Συγκάτοικοι όλοι(;) στην τρέλα

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πρωτοχρονιάτικο ρεβεγιόν με πολύ Τσάκα και ολίγον Πρόδρομο φαίνεται ότι προτίμησαν οι Ελληνες τηλεθεατές. Τα ποσοστά, που σημείωσε ο «Μπιγκ Μπράδερ» κατά το τελευταίο δεκαπεντάλεπτο του προηγούμενου έτους, όταν ανακοινώθηκε το όνομα του νικητή, ήταν εντυπωσιακά: 30,8% τηλεθέαση μέσου λεπτού και 81% τηλεμερίδιο. Τα ιερογλυφικά αυτά σημαίνουν, αντίστοιχα, ότι 3 στους 10 Ελληνες αποχαιρέτισαν το 2001, βλέποντας «Μεγάλο Αδελφό», ενώ 8 στις 10 αναμμένες τηλεοπτικές συσκευές ήταν συντονισμένες στον ANT1. H συνολική τηλεθέαση, στο ίδιο τέταρτο, ήταν 38%, γεγονός που δείχνει ότι οι περισσότεροι συμπατριώτες μας, στις «ιστορικές» εκείνες στιγμές, ΔΕέβλεπαν τηλεόραση. Βέβαια, ακόμα και εκείνοι που δεν έβλεπαν τηλεόραση ή της είχαν στραμμένη την πλάτη γνωρίζουν για το «θρίαμβο» του κ. Γιώργου Τριανταφυλλίδη (ή Τσάκα), που συγκέντρωσε το 43,57% των (αρνητικών) ψήφων έναντι του 56,43% του «κουμπάρου» του, Πρόδρομου Καθηνιώτη.

Η γιορτή, που ακολούθησε ήταν πιστή στο πνεύμα της εκπομπής. Ασματα του Γιώργου Λεμπέση, ποντιακή λύρα, και ένα τραγούδι, που συνέθεσε ο ίδιος ο Ανδρέας Μικρούτσικος και το ερμήνευσε η Δώρα, που είχε εκδιωχθεί νωρίτερα από το σπίτι. Οι αρραβωνιαστικές των δύο κουμπάρων, οι δίδες Ανια και Αγνή, ανέβηκαν και αυτές στο πάλκο και μίλησαν για τα συναισθήματα που τις δονούσαν τόσο στη διάρκεια του ριάλιτι όσο και άμα τη λήξει του. Αποκαλυπτικές ήταν κάποιες φράσεις της πανηγυρικής συνομιλίας ανάμεσα στον κ. Μικρούτσικο και τον Πρόδρομο. «Δεν σου μιλήσαμε, Πρόδρομε, για τις φετινές επιτυχίες της AEK, γιατί δεν θέλαμε να «χρωματιστεί» το παιχνίδι». Στ’ αλήθεια, ο χειραγωγημένος αποχρωματισμός των «παιδιών» υπήρξε τέλειος. Καμιά νύξη για πολιτική, καμιά νύξη για τα δραματικά γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου, που άλλαξαν τον κόσμο, καμιά νύξη για τα «κοινά», ακόμα και για το ποδόσφαιρο!

«Επικοινωνιακό φαινόμενο»

Ο «Μπιγκ Μπράδερ» δέσποσε στο φετινό τηλεοπτικό τοπίο. Οχι μόνον από την άποψη των δεικτών ή των διαφημιστικών και άλλων εσόδων που απέφερε στο κανάλι, αλλά και του πλήθους των δημοσιευμάτων και των συζητήσεων που περιστρέφονταν γύρω από τα «παιδιά» της Παιανίας. «Επικοινωνιακό φαινόμενο» χαρακτηρίζουν το περιβόητο ριάλιτι οι παραγωγοί του και «κοινωνικό φαινόμενο» πολλοί σχολιαστές του. Πράγματι, τα ποσοστά που μετρήθηκαν θυμίζουν δημοψηφίσματα ή εκλογές σε δικτατορίες της Λατινικής Αμερικής. Μάλιστα, τα υψηλά αυτά ποσοστά ανάγκασαν πολλούς από τους αρχικούς επικριτές του «Μπιγκ Μπράδερ» να βάλουν νερό στο κρασί τους και να το αναγνωρίσουν ως «φαινόμενο της ποπ κουλτούρας».

Ωστόσο, κάθε φαινόμενο της λαϊκής κουλτούρας δεν είναι κατ’ ανάγκη προοδευτικό και ελπιδοφόρο. Τέτοια φαινόμενα, εξάλλου, ήταν και το «νερό του Καματερού» και η «Υπολοχαγός Νατάσα» και η «Ξανθή αγαπημένη Παναγιά». Το συγκεκριμένο, όμως, φαινόμενο, είναι μία από τις χρυσοτόκους όρνιθες της πολιτιστικής παγκοσμιοποίησης ή, μάλλον, του χαμηλότερου κοινού παρονομαστή της.

Είναι φυσικό, επομένως, να μας ενδιαφέρει και να επιχειρούμε να το ερμηνεύσουμε, ο καθένας από τη σκοπιά του. Ομως από την ενασχόληση, τη σάτιρα, την κριτική μέχρι την αποδοχή και την αγιοποίησή του υπάρχει μεγάλη απόσταση, την οποία δεν είμαστε πρόθυμοι να διανύσουμε. O τηλεοπτικός αυτοκράτορας παραμένει γυμνός και ας εγκωμιάζουν πολλοί τα καινούργια ρούχα του.

Τα πάθη των ανωνύμων

Ο «Μπιγκ Μπράδερ» ήταν ένα σημείο καμπής όχι μόνον για την ελληνική τηλεόραση, αλλά και για τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ιδιωτική και τη δημόσια σφαίρα. Στις ΗΠΑ η μετάβαση αυτή σηματοδοτήθηκε τη δεκαετία του ’90 με τον περιβόητο «προεδρικό λεκέ» σε ένα «ιδιωτικό» φουστάνι. Στην Ελλάδα η Δήμητρα Παπανδρέου και η ροζ (στην κυριολεξία) βίλα της Εκάλης, ήταν ο μακρινός πρόδρομος του… Πρόδρομου και του Τσάκα. Καθώς τα πάθη των επιφανών μάς τελείωσαν, το ενδιαφέρον μας μετατοπίζεται στα πάθη -ή μάλλον την ανία και την πεζότητα των ανωνύμων. Και ας μην ξεχνάμε ότι η πρόσφατη άφεση αμαρτιών για τον «Μπιγκ Μπράδερ» σχετίζεται με το γεγονός ότι και άλλα κανάλια, αρχής γενομένης με το «Μπαρ» του Mega, μπαίνουν στο χορό του μπιγκ-μπραδερισμού, ελπίζοντας να τσιμπήσουν από τη (σχεδόν) σίγουρη πίτα της τηλεθέασης.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT