ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το σχέδιο της κυβέρνησης για τις φυλακές

s15_280719_korydallos
shutterstock_442645552

Στις 12 το μεσημέρι της Πέμπτης, το κουδούνι των φυλακών Κορυδαλλού χτύπησε ταυτόχρονα στις τέσσερις πτέρυγες και οι κρατούμενοι επέστρεψαν στα κελιά τους. Θα ήταν μια συνηθισμένη, καθημερινή διαδικασία εάν δεν είχαν μεσολαβήσει 3,5 χρόνια από την τελευταία φορά που είχε εφαρμοστεί ο εσωτερικός κανονισμός της μεγαλύτερης φυλακής της χώρας. Το περιστατικό περιγράφεται ως ενδεικτικό της απόφασης της νέας πολιτικής ηγεσίας για πιστή τήρηση των κανόνων λειτουργίας των καταστημάτων κράτησης.

Σύμφωνα με τους επικεφαλής του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, το επόμενο διάστημα θα γίνει προσπάθεια αποσυμφόρησης των φυλακών Κορυδαλλού με τη μεταγωγή κρατουμένων σε καταστήματα κράτησης στην Περιφέρεια, ενώ πρόθεση της κυβέρνησης είναι να τοποθετηθούν –στον Κορυδαλλό– συσκευές για την απενεργοποίηση των κινητών τηλεφώνων των κρατουμένων. Θα νομοθετηθούν εκ νέου οι φυλακές υψίστης ασφαλείας (τύπου Γ΄), ενώ υπάρχει η σκέψη όσοι εκτίουν ποινές φυλάκισης π.χ. για οικονομικές οφειλές να μεταφερθούν σε ξεχωριστές φυλακές ή πτέρυγες, έτσι ώστε να μην κρατούνται στα ίδια κελιά με βαρυποινίτες που έχουν καταδικαστεί για ανθρωποκτονίες και άλλα «βαριά» εγκλήματα.

Στο πακέτο μέτρων που προωθεί η κυβέρνηση συγκαταλέγεται και η κατάρτιση νέου σωφρονιστικού κώδικα, το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους, ενώ προωθείται η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ σωφρονιστικών υπαλλήλων ώστε να μπορέσουν να τεθούν σε λειτουργία η φυλακή Δράμας και δύο πτέρυγες των φυλακών Νιγρίτας που παραμένουν «φαντάσματα» λόγω έλλειψης προσωπικού. «Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης για τους κρατουμένους και να διασφαλίσουμε την ασφάλεια όσων εργάζονται μέσα στη φυλακή», σχολίασε στην «Κ» υψηλόβαθμος αξιωματούχος του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Το προηγούμενο διάστημα οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των σωφρονιστικών υπαλλήλων (τάσσονται υπέρ της υπαγωγής των φυλακών στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη) είχαν καταγγείλει άγριες επιθέσεις κρατουμένων εναντίον τους, ενώ τους τελευταίους μήνες οι θάνατοι κρατουμένων ξεπέρασαν τους 20, με τους δύο πιο πρόσφατους να καταγράφονται το διήμερο 10-11 Ιουλίου, στο ψυχιατρείο των φυλακών Κορυδαλλού. Την περασμένη Κυριακή, από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε την απόφαση για ανέγερση νέου καταστήματος κράτησης στον νομό Αττικής και την κατάργηση των φυλακών Κορυδαλλού. «Θα είναι εντός Αττικής, εκτός αστικού ιστού και κοντά σε οδικό άξονα, για εύκολη πρόσβαση», είπε χαρακτηριστικά. Αριστα ενημερωμένη πηγή της «Κ» αποκάλυψε ότι με πρωτοβουλία του κ. Χρυσοχοΐδη και του αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου έχει ήδη συγκροτηθεί επιτροπή αποτελούμενη από στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. και των υπουργείων Εθνικής Αμυνας και Δικαιοσύνης.

Αποστολή τους είναι να βρουν παλιά στρατόπεδα, που πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις και να υποδείξουν στην ηγεσία τα καταλληλότερα μέρη. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι ανάμεσα στις λύσεις που εξετάζονται είναι η χωροθέτηση των νέων φυλακών σε χώρους των Ενόπλων Δυνάμεων σε Μαλακάσα ή στο Χαϊδάρι.

Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν οριστεί, οι εργασίες της επιτροπής θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τις 20 Αυγούστου. Παρόμοια προσπάθεια είχε ξεκινήσει και τις παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ωστόσο, δεν είχε ευοδωθεί εξαιτίας του μεγάλου προϋπολογισμού του έργου.

Η κατασκευή

Πώς προτίθεται η κυβέρνηση να ξεπεράσει τον σκόπελο της δημοσιονομικής στενότητας; Ενα από τα ενδεχόμενα που μελετώνται είναι μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Πρόκειται για συμβάσεις που συνάπτονται μεταξύ του Δημοσίου και ενός ιδιωτικού φορέα για την εκτέλεση ενός έργου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση την ανέγερση των νέων φυλακών θα αναλάβει π.χ. μια ιδιωτική κατασκευαστική εταιρεία και το Δημόσιο θα καταβάλλει ένα ποσό ως μίσθωμα έως ότου αποπληρώσει το κόστος του έργου. Με ΣΔΙΤ έχουν κατασκευαστεί σχολεία σε Αττική και Περιφέρεια. Αν και η αρχική μελέτη για την ανέγερση των φυλακών έγινε το 1922, η κατασκευή τους ξεκίνησε το 1961 και εγκαινιάστηκαν το 1967. Το κόστος κατασκευής τους ανήλθε τω καιρώ εκείνω σε 28,6 εκατ. δραχμές.