ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι προτάσεις της ΝΔ για το «Αυτόνομο Πανεπιστήμιο» στη Σύνοδο των Πρυτάνεων

oi-protaseis-tis-nd-gia-to-aytonomo-panepistimio-sti-synodo-ton-prytaneon-2172292

Με ευρεία ατζέντα θεμάτων, κρίσιμων στη διαμόρφωση του νέου νόμου πλαισίου για τη λειτουργία των Ελληνικών Πανεπιστημίων, ξεκίνησε στην Αλεξανδρούπολη η 83η τακτική Σύνοδος των Πρυτάνεων και Προέδρων Διοικουσών Επιτροπών των Ελληνικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Στη Σύνοδο θα παραστούν αύριο ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας Κώστας Φωτάκης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παντής.

Η ημερήσια διάταξη για τη σημερινή πρώτη ημέρα της Συνόδου περιλαμβάνει τη συζήτηση και λήψη αποφάσεων των πρυτάνεων για εννέα θέματα και συγκεκριμένα για τη χρηματοδότηση των υποδομών των πανεπιστημίων, τη φοιτητική μέριμνα και τις φοιτητικές εστίες, την κινητικότητα των υπαλλήλων και τις μετακινήσεις από διοικητικό προσωπικό σε Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ), τη διαδικασία χορήγησης στεγαστικού επιδόματος, τη σχέση Ιατρικών Σχολών με το ΕΣΥ, την αναπλήρωση μελών ΔΕΠ μετά από συνταξιοδότηση, τα Ινστιτούτα Διά Βίου Μάθησης και την ΚΥΑ περί επιδόματος ευθύνης σε πρυτάνεις και αναπληρωτές πρύτανη.

Ωστόσο, θέματα όπως η τροποποίηση του νομικού πλαισίου λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) στην κατεύθυνση της πιο ευέλικτης διαχείρισης αναμένεται να κυριαρχήσουν στη διήμερη συζήτηση. «Η Σύνοδος διεξάγεται σε βαρύ κλίμα λόγω των νέων ρυθμίσεων που εισήχθησαν από 1ης του έτους και δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο την καθημερινή λειτουργία των πανεπιστημίων. Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις, ώστε να συνεχίσει απρόσκοπτα η λειτουργία των ΕΛΚΕ, όπου εργάζονται χιλιάδες νέοι ερευνητές», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), Περικλής Μήτκας.

Οι προτάσεις της ΝΔ για το «Αυτόνομο Πανεπιστήμιο»

Οι εργασίες της Συνόδου άνοιξαν επισήμως με την παρέμβαση της υπεύθυνης Τομέα Παιδείας της ΝΔ, βουλευτού Επικρατείας Νίκης Κεραμέως, η οποία ανέλυσε τις ενστάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης στις κυβερνητικές πρωτοβουλίες στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ παρουσίασε τις βασικές κατευθύνσεις, που περιλαμβάνει το κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

«Μέχρι σήμερα, δεν έχουμε δει καμία ολοκληρωμένη νομοθετική παρέμβαση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, μόνο εμβαλωματικού τύπου διευθετήσεις και αποσπασματικές ρυθμίσεις, που αποσκοπούν σε βραχυπρόθεσμη μικροδιαχείριση» ανέφερε η κ Κεραμέως, σημειώνοντας ότι οι σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις, που παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, στην πρόσφατη έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων «δεν ανταποκρίνονται στις αρχές αυτονομίας και αξιοκρατίας που πρέπει να διέπουν τα εκπαιδευτικά μας πρότυπα».

Σε ό,τι αφορά το πλαίσιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ παρατήρησε ότι είναι «ο ορισμός αυτού που αποκαλούμε overregulation», καθώς οι «υπέρμετρα περιοριστικές ρυθμίσεις», ενδέχεται «να βραχυκυκλώσουν τα πανεπιστήμια, να καταστήσουν τα μεταπτυχιακά τους προγράμματα μη ανταγωνιστικά και μη βιώσιμα».

«Εξαιρετικά θολό» χαρακτήρισε η κ Κεραμέως και το πλαίσιο των Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης. «Η ανησυχία μας είναι συγκεκριμένη: να μη δημιουργηθεί μια νέα υπερκείμενη, γραφειοκρατική δομή, που μέσω των αρμοδιοτήτων της και συγκεκριμένα μέσω του ελέγχου της ροής χρηματοδότησης, θα περιορίσει το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων», είπε.

Η κ Κεραμέως επισήμανε ότι η λογική της ΝΔ για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση συνοψίζεται στο δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο» και «αυτόνομο πανεπιστήμιο».

Όπως εξήγησε, οι κατευθύνσεις του προγράμματος της ΝΔ για την αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου αφορούν -μεταξύ άλλων- την ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων «με έμφαση στην άμεση έκδοση από τα ιδρύματα των οργανισμών και εσωτερικών κανονισμών των ΑΕΙ», την αποκατάσταση της λειτουργίας των Συμβουλίων Ιδρύματος, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές απόψεις που έχουν εκφραστεί σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας τους, τη μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία «δίνοντας κίνητρα για τη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων και νεοφυών επιχειρήσεων», κίνητρα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων «με έμφαση στη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων» και διαρκή τακτική αξιόλογηση των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των ιδρυμάτων, καθώς και πιστοποίηση από μια ισχυρή Ανεξάρτητη Αρχή.

Η κ. Κεραμέως έκλεισε την ομιλία της με μια αναφορά στο άρθρο 16 του Συντάγματος, σημειώνοντας ότι η αναθεώρησή του «συμπεριλαμβανομένης και της ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, μπορεί να γίνει καταλύτης για την αναβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης εν συνόλω αλλά και μια ευκαιρία να καταστεί η χώρα μας περιφερειακό κέντρο Ανώτατης Εκπαίδευσης, προσελκύοντας σημαντικές επενδύσεις και δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας».

Οι εργασίες της Συνόδου τη δεύτερη ημέρα θα ξεκινήσουν με την εισήγηση του αναπληρωτή υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας του υπουργείου Παιδείας, Κώστα Φωτάκη και θα συνεχιστούν με τη συζήτηση θεμάτων, που αφορούν τη χρηματοδότηση και το Αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας, τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τον Ενιαίο Χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα Περιφερειακά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η Σύνοδος θα ολοκληρωθεί με την εισήγηση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Γιάννη Παντή.