Μια σήραγγα και μια γέφυρα προς χάρη των πουλιών

Μια σήραγγα και μια γέφυρα προς χάρη των πουλιών

2' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Το έχει φαίνεται η τύχη της Εγνατίας Οδού Α.Ε.,να αποκτήσει, μετά την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου κλειστού αυτοκινητόδρομου της ΝΑ Ευρώπης συνολικού μήκους 680 χιλιομέτρων, και τον τίτλο του πιο «πράσινου δρόμου».

Οι εκπρόσωποι της εταιρείας που κατασκευάζει τα τελευταία χρόνια άξονα που θα συνδέσει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους του Εβρου δεν πρόλαβαν να ησυχάσουν από την αντιπαράθεση με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις για την προστασία της αρκούδας στην Πίνδο και βρέθηκαν μπροστά σε ένα άλλο σημαντικό «οικολογικό ζήτημα».

Το «οικολογικό ζήτημα»

Κατά μήκος της Εγνατίας Οδού εντοπίζονται 17 περιοχές του Ευρωπαϊκού Δικτύου «Natura 2000», 70 πρώην καταφύγια θηραμάτων και 4 υγρότοποι που προστεύονται από τη Σύμβαση Ραμσάρ. Για το οικοσύστημα του Νέστου διαπιστώθηκε ότι ο δρόμος περνούσε μέσα από την προστατευόμενη ζώνη Α΄ του ποταμού, γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις σε τοπικούς φορείς (ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας και άλλες οικολογικές οργανώσεις της περιοχής), οι οποίες επισήμαναν ότι οι συνέπειες για το οικοσύστημα του ποταμού θα είναι καταστροφικές.

Στον Νέστο

Κι ενώ η «σύγκρουση» οικολόγων και εταιρείας για την προστασία της καφέ αρκούδας έφτανε στο ΣτΕ, βρίσκοντας τελικά τη «χρυσή τομή», ένας νέος πονοκέφαλος εμφανίστηκε για την Εγνατία Οδό A.E., στην κατασκευή της γέφυρας του Νέστου που είχε σχεδιαστεί στο τμήμα Χρυσούπολη-Βανιάνο, μήκους 17 χιλιομέτρων. Οι αντιδράσεις επικεντρώθηκαν κυρίως στον τρόπο κατασκευής και στην ίδια την γέφυρα (στα σχέδια απέχει περίπου 3 χλμ. από την υπάρχουσα γέφυρα της εθνικής οδού), καθώς θεωρήθηκε ότι λόγω του χαμηλού υψους θα προκαλούσε, εκτός των άλλων, μεγάλη όχληση στην πανίδα και προβλήματα στη χλωρίδα.

Η ευρύτερη περιοχή του ποταμού Νέστου εντάσσεται στα ιδιαίτερης σημασίας οικοσυστήματα, αφένος λόγω της βιοποικιλότητας της χλωρίδας και την πανίδας της και αφετέρου λόγω της σπανιότητας που παρουσιάζουν ορισμένα είδη. Για τον λόγο αυτό προστατεύεται από τη Ραμσάρ και έχει επιλεχθεί για ένταξη στο Natura 2000.

Σύμφωνα με έρευνα του τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ (Π. Σμύρης και Μ. Ασλανίδου), στο δέλτα του ποταμού και στην ευρύτερη περιοχή του μοναδικού παρόχθιου δάσους του, «φωλιάζουν» 290 είδη πτηνών (68% του συνολικού αριθμού των ειδών της ελληνικής ορνιθοπανίδας), 15 είδη θηλαστικών και 20 είδη ερπετών.

Σ’ αυτήν την περίπτωση, όμως, η Εγνατία Οδός Α.Ε. δεν μπήκε στην αντιπαράθεση με οικολογικές οργανώσεις, όπως έγινε τα προηγούμενα χρόνια με την αρκούδα, αλλά άλλαξε στρατηγική προωθώντας τη λύση μιάς γέφυρας μήκους 980 μέτρων, με ύψος από την κοίτη 6,5-12,5 μέτρων και όχι με κολώνες, αλλά με τη μέθοδο της προβολοδόμησης, όπως κατασκευάζονται γέφυρες στην Καστανιά και στο Μέτσοβο.

«Ορφανό» έργο

Ομως, όπως και στην περίπτωση της αρκούδας, οι καθυστερήσεις είχαν ως αποτέλεσμα να μην ενταχθεί το έργο στο Γ΄ ΚΠΣ και είναι ένα από τρία «ορφανά» (χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση) τμήματα της Εγνατίας σε όλο το μήκος της. Εκτιμάται ότι είναι δύσκολο να ολοκληρωθεί έως το 2006 -έτος ορόσημο για την ολοκλήρωση του άξονα.

Ο πρόεδρος της εταιρείας κ Γ. Οικονομίδης, μιλώντας χθες στην «Κ» εξέφρασε την αισιοδοξία ότι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα κινηθούν οι διαδικασίες για τα 120 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για το τμήμα αυτό. Παράλληλα, η Εγνατία Α.Ε., που υποστηρίζει πλέον προγράμματα για την παρακολούθηση της αρκούδας (οι αλλαγές στο έργο εξαιτίας της αρκούδας στοίχισαν 80-90 δισ., δρχ), διεκδικεί από εθνικούς πόρους για πρόδρομες εργασίες σε Νέστο και Πίνδο κονδύλια 12 εκατομμυρίων ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή