ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διασώστες «φύλακες-άγγελοι» όσων ταξιδεύουν στη θάλασσα

«Φύλακες Αγγελοι» όσων ταξιδεύουν στις ελληνικές θάλασσες και όχι μόνο, είναι οι αξιωματικοί του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας καθώς είναι οι πρώτοι που θα λάβουν το σήμα κινδύνου που θα εκπέμψει κάποιο σκάφος που κινδυνεύει για να κινητοποιήσουν, στη συνέχεια, τον μηχανισμό και να οργανώσουν τη διάσωση ναυτικών και επιβατών.

Αφανείς ήρωες, αφού τα πρόσωπά τους δεν φιγουράρουν στις τηλεοπτικές κάμερες, δίνουν καθημερινά τον δικό τους αγώνα με την βοήθεια σύγχρονων ηλεκτρονικών μέσων, σκαφών και ελικοπτέρων ώστε ο κάθε πολίτης που βρίσκεται στις ελληνικές θάλασσες να έχει την αίσθηση της ασφάλειας.

Το ΕΚΣΕΔ κατά τη διάρκεια του 2003 επιλήφθηκε σε περίπου 800 περιστατικά, στην πλειονότητα εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, όπου απαιτήθηκε να κινητοποιηθεί ο μηχανισμός και να χρησιμοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα μέσα, με απόλυτη επιτυχία.

Τα περιστατικά αυτά αφορούσαν, κυρίως, προσαράξεις πλοίων, προσκρούσεις σε βραχονησίδες, ακυβερνησίες, βυθίσεις από διάφορες αιτίες, διακομιδή ασθενών και τραυματιών από μικρά νησιά στο Κέντρο κ.ά.

Πέρσι διασώθηκαν 8.259 άτομα που κινδύνευαν στην θάλασσα, από διάφορες αιτίες, εκ των οποίων τα 7.959 βρίσκονταν εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και τα 300 εκτός. Μάλιστα το 2003 τα περιστατικά στα οποία χρειάσθηκε να παρέμβει το ΕΚΣΕΔ αυξήθηκαν κατά 20% σε σχέση με το 2002, όπου καταγράφηκαν 672 συμβάντα.

Επίσης κατά τη διάρκεια του 2003 το ΕΚΣΕΔ διαχειρίσθηκε, 16 έρευνες για εντοπισμό αγνοουμένων σκαφών, 35 έρευνες για εντοπισμό ψαροντουφεκάδων και κολυμβητών, 17 περιστατικά βύθισης πλοίων, 19 περιστατικά εισροής υδάτων, 48 περιστατικά μηχανικών βλαβών, 64 προσαράξεις, 7 προσκρούσεις, 13 εκδηλώσεις πυρκαγιάς εν πλω, 12 συγκρούσεις πλοίων, 114 έρευνες κατόπιν ρίψης φωτοβολίδας και 220 διάφορα άλλα περιστατικά.

«Πλέον έχουμε αποκτήσει μια πολύτιμη εμπειρία δράσης σε ακραίες καταστάσεις και με τη βοήθεια των υπερσύγχρονων μέσων που διαθέτουμε δικαιούμαστε να δηλώνουμε αισιόδοξοι ότι και την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων οι ελληνικές θάλασσες θα είναι οι ασφαλέστερες στον κόσμο», ανέφερε στην «K» αρμόδιος αξιωματικός του Λιμενικού.

Το 2003 καταγράφηκαν 145 περιστατικά κατά τα οποία υπήρξε είτε ακυβερνησία σκάφους ύστερα από μηχανική βλάβη και πρόσκρουση σε βραχονησίδα είτε προσάραξη κατόπιν μηχανικής βλάβης ή ανθρώπινου λάθους και χρειάσθηκε να επέμβει ο μηχανισμός Ερευνας και Διάσωσης για να διασωθούν ναυτικοί ή επιβάτες των πλοίων που βρίσκονταν εν κινδύνω.

Δύο εμπορικά

Χαρακτηριστικές είναι οι πολύ πρόσφατες περιπτώσεις δυο εμπορικών σκαφών:

Του φορτηγού πλοίου ««Ελιζαμπέθ»» το οποίο παραμονές Χριστουγέννων προσάραξε στη βραχονησίδα Χριστιάννα, ανοιχτά της Σαντορίνης, ύστερα από μηχανική βλάβη. Το σκάφος υπέστη κλίση και κινδύνευε να βυθισθεί με άμεσο κίνδυνο για τους 8 αλλοδαπούς ναυτικούς που επέβαιναν σε αυτό. Παρά τη σφοδρή θαλασσοταραχή -στην περιοχή έπνεαν άνεμοι εντάσεως10 μποφόρ- το ΕΚΣΕΔ κινητοποίησε τις δυνάμεις που είχε και με τη βοήθεια ενός ελικοπτέρου super puma οι ναυτικοί μεταφέρθηκαν σώοι στο Κέντρο Υγείας Σαντορίνης. Εκ των υστέρων, και κατά τον έλεγχο των παραστατικών του σκάφους διαπιστώθηκε ότι το «Ελιζαμπέθ» δεν μετέφερε τσιμέντο όπως επισήμως είχε δηλωθεί αλλά στα αμπάρια του έκρυβε… χιλιάδες κούτες λαθραίων τσιγάρων.

Του μικρού δεξαμενόπλοιου «Αφρικα» το οποίο στις 16 Δεκεμβρίου του 2003 έπαθε «μπλακ άουτ» ανοιχτά της Υδρας και ενώ στην περιοχή έπνεαν άνεμοι εντάσεως 9 μποφόρ. Τελικώς το σκάφος… κατέληξε συμπαρασυρόμενο από τα μανιασμένα κύματα ανοιχτά της Μήλου, όπου προσάραξε στα βράχια. Οι 13 αλλοδαποί ναυτικοί διεσώθησαν με τη βοήθεια ελικοπτέρου super puma.