ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δεν άλλαξε τίποτα με τα φορτηγά – φονιάδες

Τρεις μήνες έχουν περάσει από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 21 μαθητές και έφερε στο προσκήνιο τις σοβαρές ελλείψεις στην ασφάλεια των μεταφορών, ενός κράτους που αδυνατεί να προστατέψει τους πολίτες του. Θορυβημένοι οι αρμόδιοι προχώρησαν στην εξαγγελία νέων μέτρων και ποικίλων υποσχέσεων, χωρίς όμως να παρατηρηθεί αισθητή βελτίωση, αν κρίνουμε από τα φορτηγά που τρέχουν σαν τρελά στις εθνικές οδούς τα Σαββατοκύριακα, από τις πολλές καταγγελίες, από τις εκατοντάδες παραβάσεις…

Αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, το υπουργείο Μεταφορών αποφάσισε αυστηρότερο έλεγχο των ελαστικών, ενώ από τον περασμένο Ιούνιο τα φορτηγά και τα λεωφορεία υποχρεούνται να διαθέτουν σύστημα ABS (αντιεμπλοκής κατά το φρενάρισμα). Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία Μεικτών Κλιμακίων Ελέγχου σε όλες τις νομαρχίες της χώρας που θα ελέγχουν την εφαρμογή ή μη του ΚΟΚ.

Το πρόβλημα όμως έγκειται για μία ακόμη φορά στην πλημμελή εφαρμογή του νόμου και αυτήν τη φορά αυτοί που διαμαρτύρονται για την μη πραγματοποίηση των ελέγχων είναι οι ίδιοι οι οδηγοί. «Οι έλεγχοι είχαν ενταθεί μετά το δυστύχημα, με το πέρασμα όμως του χρόνου επανήλθαμε στην αρχική κατάσταση», καταγγέλλει ο γ.γ. του συνδικάτου των οδηγών, κ. Μηνάς Δερμάτης, γνωστοποιώντας την απόφαση για 24ωρη ή 48ωρη απεργία των οδηγών αυτοκινηταμαξών Αττικής από τη Δευτέρα. Παράλληλα, προαναγγέλλει νέες μαζικότερες κινητοποιήσεις από τον Σεπτέμβριο.

Από την άλλη, σύμφωνα με αξιωματικούς της τροχαίας Αττικής, το τελευταίο διάστημα, οι έλεγχοι σε φορτηγά και τουριστικά λεωφορεία έχουν εντατικοποιηθεί.

Από στατιστικά στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, προκύπτει ότι παρά την προσπάθεια εντατικοποίησης των ελέγχων από τους άνδρες της υπηρεσίας, ιδιοκτήτες και οδηγοί φορτηγών (ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης) όχι μόνο δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες οδικής ασφάλειας, αλλά παρανομούν σε τέτοιο βαθμό που θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια όσων… τολμούν να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της χώρας.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι από την αρχή του έτους έως τα τέλη Μαΐου μόνο στο Λεκανοπέδιο της Αττικής εντοπίστηκαν 1.554 υπέρβαρα φορτηγά, 132 οδηγοί βρίσκονταν σε κατάσταση μέθης, 635 οδηγοί δεν διέθεταν άδεια οδήγησης, ενώ κατεγράφησαν 1.062 παραβάσεις φωτεινού σηματοδότη. Ενα ακόμη παράδειγμα αποτελεί ο εντοπισμός πλαστού πιστοποιητικού καταλληλότητας ADR, το οποίο είναι απαραίτητο σε κάθε οδηγό που μεταφέρει επικίνδυνα υλικά, όπως χημικές και τοξικές ουσίες, καύσιμα και πυρομαχικά. Το περιστατικό κοινοποίησαν οι συνδικαλιστές οδηγών φορτηγών Μακεδονίας Θράκης, οι οποίοι καταγγέλλουν ότι οι εργοδότες τούς υποχρεώνουν να μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά δίχως όμως να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις οδικής συμπεριφοράς.

Τέλος, αναφορικά με την απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι αυτή δεν τηρείται. Με αφορμή το τροχαίο στα Τέμπη, Τροχαία και υπουργείο Μεταφορών διατυμπάνιζαν ότι η κίνηση φορτηγών στις εθνικές οδούς θα απαγορεύεται ρητά και οι παραβάτες θα τιμωρούνται με βαριά πρόστιμα. Οσοι όμως κινούνται στις εθνικές οδούς κατά τη διάρκεια του διημέρου έχουν να αντιμετωπίσουν εκτός από την υπερβολική κίνηση και φορτηγά οχήματα, οι οδηγοί των οποίων τρέχουν εμφανώς άνω των επιτρεπόμενων ορίων.

Οι σοβαρότερες παραβάσεις στις οδικές μεταφορές αφορούν υπέρβαρα φορτία, ελλιπώς ασφαλισμένα επάνω στα φορτηγά. Κάτι το οποίο είναι δύσκολο να εντοπιστεί από τους άνδρες της Τροχαίας χωρίς τη χρήση της ειδικής πλάστιγγας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τροχαία διαθέτει μόνο δύο δημόσιες περιφερόμενες πλάστιγγες. Αν επιμείνουν όμως να ζητήσουν από τον οδηγό να περιμένει μέχρι να καταφθάσει η πλάστιγγα και το φορτίο βρεθεί κανονικό, τότε ο ιδιοκτήτης της νταλίκας δικαιούται να μηνύσει τον αστυνομικό για παρακώλυση έργου! Οσον αφορά την καταλληλότητα της τοποθέτησης του φορτίου, ο αστυνομικός δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τις προδιαγραφές των μεταφορών. Μια άλλη συνήθης παράβαση είναι η παραβίαση του ταχογράφου, για τον εντοπισμό της οποίας υπάρχουν ακόμη δυσκολίες: σύμφωνα με την Τροχαία, οι αστυνομικοί μόλις άρχισαν να εκπαιδεύονται επί του θέματος. Τα φθαρμένα λάστιχα, η ηλικία των οχημάτων και τέλος η κούραση των οδηγών οι οποίοι υποχρεούνται από τις εταιρείες να βρίσκονται πίσω από το τιμόνι ακόμη και 15 ώρες ημερησίως, είναι μερικές ακόμη από τις πιο συνήθεις παραβάσεις.

Με ρυθμούς χελώνας τα έργα στα Τέμπη

Διαβεβαιώσεις για ταχεία υλοποίηση των οδικών έργων στα Τέμπη έδωσε χθες προς τις νομαρχιακές και δημοτικές αρχές του νομού Πιερίας ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιάννης Τσακλίδης. Σχεδόν τρεις μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο κ. Τσακλίδης επιθεώρησε τα έργα, σημειώνοντας ότι από το συνολικό δίκτυο των 157 χιλιομέτρων στον άξονα Λάρισα – Θεσσαλονίκη, τα 125 χιλιόμετρα αποτελούν αυτοκινητόδρομο. Απομένουν, βέβαια, τα 32,5 χλμ. στη διέλευση των Τεμπών και στο τμήμα Πλαταμώνας – Σκοτίνα, τα οποία, κατά τον υφυπουργό, «μετατρέπονται σε αυτοκινητόδρομο, αφού έχουν συμπεριληφθεί στη νέα δημοπράτηση για την κατασκευή του τμήματος Μαλλιακός – Κλειδί» που θα κατασκευασθεί με σύμβαση παραχώρησης. O κ. Τσακλίδης δεσμεύθηκε ότι θα κατασκευασθούν όλοι οι αναγκαίοι ανισόπεδοι κόμβοι (Ραψάνης, Πλαταμώνα, Σκοτίνας, Κορινού, Μακρύγιαλου, Αγαθούπολης και Αιγινίου), είτε μέσω της συγκεκριμένης σύμβασης είτε ως πρόσθετο έργο με κατασκευή από τον προϋπολογισμό.