Μη κρατικά ΑΕΙ: Τι απαντάει η Κομισιόν για τον νόμο Πιερρακάκη

Μη κρατικά ΑΕΙ: Τι απαντάει η Κομισιόν για τον νόμο Πιερρακάκη

Η ρητή αναφορά της επιτρόπου Ιλιάνας Ιβάνοβα, στην απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης του 2020.

2' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον νόμο του υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, σχετικά με την εγκατάσταση και λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, δικαιώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Απαντώντας σε ερώτηση των ευρωβουλευτών του ΚΚΕ, Κώστα Παπαδάκη και Λευτέρη – Νικολάου Αλαβάνου, η επίτροπος Καινοτομίας, Ερευνας, Πολιτισμούς, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, Ιλιάνα Ιβάνοβα, σημειώνει πως «σύμφωνα με την πάγια νομολογία, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επιβεβαίωσε την ανάγκη τα κράτη-μέλη να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις για το εμπόριο υπηρεσιών (GATS), την ελευθερία εγκατάστασης και κυκλοφορίας υπηρεσιών, καθώς και τις διατάξεις του Χάρτη που αφορούν την ακαδημαϊκή ελευθερία, την ελευθερία ίδρυσης ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και την ελευθερία επιχειρηματικής δραστηριότητας», κάνοντας ρητή αναφορά στην απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης του 2020 για την περίπτωση της Ουγγαρίας.

Σημειώνεται πως την ίδια απόφαση επικαλούνται πολλές από τις γνωμοδοτήσεις συνταγματολόγων (Βενιζέλος, Σκουρής, Μανιτάκης, Αλιβιζάτος κ.λπ.), οι οποίοι τόνιζαν τη συνταγματικότητα της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας.

Μέσω της κυρίας Ιβάνοβα, η Κομισιόν χαιρετίζει επίσης την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να επικυρώσει την Σύμβαση της Λισσαβώνας. Η Σύμβαση διασφαλίζει τα δικαιώματα των φοιτητών, στο πλαίσιο της διακρατικής κινητικότητας, μέσω μιας βελτιωμένης αναγνώρισης των πτυχών τους.

Αναλυτικά η απάντηση της επιτρόπου της Κομισιόν

«Σύμφωνα με το Αρθρο 165 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, τα κράτη-μέλη είναι υπεύθυνα για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την οργάνωση των εκπαιδευτικών τους συστημάτων, καθώς η Ε.Ε. συνεισφέρει στην ανάπτυξη της ποιότητας και της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης για όλους ενθαρρύνοντας τη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών και, εάν χρειαστεί, υποστηρίζοντας και συμπληρώνοντας τη δράση τους.

Η Επιτροπή δεσμεύεται να ενισχύσει την αμοιβαία αναγνώριση των ακαδημαϊκών προσόντων στο εσωτερικό της Ε.Ε. και εργάζεται με τα κράτη-μέλη και τους εμπλεκόμενους φορείς για να διασφαλίσει την αυτόματη αναγνώριση των προσόντων εντός της Ε.Ε., με βάση τις δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν από τους υπουργούς Παιδείας το 2018 και το 2023. Σε αυτό το πλαίσιο, η Επιτροπή χαιρετίζει την πρόθεση της Ελλάδας να επικυρώσει τη Σύμβαση της Λισσαβώνας για την Αναγνώριση 3. Αυτή διασφαλίζει τα δικαιώματα των φοιτητών στο πλαίσιο της διακρατικής κινητικότητας μέσω μιας πιο εξορθολογισμένης αναγνώρισης των διπλωμάτων.

Η Διαδικασία της Μπολόνιας είναι μια εθελοντική διακυβερνητική διαδικασία 49 χωρών, που ξεπερνά τα όρια της Ε.Ε., η οποία καθιέρωσε τον Ευρωπαϊκό Χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευση (EHEA) το 2010. Οι χώρες που συμμετέχουν στη διαδικασία της Μπολόνια επιδιώκουν να εκπληρώσουν ένα σύνολο κοινών δεσμεύσεων που διευκολύνουν τη διακρατική συνεργασία και κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένης της διασφάλισης της ποιότητας και της αναγνώρισης των ακαδημαϊκών μονάδων. Οι δραστηριότητές της δεν σχετίζονται με την εισαγωγή ή τα δίδακτρα των φοιτητών.

Σύμφωνα με την πάγια νομολογία 4, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επιβεβαίωσε την ανάγκη τα κράτη-μέλη να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο της Γενικής Συμφωνίας για το Εμπόριο Υπηρεσιών (GATS) για την ελευθερία εγκατάστασης, την ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών, καθώς και τις διατάξεις του Χάρτη σχετικά με την ακαδημαϊκή ελευθερία, την ελευθερία ίδρυσης ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και την ελευθερία άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας».

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή