-60 Black Hawk για τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού άναψε η επιτροπή εξοπλιστικών της Βουλής και πλέον το ΚΥΣΕΑ μπορεί να εξουσιοδοτήσει τη ΓΔΑΕΕ να υπογράψει την αμερικανική επιστολή αποδοχής (LOA) ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση του προγράμματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπογραφές για την αγορά των 35 ελικοπτέρων πρόκειται να μπουν το αργότερο μέχρι το τέλος της εβδομάδας και στη συνέχεια η αμερικανική κυβέρνηση θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να κατανεμηθούν οι θέσεις των ελληνικών Black Hawk στη γραμμή παραγωγής.

Με την προσθήκη των νέων ελικοπτέρων, οι δυνατότητες αεροκίνητων επιχειρήσεων του ελληνικού στρατού πρόκειται να αναβαθμιστούν σημαντικά, ωστόσο «αγκάθι» παραμένει το ζήτημα του αεροδρομίου μετά την ολοκληρωτική καταστροφή του Στεφανοβικείου από την καταιγίδα «Daniel».

Αντικαταστάτες των Huey

Πέρασαν από τη Βουλή τα Black Hawk – «Αγκάθι» η εξεύρεση αεροδρομίου-1
(Πηγή φωτό: Sikorsky / Lockheed Martin)

Τα Black Hawk θα αντικαταστήσουν τα 56 γερασμένα UH-1 Huey της Αεροπορίας Στρατού. Τα μονοκινητήρια Huey αποκτήθηκαν το 1969 και οι διαθεσιμότητές τους είναι πλέον ιδιαίτερα χαμηλές εξαιτίας της αδυναμίας υποστήριξης. Η αγορά των Black Hawk θα συνοδεύεται από διετή σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης (FOS), ωστόσο το ΓΕΣ έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για την κατάρτιση ενός πενταετούς πλάνου υποστήριξης που θα εξασφαλίζει υψηλές διαθεσιμότητες των μέσων.

Πηγές του Γενικού Επιτελείου Στρατού επισημαίνουν στην «Κ» ότι η προσθήκη των Black Hawk υπηρετεί την επίτευξη ομοιοτυπίας και διευκολύνει την υποστήριξη των αεροπορικών μέσων αφού τα νέα ελικόπτερα χρησιμοποιούν τους ίδιους κινητήρες με τα Apache και τα MH-60 Romeo του Πολεμικού Ναυτικού.  Διαθέτουν επιπλέον αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με τα S-70 Aegean Hawk.

Στο πεδίο των επιχειρήσεων, ανώτατα στελέχη του Στρατού Ξηράς μιλούν για τεχνολογικό «άλμα» καθώς τα Black Hawk είναι δικινητήρια, διαθέτουν σύγχρονα συστήματα ναυτιλίας, μοντέρνα ηλεκτρονικά και αισθητήρες, ενώ έχουν μεγάλη επιβιωσιμότητα στο πεδίο της μάχης. Οι κατασκευαστές τους μάλιστα υποστηρίζουν ότι τα ευαίσθητα μέρη του ελικοπτέρου, όπως τα στροφεία και οι κινητήρες, μπορούν να αντέξουν πλήγμα από πυρομαχικά μεγάλου διαμετρήματος.

Παραλαβές και χρονοδιάγραμμα

Πέρασαν από τη Βουλή τα Black Hawk – «Αγκάθι» η εξεύρεση αεροδρομίου-2
(Πηγή φωτό: Sikorsky / Lockheed Martin)

Η ελληνική παραγγελία περιλαμβάνει 35 Black Hawk, τέσσερα εκ των οποίων θα υπάγονται στη Μοίρα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων και με την εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού που θα αγοραστεί σε δεύτερο χρόνο, θα διαμορφωθούν σε «Assault». Κύρια χαρακτηριστικά τους θα είναι η επιπλέον θωράκιση, η εγκατάσταση συστήματος ταχείας καταρρίχησης, οι πυλώνες ανάρτησης ρουκετών και πυραύλων Hellfire καθώς και η προσθήκη πολυβόλων Μ-134 Minigun.

Οι παραλαβές των Black Hawk αναμένεται να ξεκινήσουν το 2027 και να ολοκληρωθούν το 2031, ωστόσο υπάρχει «παράθυρο» απευθείας διαπραγμάτευσης με τον αμερικανικό στρατό ώστε να προτεραιοποιηθούν ελικόπτερα που ήδη βρίσκονται στη γραμμή παραγωγής και θεωρητικά θα μπορούσαν να παραδοθούν το 2025. Η αποπληρωμή, ύψους 1,145 δισ. δολαρίων θα ολοκληρωθεί το 2031 και, σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόγραμμα θα είναι οπισθοβαρές με τις μεγάλες δόσεις να συμπίπτουν με τις πρώτες παραλαβές.

Νέα ελικόπτερα χωρίς αεροδρόμιο

Αν και οι διαδικασίες για την προμήθεια των Black Hawk κινήθηκαν ταχύτατα, η εξεύρεση λύσης στο φλέγον ζήτημα του νέου αεροδρομίου δείχνει να έχει βαλτώσει. Ο Νίκος Δένδιας, σε πρόσφατες δηλώσεις του, τόνισε πως αναζητείται βιώσιμη και οικονομικά αποδοτική λύση, ενώ, αναφέρθηκε και στην πιθανότητα εγκατάστασης της 1ης ΤΑΞΑΣ και των Ταγμάτων Ελικοπτέρων (1ο ΤΕΑΣ και 1ο, 2ο ΤΕΕΠ) σε νέες εγκαταστάσεις.

Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι όλες οι απόπειρες εξεύρεσης χώρου για την κατασκευή νέου αεροδρομίου έπεσαν στο κενό. Ακόμη και η περιοχή που πρότεινε ο Δήμος Ρήγα Φεραίου απορρίφθηκε καθώς κρίθηκε ακατάλληλη λόγω του ορεινού αναγλύφου. Τοπικοί φορείς ασκούν πιέσεις, ώστε η βάση της Αεροπορίας Στρατού να παραμείνει στην περιφέρεια Θεσσαλίας, ωστόσο εξελίξεις δεν αναμένονται πριν τις ευρωεκλογές.

Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν στην «Κ» ότι η απόφαση είναι πλέον πολιτική και βρίσκεται στα χέρια του υπουργού Εθνικής Αμυνας. Το ΓΕΣ έχει καταθέσει τις προτάσεις και τις εισηγήσεις του για όλα τα πιθανά σενάρια μετεγκατάστασης του αεροδρομίου, χωρίς, προς το παρόν, να υπάρχει απόφαση. Σε κάθε περίπτωση, τα χρονικά περιθώρια στενεύουν αφού η αγορά των νέων ελικοπτέρων θα πρέπει να συνδυαστεί με την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών για την υποστήριξή τους.

Προκειμένου να επιτευχθούν οι ασφυκτικές προθεσμίες και η ένταξη των Black Hawk να γίνει χωρίς προβλήματα, το σενάριο της διασποράς των μέσων και της Ταξιαρχίας στα υφιστάμενα αεροδρόμια της Αεροπορίας Στρατού, φαίνεται να κερδίζει έδαφος. Με δεδομένο ότι το αεροδρόμιο των Μεγάρων φιλοξενεί ήδη δύο τύπους μεταφορικών ελικοπτέρων, τα Chinook και τα ΝΗ-90, τα οποία εξυπηρετούν και τις ανάγκες των Ειδικών Δυνάμεων, εξετάζεται η ενεργοποίηση της βάσης στην Κρήτη, ώστε τα Black Hawk να μοιραστούν σε Αλεξάνδρεια και Ηράκλειο. Το σενάριο αυτό ευνοεί τις αερομεταφερόμενες μονάδες της Κρήτης αλλά και τη διασπορά των μέσων ώστε να καλύπτουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερους τομείς.

Οσο για τα επιθετικά ελικόπτερα, οι σκέψεις των επιτελών του ΓΕΣ περιλαμβάνουν τη μετακίνηση του 1ου ΤΕΕΠ, (Apache A) στην Αλεξάνδρεια και του 2ου ΤΕΕΠ (Apache D) στα Μέγαρα μαζί με το προσωπικό της 1ης ΤΑΞΑΣ που στεγάζεται προσωρινά στο στρατόπεδο του Τυρνάβου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή