Το πόρισμα για το ελικοπτέρο EKAB

Το πόρισμα για το ελικοπτέρο EKAB

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι χειριστές αποδεικνύονται για μία ακόμη φορά τα συνήθη εξιλαστήρια θύματα για ένα τραγικό δυστύχημα, για το οποίο ο κρατικός μηχανισμός έχει την κύρια ευθύνη. Το πόρισμα για την πτώση του ελικοπτέρου του EKAB στην Ανάφη θεωρεί ως αίτιο του δυστυχήματος την απόκλιση του ελικοπτέρου από την ενδεδειγμένη πορεία εξαιτίας πιθανού λάθους των χειριστών. Ομως, προκύπτει ότι όλη η επιχείρηση αεροδιακομιδής του ασθενούς έγινε μέσα σε ένα πλαίσιο επιχειρησιακού… χάους και ελλιπών ελέγχων. Δίοτι, πώς είναι δυνατόν να μην έχει το ελικόπτερο φώτα έρευνας ή ακόμη και πλωτήρες, σωτήρια σε περίπτωση ανάγκης; H αρμόδια ΥΠΑ δεν έκανε τους απαραίτητους ελέγχους; Πώς χορηγήθηκε η σχετική άδεια; Γιατί το ελικοδρόμιο της Ανάφης δεν είχε δημοσιευθεί στο Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών της Ελλάδας, πόσο μάλλον όταν παρουσιάζει γεωγραφικές ιδιομορφίες με τους κινδύνους που αυτές συνεπάγονται;

Μη τήρηση της εγκεκριμένης διαδικασίας

Σημειώνεται ότι το δυστύχημα με το ελικόπτερο στην Ανάφη, που είχε ως αποτέλεσμα πέντε άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους (κυβερνήτης, συγκυβερνήτης, γιατρός, διασώστης και ασθενής), ήταν το δεύτερο σε διάστημα δεκαεπτά μόλις μηνών, αφού είχε προηγηθεί η πτώση ελικοπτέρου ανοικτά του Σουνίου.

Το ελικόπτερο του EKAB τύπου Αουγκούστα A 109 είχε απογειωθεί τις πρώτες πρωϊνές ώρες της 17ης Ιουνίου του 2002 από το ελικοδρόμιο της Ανάφης, με προορισμό νοσοκομείο της Ρόδου. Ωστόσο, λίγα λεπτά αργότερα κατέπεσε στον ορεινό όγκο Βίγλα της Ανάφης.

Σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής Διερευνήσεως Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων του υπουργείου Μεταφορών, το αίτιο της πτώσης του ελικοπτέρου είναι η μη τήρηση της εγκεκριμένης διαδικασίας αναχώρησης και η μη ακολούθηση της πορείας 60 μοιρών μετά την απογείωση από την Ανάφη. Στο δυστύχημα συνέβαλε και η πιθανή ανεπάρκεια στην αντίληψη ύψους και αποστάσεως από το έδαφος υπό συνθήκες νυχτερινής πτήσης, αλλά και η έλλειψη αξιολόγησης της επικινδυνότητας της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας του Ελικοδρομίου (σημιειώνεται ότι πολύ κοντά στο ελικοδρόμιο βρίσκεται ο ορεινός όγκος Βίγλα), σε συνδυασμό με την έλλειψη φωτοσήμανσης των παρακείμενων λόφων. Επιπλέον, ως παράγοντες που συνέβαλαν στο ατύχημα αναφέρονται και η έλλειψη εκπαιδεύσεως στη Διαχείριση Δυναμικού Μελών Θαλάμου Διακυβερνήσεως, καθώς και η πιθανή απόσπαση της προσοχής των χειριστών του ελικοπτέρου λόγω ενασχολήσεως με ενέργειες επί των διακοπτών, εξαιτίας ενδεχόμενης απώλειας οργάνων.

Ελικόπτερα με ελλείψεις

Ωστόσο, σύμφωνα με το πόρισμα, τα ελικόπτερα δεν διέθεταν πλωτήρες, ούτε φώτα έρευνας (προβολείς) παρά το ότι είχε εγκριθεί η εγκατάστασή τους. O πομπός εντοπισμού ανάγκης δεν λειτούργησε -γεγονός που μπορεί να οφείλεται σε μηχανική βλάβη-, ενώ από την εργαστηριακή εξέταση των κινητήρων και των οργάνων υπήρξαν ευρύματα επί των διακοπτών μπαταρίας και γεννητριών. Επιπλέον, το ελικοδρόμιο της Ανάφης δεν είχε δημοσιευθεί στο Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών της Ελλάδας.

Οπως αναφέρει το πόρισμα, ανάμεσα στο δίκτυο των ελικοδρομίων της χώρας υπάρχουν ορισμένα -εκ των οποίων και το ελικοδρόμιο της Ανάφης- που παρουσιάζουν ιδιομορφία, λόγω του ανάγλυφου που τα περιβάλλει. «Ενδεχομένως», αναφέρεται χαρακτηριστικά, «όταν κατασκευάστηκαν να μην έγινε εκτίμηση των γεωγραφικών ιδιατεροτήτων και της επικινδυνότητας που αυτό συνεπάγεται». Και σημειώνεται ότι παρά το γεγονός ότι το ελικοδρόμιο της Ανάφης είχε τον προβλεπόμενο από διεθνείς οργανισμούς νυκτερινό φωτισμό, δεν υπήρξε επιπρόσθετη φωτοσήμανση των λόφων που βρίσκονται σε μικρή απόσταση από αυτό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή