ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H χαμηλή πτήση ενός ακριβού αεροδρομίου

Των Αρ. Μπουγατσου – Εφης Χατζηιωαννιδου

Ενα απίστευτο πολιτικοεπιχειρησιακό αλαλούμ, που εξελίχθηκε το τριήμερο του μεγάλου χιονιά (13 έως και 15 Φεβρουαρίου), εξανέμισε κυριολεκτικά την αξιοπιστία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και ήταν αρκετό για να καταρρίψει τον μύθο του ιδιωτικού και καλοπληρωμένου management του ακριβότερου, ίσως, νέου αεροδρομίου της Ευρώπης.

Η πολιτική εντολή ήταν σαφής και μάλιστα υπαγορευμένη από τον φόβο του προεκλογικού κόστους στην περίπτωση που σημειωνόταν black out στον ΔΑΑ, όμοιο με αυτό του Ιανουαρίου του 2002. Οσοι γνωρίζουν, αναφέρουν ότι ο υπουργός Μεταφορών – Επικοινωνιών Χρ. Βερελής απαίτησε από τη διοίκηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» να κρατήσει το αεροδρόμιο ανοιχτό. H διοίκηση προσχώρησε σε αυτήν την άποψη υποεκτιμώντας πλήρως τη γύμνια του μηχανισμού της, «βραχυκύκλωσε» τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες με τη σειρά τους επιβίβαζαν και αποβίβαζαν… επιβάτες -μη γνωρίζοντας αν τελικά θα πετάξουν.

Τα εκχιονιστικά του διεθνούς αεροδρομίου ήταν μόνον δύο και περιορισμένων δυνατοτήτων, το προσωπικό μετρημένο και η σύμβαση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» με ιδιωτική εταιρεία έμεινε στα χαρτιά! Οπως δηλώνουν τώρα στελέχη του ΔΑΑ, η ιδιωτική εταιρεία που θα διέθετε μηχανήματα για τον καθαρισμό της πίστας, του τροχόδρομου και των χώρων στάθμευσης των αεροσκαφών δεν απαντούσε ούτε στα τηλέφωνα ανάγκης!

Η ρυθμιστική και ελεγκτική αρχή, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, περιορίσθηκε σε συστάσεις προς τον ΔΑΑ στο και πέντε (13/2), ενώ θα έπρεπε εγκαίρως να ελέγξει αν υπάρχει σε ετοιμότητα επιχειρησιακός μηχανισμός για την αντιμετώπιση της προαναγγελθείσας από την EMY κακοκαιρίας. Πώς, όμως, η ΥΠΑ να ελέγξει τον ΔΑΑ, όταν βιώνει τη δική της αβελτηρία και περιθωριοποίηση και όταν κρατάει ακόμα το «μαύρο αστέρι» που της απένειμε από τον Δεκέμβριο του 2000 το αμερικανικό FAA; Με αυτό έχει καταταγεί στη δεύτερη κατηγορία των χωρών, όπως το Μπαγκλαντές, η Βολιβία, το Ζαΐρ κ.ά., των οποίων οι Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας δεν τηρούν τους κανόνες του ICAO για την ασφάλεια των πτήσεων (πτητικά πρότυπα).

Πάντως, ο απολογισμός του τριημέρου για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι βαρύς, ίσως και case study για όσους ειδικούς θελήσουν να αναλύσουν τις συνέπειες στη ζωή των πολιτών από το μίγμα του πολιτικού αμοραλισμού και της επιχειρησιακής νιρβάνα…

Κατά το δραματικό τριήμερο που πέρασε ακυρώθηκαν περίπου 750 πτήσεις από το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ταλαιπωρήθηκαν περίπου δεκάδες χιλιάδες που επρόκειτο να αναχωρήσουν, εξαιτίας της καταφανούς αποπληροφόρησης, ενώ άλλοι τόσοι αφιχθέντες επιβάτες προσγειώθηκαν στην πλειοψηφία τους σε εναλλακτικά αεροδρόμια. Τρία ατυχήματα με αεροπλάνα που προσέκρουσαν σε χιονοστιβάδες έχουν ήδη καταγραφεί, με σοβαρότερο αυτό που σημειώθηκε στο αεροσκάφος των Κυπριακών Αερογραμμών. Εκατομμύρια ευρώ χάθηκαν μέσα στο χιόνι εξαιτίας της επιχειρησιακής αβελτηρίας του ΔΑΑ, τα οποία αν κάποιοι επιχειρήσουν να τα διεκδικήσουν διά της δικαστικής οδού θα μετατραπούν σε χιονοστιβάδα για το ταμείο του «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Η ΥΠΑ, η μεγάλη και διαχρονικά ίσως απούσα από τον ΔΑΑ, με την παρότρυνση του πολιτικού της προϊσταμένου, έσπευσε να ανακοινώσει ότι θα επιβάλει και πρόστιμο ύψους 3 εκατ. ευρώ στο αεροδρόμιο. Με έγγραφο που ήδη απέστειλε προς τον ΔΑΑ του καταλογίζει: Ολιγωρία στον καθαρισμό του πεδίου στάθμευσης αεροσκαφών, αδυναμία συντονισμού με τις αεροπορικές εταιρείες και σύγχυση που προκλήθηκε στο επιβατικό κοινό με την ανακοίνωση της Παρασκευής περί αποκατάστασης των πτήσεων.

Απομένει η διοικητική πράξη για την επιβολή του προστίμου, που μοιάζει ως άλλο ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα για τον εξευμενισμό της κοινής γνώμης.

Το έτερο πυροτέχνημα προήλθε από τον υπουργό Μεταφορών, ο οποίος με έγγραφό του προς τους μετόχους του ΔΑΑ (55% ελληνικό Δημόσιο – 45% Ηοchtief) ζητεί να ερευνηθεί ενδελεχώς η εμφανής δυσλειτουργία που εμφάνισε το αεροδρόμιο ως προς την αντιμετώπιση των εκτάκτων συνθηκών των τελευταίων ημερών και να αποδοθούν ευθύνες. Το έγγραφο κοινοποιείται προς τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών N. Χριστοδουλάκη και προς τον πρόεδρο του ΔΑΑ κ. Βαΐτσο.