Πώς ένα φαράγγι έγινε έλος

2' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H καταστροφή ενός πανέμορφου δάσους άγριας βελανιδιάς, καθώς και η μετατροπή ενός σημαντικότατου περιβαλλοντικά φαραγγιού σε έλος ήταν το τίμημα που κάποιοι αποφάσισαν πως πρέπει να καταβληθεί προκειμένου να κατασκευαστεί ένας επαρχιακός δρόμος ήσσονος σημασίας. Και όλα αυτά όχι γιατί δεν γινόταν διαφορετικά, αλλά γιατί οι υπεύθυνοι του έργου δεν έκαναν το κόπο (και τα έξοδα) να πραγματοποιήσουν μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να την τηρήσουν και οι αρμόδιοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της πολιτείας τούς το επέτρεψαν.

Αυτή την απίθανη ιστορία έφερε στο φως με μηνυτήρια αναφορά της στον αρμόδιο εισαγγελέα Καλαμάτας η δημοσιογράφος και πρόεδρος της Επιχείρησης Διαφήμισης, Ενημέρωσης, Προβολής και Ποιοτικού Ελέγχου του Δήμου Αθηναίων, κ. Φωτεινή Πιπιλή, ενώ η καταγγελία της έφτασε και μέχρι την επίτροπο Περιβάλλοντος της E.E., κ. Μαργκό Βάλστρομ. Οι ευρωβουλευτές κ. K. Χατζηδάκης της Ν.Δ. και Μιχάλης Παπαγιαννάκης του Συνασπισμού κατέθεσαν ερωτήσεις στην κ. Βάλστρομ, ζητώντας να ερευνηθεί η υπόθεση, αλλά και να σταλούν ελεγκτές της E.E. στην περιοχή.

Καταγγελία από το 2000

Οπως υποστηρίζει η κ. Πιπιλή, από τον Σεπτέμβριο του 2000 είχε καταγγείλει στον τότε γενικό γραμματέα του ΥΠΕΧΩΔΕ, κ. Ηλία Μπεριάτο, ότι ο εργολάβος που είχε αναλάβει από τη νομαρχία Μεσσηνίας τη διάνοιξη του δρόμου «Πλατάνια-Ορια νομού» παράλληλα με το φαράγγι της Νέδας -που ενώνει την Ηλεία με τη Μεσσηνία- όχι μόνο είχε καταστρέψει το δάσος άγριας βελανιδιάς για να περάσει τον δρόμο, αλλά είχε ρίξει και όλα του τα μπάζα στην κοίτη του ποταμού. Τότε ο γ. γ. του ΥΠΕΧΩΔΕ έστειλε ελεγκτές και με έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού ζήτησε να ληφθούν μέτρα αποκατάστασης των προβλημάτων που είχαν εντοπιστεί. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει το έγγραφο «έπειτα από αυτοψία κλιμακίου του ΥΠΕΧΩΔΕ στις 17.10.2000 στο Φαράγγι της Νέδας διαπιστώθηκαν επιπτώσεις που οφείλονταν στον τρόπο κατασκευής του έργου βελτίωσης της 28ης οδού. Μετά τα παραπάνω, το έργο θεωρείται ότι στερείται περιβαλλοντικής αδειοδότησης και πρέπει να ανασταλούν άμεσα οι εργασίες. Ως εκ τούτου πρέπει να εκπονηθεί μελέτη περιβαλλοντικής αποκατάστασης για το έργο που έχει ήδη εκτελεστεί και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το υπολειπόμενο τμήμα βελτίωσης του δρόμου, οι οποίες θα υποβληθούν στη Διεύθυνση ΠΕΧΩ Πελοποννήσου προκειμένου να τηρηθεί η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης». Αντίστοιχες εντολές όμως έδωσε και η περιφέρεια Πελοποννήσου, με δεδομένο ότι το έργο εκτελούνταν με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε.

Και όμως… ολοκληρώθηκε η καταστροφή

Θα περίμενε κανείς ότι μετά την παρέμβαση αυτή το πρόβλημα θα λυνόταν. Και όμως… Παρά τις εντολές του αρμόδιου γ. γ. και τις οδηγίες της περιφέρειας, οι υπεύθυνοι του έργου όχι μόνο δεν έπραξαν τίποτα για την αποκατάσταση της ζημιάς του 2000, αντιθέτως προκλητικά ολοκλήρωσαν το έργο προκαλώντας ολοκληρωτική καταστροφή φράζοντας οριστικά με τόννους μπάζα το Φαράγγι.

Το αποτέλεσμα είναι τα μπάζα να φράξουν τον ρου του ποταμού, το φαράγγι να κοπεί στα δύο, με απρόβλεπτες για το μέλλον οικολογικές συνέπειες, ενώ σε ελάχιστο χρονικό διάστημα το ποτάμι έγινε… λίμνη, η οποία έχει ήδη αρχίσει να εμφανίζει τις πρώτες αντιαισθητικές φυσαλίδες της ρύπανσης λόγω της στασιμότητας του νερού.

Η σχετική μηνυτήρια αναφορά της κ. Πιπιλή έχει κατατεθεί από τις 4 Ιουνίου στο αστυνομικό τμήμα και στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Καλαμάτας, ενώ η υπόθεση ταξίδεψε και μέχρι την E.E. Γιατί όπως φαίνεται, στη χώρα μας καταλαβαίνουμε (αν καταλαβαίνουμε) μόνο από ευρωπαϊκές «καμπάνες»…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή