«Καινοτομία θα πει να κάνεις τα πράγματα διαφορετικά, να σκέφτεσαι αλλιώς, να έχεις τη δύναμη και το κουράγιο να ανοίξεις νέους δρόμους». Με αυτή τη φράση ένας επιστήμονας χημικός του ΕΜΠ, μάς περιγράφει μπροστά από το εκθεσιακό περίπτερο της ομάδας του στο Ζάππειο τι σημαίνει για εκείνον η προσπάθεια να φέρει κάτι νέο στο επιχειρείν. Ο Δημήτρης Τσιμογιάννης, μαζί με ακόμη δύο συνεργάτες του, ξεκίνησαν πριν από λίγα χρόνια να παρασκευάζουν νέες πρώτες ύλες από ελληνικά αρωματικά φυτά για τρόφιμα και καλλυντικά, με στόχο να βελτιώσουν την ποιότητα αυτών των προϊόντων και να επιμηκύνουν τη διάρκεια ζωής τους. Ιδρυσαν την NFA και κατάφεραν με αρκετή επιμονή να δημιουργήσουν το πρώτο πελατολόγιο.
Σε κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται μπροστά τους, προσπαθούν να αναδείξουν το εγχείρημα προκειμένου να διευρύνουν το δίκτυό τους, να βρουν επενδυτές και επομένως να αυξήσουν τα κέρδη τους. Η ιστορία τους, είναι λίγο – πολύ η ιστορία των περισσότερων νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, που αγωνίζονται για να φτάσουν από το στάδιο της ιδέας στην δημιουργία μιας επιτυχημένης επιχείρησης. Το Φεστιβάλ Καινοτομίας της Αθήνας, που διοργάνωσε τον περασμένο Νοέμβριο το ΕΒΕΑ, έδωσε την ευκαιρία στις 56 ομάδες που συμμετείχαν να παρουσιάσουν ιδέες και σχέδια, να αναζητήσουν χρηματοδότες, να διαγωνιστούν και να κερδίσουν χρηματικά έπαθλα.
Διαγωνισμός επί σκηνής
Ο εκπρόσωπος της Ferryhopper, μίας startup που δραστηριοποιείται στον Τουρισμό, εξηγεί μπροστά στην τετραμελή κριτική επιτροπή, που τον παρακολουθεί, την ιδέα πίσω από το εγχείρημα. «Πώς μπορεί κάποιος να ταξιδέψει από ένα ελληνικό νησί σε κάποιο άλλο ακόμη κι αν αυτά δε συνδέονται ακτοπλοϊκά μεταξύ τους;» Η λύση, όπως υποδεικνύει, βρίσκεται στην πλατφόρμα που δημιούργησε η ομάδα του. «Μέσω ενός αλγόριθμου, που εμφανίζει όλες τις απευθείας διαδρομές, αλλά και όλους τους πιθανούς συνδυασμούς δρομολογίων, ο χρήστης μπορεί πολύ γρήγορα να κλείσει δρομολόγια με ανταπόκριση, γνωρίζοντας ακριβώς τι επιλέγει, χωρίς καμία επιπλέον χρέωση», εξηγεί στην «Κ» ο Χρήστος Σπαθαράκης, από τους δημιουργούς της εφαρμογής. «Οταν ξεκινήσαμε, τον Απρίλιο του 2017 ήμασταν μία ομάδα τεσσάρων ατόμων, σήμερα είμαστε δέκα. Με ενθουσιασμό βλέπουμε τα νούμερα των κρατήσεων διαρκώς να αυξάνονται καθώς τόσο οι ξένοι όσο και οι Ελληνες χρήστες μάς συστήνουν μέσα από ένα ψηφιακό «word of mouth» σε ταξιδιωτικά blogs και σχετικά forum», εξηγεί ο ίδιος, λίγο προτού ανακοινωθεί ότι η ομάδα του αναδείχθηκε πρώτη στον διαγωνισμό.
Στο ίδιο Φεστιβάλ, συναντήσαμε αρκετούς νέους ανθρώπους με ιδέες και ενθουσιασμό για να πετύχουν. Ανάμεσά τους και κάποιοι που επέστρεψαν στην Ελλάδα για να εφαρμόσουν στη χώρα τους ό,τι ξεκίνησαν στο εξωτερικό. Οπως η Βαλεντίνη Κωνσταντινίδου, ερευνήτρια διατροφογενετικής, που ήρθε από την Βαρκελώνη, με ένα καινοτόμο πρόγραμμα, το οποίο μας επιτρέπει να προσαρμόσουμε τον τρόπο ζωής μας, με βάση τις οδηγίες του DNA μας. «Παίρνουμε δείγμα σάλιου, κάνουμε ανάλυση DNA και κοιτάμε τα γονίδια, στα οποία μπορούμε να επέμβουμε με εξατομικευμένη σύσταση διατροφής. Παράλληλα, κάνουμε και «food coaching», ένα είδος συμβουλευτικής, ώστε να μπορεί κάποιος να κάνει σταθερές αλλαγές στη διατροφή του για όλη του τη ζωή με βάση τη γενετική του προδιάθεση», μας εξηγεί. Η καινοτομία της, όπως λέει, έχει ήδη βρει εφαρμογή, σε εγκύους, σε μαραθωνοδρόμους, αλλά και σε υγιείς ανθρώπους, που θέλουν να παρατείνουν την ποιότητα της ζωή τους.
«Προσλαμβάνεστε μέσω videogame»
Πόσο ευέλικτοι, προσαρμοστικοί ή ανθεκτικοί είστε στη δουλειά σας; Μπορείτε να λαμβάνετε εύκολα αποφάσεις; Οι απαντήσεις αυτές μπορούν πλέον να δοθούν μέσω ενός απλού video game. Μέσα σε 30 λεπτά, το Owiwi, δημιουργεί το ψυχομετρικό προφίλ του χρήστη, αξιολογώντας τις ικανότητές του σε αυτά τα προσόντα. «Απευθυνόμαστε σε κάθε είδους εταιρεία, που θέλει να κάνει προσλήψεις ή να αξιολογήσει το υπάρχον εργατικό δυναμικό», εξηγεί ο Τάσος Παπαδόπουλος, μέλος της ομάδας του Owiwi. «Ουσιαστικά τούς δίνουμε ένα επιπλέον εργαλείο, βοηθώντας τους να κάνουν τις καλύτερες δυνατές προσλήψεις στις εταιρείες τους», προσθέτει.
Το Φεστιβάλ Καινοτομίας της Αθήνας, διοργανώθηκε για δεύτερη φορά φέτος από το ΕΒΕΑ. Όπως επισημαίνουν τα στελέχη του Επιμελητηρίου, «ο στόχος να έρθουν κοντά νέοι επιχειρηματίες και επενδυτές επετεύχθη και η διοργάνωση πλέον καθιερώνεται σε μία περίοδο στην οποία καλούμαστε να διαμορφώσουμε τις βάσεις της μεταμνημονιακής ελληνικής οικονομίας».