ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κόντρα Σπίρτζη – «Αττικής Οδού» για τα διόδια

kontra-spirtzi-amp-8211-attikis-odoy-gia-ta-diodia-2322819

Σε «διαζύγιο» οδηγήθηκαν οι μέχρι πρότινος αγαστές σχέσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με την εταιρεία «Αττική Οδός». Η εταιρεία ανακοίνωσε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας αύξηση στις τιμές των διοδίων από την 1η Ιουλίου, την πρώτη από το 2010, προκαλώντας την οργισμένη αντίδραση του κ. Σπίρτζη, που κατηγόρησε την εταιρεία ότι τον εκδικείται επειδή δεν ικανοποίησε το αίτημά της για χρονική παράταση της σύμβασης. Ολα αυτά, όταν ένα έτος νωρίτερα ο υπουργός είχε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την «Αττική Οδό», προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο διετούς παράτασης της σύμβασης (χωρίς μάλιστα την έγκριση της Βουλής), με αντάλλαγμα την εκπόνηση μελετών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και άλλα έργα.

Τα δύο στάδια

Η «Αττική Οδός» ανακοίνωσε την περασμένη Παρασκευή την αύξηση των τιμών των διοδίων σε δύο στάδια: την 1η Ιουλίου (ενδεικτικά, κατά 0,20 ευρώ για τα Ι.Χ.) και την 1η Ιανουαρίου 2020 (ενδεικτικά, κατά 0,30 ευρώ για τα Ι.Χ.). «Η νέα τιμή του διοδίου είναι περίπου 20% χαμηλότερη από το όριο που προσδιορίζεται στη σύμβαση παραχώρησης, αφού το ανώτατο συμβατικό όριο διοδίων τελών ανέρχεται σήμερα σε 3,77 ευρώ», ανέφερε στη λιτή ανακοίνωσή της η εταιρεία. «Ο ανάδοχος αντιλαμβανόμενος τις οικονομικές δυσκολίες που ενέσκηψαν στη χώρα διατήρησε σταθερή την τιμή των διοδίων από το 2006, προχωρώντας σε μία μόνο μικρή αύξηση κατά 0,10 τον Ιούλιο του 2010 στο πλαίσιο των διαδοχικών αυξήσεων του ΦΠΑ».

Απαντώντας ο κ. Σπίρτζης κατηγόρησε την εταιρεία ότι προχώρησε σε αυτή την κίνηση ενόψει των εκλογών, «παρότι βρίσκεται σε εξέλιξη εισαγγελική έρευνα η οποία έχει επικεντρωθεί στο θέμα των υπέρογκων εξόδων λειτουργίας και συντήρησης της Αττικής Οδού και στον χρόνο απόσβεσης του έργου, που σημαίνει ότι η Αττική Οδός πρέπει να επιστρέψει άμεσα στο Δημόσιο, πιθανά εντός του 2019», ανέφερε. Το ενδιαφέρον είναι πως ο υπουργός υποστήριξε εμμέσως πλην σαφώς ότι η εταιρεία τον εκδικείται επειδή… δεν ικανοποίησε τα αιτήματά της για χρονική παράταση της σύμβασης, παρότι ένα έτος νωρίτερα είχε υπογράψει μνημόνιο συναντίληψης με την εταιρεία (το οποίο δεν δημοσιοποιήθηκε ποτέ) για την εκπόνηση μελετών για τις επεκτάσεις της. Ο λόγος που η υπόθεση αυτή (την οποία υποστήριξε δημόσια με σθένος ο υπουργός) δεν προχώρησε, δεν είναι βέβαια ο «ανένδοτος» του κ. Σπίρτζη, αλλά η ισχυρή αντίσταση που συνάντησε από το εσωτερικό της κυβέρνησης, καθώς δεν νοείται να ανατίθεται στην εταιρεία που διαχειρίζεται ένα έργο η λήψη αποφάσεων κόστους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξή του.

Τι οδήγησε στο «διαζύγιο»; Πηγές της αγοράς θεωρούν ότι η κίνηση της «Αττικής Οδού» είναι όντως στοχευμένη (καθώς οι αυξήσεις είθισται να θεσπίζονται στις αρχές του έτους και σε κάθε περίπτωση η απόφαση μπορούσε να περιμένει τις εκλογές), για την παρελκυστική τακτική που ακολούθησε απέναντί της τα τελευταία χρόνια. Ο υπουργός είναι πιθανό να έδινε «διπλά μηνύματα» στην εταιρεία, βεβαιώνοντας για μια πολιτική συναίνεση που δεν είχε εξασφαλίσει, με αποτέλεσμα να μην προωθηθούν τελικά τα όσα είχαν προβλεφθεί στη μεταξύ τους μυστική συμφωνία.