H περιπέτεια των βιβλίων συνεχίζεται

H περιπέτεια των βιβλίων συνεχίζεται

5' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 2-11-03 η «K» σε αναλυτικό ρεπορτάζ με τίτλο «H περιπέτεια των νέων σχολικών βιβλίων», το οποίο προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις και την αποστολή ασαφών μηνυμάτων, κατέγραψε τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί γύρω από τη συγγραφή των νέων σχολικών βιβλίων. Με αφορμή το δημοσίευμα, ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Στ. Αλαχιώτης έστειλε την παρακάτω επιστολή:

Η επιστολή Στ. Αλαχιώτη

Κ. Διευθυντά

Στο ολοσέλιδο ρεπορτάζ της συνεργάτιδάς σας κ. Καραϊσκάκη, δημοσιευμένο στην έγκριτη εφημερίδα σας (2-11-03) με τίτλο «H περιπέτεια των νέων σχολικών βιβλίων», πέραν των αναφερόμενων απόψεών μου, οι οποίες δίνουν στον αναγνώστη τις απαντήσεις των περισσότερων θεμάτων που αναδύονται από το ρεπορτάζ, θεωρώ απαραίτητη τη διευκρίνιση και ορισμένων άλλων. Προς τούτο παραθέτω τα εξής:

1) Σχετικά με το θέμα ότι μπορεί κάποιος εκδοτικός οίκος να είχε έγκαιρη πληροφόρηση για την προκήρυξη συγγραφής των βιβλίων, η αδιαμφισβήτητη αλήθεια είναι ότι είχαμε εκφραστεί δημοσίως πολλές φορές, μήνες πριν, για τον επικείμενο διαγωνισμό. Ζητήσαμε, επίσης, από τους υπεύθυνους των μαθημάτων, αμέσως με την αποστολή προς δημοσίευση των προκηρύξεων-διακηρύξεων, τρία θέματα για κάθε δείγμα γραφής βιβλίου ή υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού. Από τα τρία θέματα κληρώθηκε στο Συντονιστικό Συμβούλιο το ένα και αναρτήθηκε αυθημερόν με τη δημοσιοποίηση του διαγωνισμού στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για να γνωρίζουν ισόχρονα οι ενδιαφερόμενοι το περιεχόμενο του δείγματος γραφής που θα κατέθεταν. Κατόπιν τούτων, κάθε άλλη «πεποίθηση», όπως κατά λέξη αναφέρεται στο εν λόγω ρεπορτάζ, για δήθεν εύνοια εκ μέρους μας συγκεκριμένου εκδοτικού οίκου, θεωρείται κατάπτυστη και απαράδεκτη.

2) Υπενθυμίζουμε ότι προηγήθηκε πέρυσι ευρύς διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα στις έδρες των περιφερειών της χώρας και διευκρινίστηκαν από τότε πολλά θέματα. Το Π.Ι. επίσης σχεδίασε με κάθε λεπτομέρεια το διαχειριστικό μέρος, ώστε να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια σε κάθε βήμα του διαγωνισμού.

3) Είναι θετικό, που επιτέλους το αρχικό επιχείρημα ορισμένων για τη δήθεν αδιαφάνεια του διαγωνισμού υποχώρησε γρήγορα, καθώς «οι διαμαρτυρόμενοι» παρακολουθούσαν τις διαδικασίες. Γι’ αυτό έπρεπε να ανακαλυφθεί κάποιο άλλο ψεγάδι. Γι’ αυτό η συνεργάτιδά σας γράφει: «H διαδικασία αξιολόγησης των δειγμάτων αν και διαφανής…», για να συνεχίσει, όμως, υποστηρίζοντας ότι υπήρξαν και κριτές μη ειδικοί. Είναι γνωστή η θεσμική σύνθεση της επιτροπής κρίσης, που προήλθε από κλήρωση ειδικών: ένας πανεπιστημιακός, ένας σχολικός σύμβουλος και ένας εκπαιδευτικός? για να υπάρχει η άποψη από κάθε μεριά.

4) Ορισμένοι εκδοτικοί οίκοι, που κινήθηκαν στο πεδίο των ενστάσεων συμπαρέσυραν ατεκμηρίωτες απόψεις, σαν αυτές που η συνεργάτιδά σας προβάλλει, χωρίς ωστόσο να επηρεάσουν τις δικές μας διαδικασίες οι οποίες εκτυλίχθηκαν ακριβώς όπως είχαν σχεδιαστεί. Δεν έγινε επίσης αποδεκτή ούτε η πρόταση κάποιων άλλων να συγγραφούν τα βιβλία σε άλλες διαδικασίες και να πωλούνται στα βιβλιοπωλεία, αντί να αποστέλλονται στα σχολεία.

5) Τα Προγράμματα Σπουδών, αναφέρει επίσης, δεν τροποποιήθηκαν ριζικά. Μα αν δεν είναι ριζική τροποποίηση η εισαγωγή της διαθεματικότητας (και της Ευέλικτης Ζώνης) που επηρεάζει και το περιεχόμενο και τις μεθόδους διδασκαλίας, τότε τι είναι; Το ότι κάποια πυρηνικά περιεχόμενα έχουν διαχρονική συνέχεια είναι επιβεβλημένο να υπάρχουν.

6) Για να στηρίξει τις απόψεις της ως προς την ποιότητα των Προγραμμάτων Σπουδών η συνεργάτιδά σας δίνει τον λόγο στον Λέκτορα κ. Αγγελάκο που ο ίδιος συμμετείχε στην αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών ως μέλος τότε του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και τα ψήφισε (26-6-2002), όχι μόνο αυτά της ειδικότητάς του, αλλά και των υπολοίπων μαθημάτων! O ίδιος είναι, επίσης, και συγγραφέας δύο δειγμάτων γραφής που κατακυρώθηκαν! Τυπικά είχε αυτό το δικαίωμα, αφού δεν ήταν πλέον στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο όταν άρχισε ο διαγωνισμός. Ηθικά «δεν γνωρίζω»! Αλλωστε ο ίδιος, λέκτορας ων στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, λειτουργούσε -υπέγραψε και έγγραφο- ως γραμματέας της Ενωσης του Κύριου Προσωπικού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, αποστέλλοντάς το σε όλα τα μέλη του! Το θέμα αυτό ίσως θα πρέπει να απασχολήσει και τον πρύτανή του. O ίδιος επίσης ξέχασε ότι η «διασαφήνιση του όρου διαθεματικότητα» έγινε στα επιμορφωτικά σεμινάρια των υποψηφίων συγγραφέων, στη συνέχεια στους κριτές-αξιολογητές και θα γίνεται αδιαλείπτως κατά την πορεία συγγραφής για να δημιουργηθεί το καλύτερο εκπαιδευτικό υλικό.

7) Για τα αναφερόμενα περί λυσαρίων και τα τοιαύτα θα πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι πως ό,τι εγκρίνεται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (μέρος του βιβλίου) θα αναρτάται στην ιστοσελίδα του και θα έχουν πρόσβαση οι πάντες. Αλλωστε προσανατολιζόμαστε και στην εκπόνηση βοηθημάτων με τη μορφή συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού, αν και τα νέα βιβλία δεν θα ευνοούν την άνθηση λυσαρίων.

8) Για το πολλαπλό βιβλίο τονίζουμε ότι το πλούσιο υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό και το μικρό βιβλίο που θα έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός από το σχολικό έτος 2005-2006, υποχρεωτικά θα οδηγεί στον εμπλουτισμό του μαθήματος υπερκαλύπτοντας τη φιλοσοφία του πολλαπλού βιβλίου.

9) Προχωρήσαμε, λέει, η Ενωση Εκδοτών Βιβλίων Ελλάδας βιαστικά! Είμαι βέβαιος όμως πως όλοι γνωρίζουν ότι ο παιδαγωγικός σχεδιασμός ξεκίνησε ακριβώς πριν από τρία χρόνια. Το χρονοδιάγραμμά μας είναι ρεαλιστικό και στοχεύει στην ολοκλήρωση του έργου. Ενα άλλο χρονοδιάγραμμα πιθανόν να οδηγούσε στο ποτέ.

10) Σχολιάζει η συνεργάτιδά σας για τις διευκρινίσεις που είχα αναπτύξει στο ρεπορτάζ της γράφοντας ότι: «Ολα αυτά ακούγονται θαυμάσια»? για να συνεχίσει πάλι στον ρυθμό της αμφισβήτησης, βάζοντας εκδότη να μιλήσει, αναφερόμενος στο ότι «τα πάντα ήταν στημένα». Πώς όμως εξηγείται το γεγονός ότι εγκρίθηκε η ένστασή του για ένα βιβλίο το οποίο έχασε άλλος εκδότης; Πώς εξηγείται επίσης ότι το ποσοστό επιτυχίας του ήταν υψηλότερο άλλου σφόδρα ανταγωνιστικού του;

Η αλήθεια είναι ότι η συνεργάτιδά σας, επηρεασμένη ίσως από αστήρικτες απόψεις άλλων, προσπάθησε να γράψει μιαν «ελκυστική ιστορία», αναζητώντας και η ίδια τις «κακές μάγισσες». Αλλά στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο δεν υπάρχουν, παρά μόνο άνθρωποι υπεύθυνοι και αφοσιωμένοι στο έργο τους. Ενα τεράστιο έργο του οποίου η πορεία πάει καλά και γι’ αυτό φαίνεται απίστευτο για τα μέτρα κάποιων που μάλλον χρησιμοποιούν κάποιον «περίεργο» πήχυ. Γι’ αυτό λέω, έστω και την ύστατη στιγμή, να αφήσουν όλους τους συντελεστές του έργου να κάνουν το καλύτερο. Θα ‘χουν κερδίσει τα παιδιά μας που έχουν διαφορετικά συμφέροντα από εκείνα κάποιων άλλων. Είναι λοιπόν η ώρα της ευθύνης για τον καθένα, για ό,τι λέει και ό,τι πράττει. H ελληνική παιδεία επιχειρήματα, ήθος και δουλειά θέλει? όποιος τα διαθέτει είναι μαζί μας.

Σημείωση

Ο κ. Νώντας Παπαγεωργίου των εκδόσεων «Μεταίχμιο», ο οποίος θεώρησε ότι «φωτογραφίζεται» στη φανταστική ιστορία του ρεπορτάζ, στη θέση του ειδικού γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, διαμαρτυρήθηκε δηλώνοντας ότι τα αναφερόμενα στην «ιστορία» μας (για πωλήσεις βιβλίων στο Δημόσιο) δεν ισχύουν στην περίπτωσή του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή