ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μεγάλο «μποτιλιάρισμα»

Ανέφικτος χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάστηκε η μεταφορά θεατών με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ειδικά με τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, αφού η συχνότητα που θα διέρχονται τα λεωφορεία φαίνεται να αφορά… εθνικές οδούς και όχι δρόμους όπως η Κηφισίας, η Πανόρμου ή η Συγγρού. Στον σχεδιασμό -που πραγματοποιήθηκε από κοινού με την ΑΘΗΝΑ 2004 και τον ΟΑΣΑ- οι αρμόδιοι υπολογίζουν τη συχνότητα διέλευσης των οχημάτων (από και προς τους χώρους διεξαγωγής αθλημάτων) ανά 2,5-3 λεπτά.

Ο συγκοινωνιολόγος κ. Γιάννης Γκόλιας, καθηγητής του ΕΜΠ, προκειμένου να καταστήσει σαφή την έλλειψη καλού σχεδιασμού δίνει στην «K» το παράδειγμα μιας διαδρομής αυτής της Πανόρμου-Κατεχάκη, από όπου θα διέρχονται τουλάχιστον τρεις ολυμπιακές γραμμές και οι υπόλοιπες γραμμές κορμού του αστικού δικτύου, δηλαδή οι γραμμές Δέλτα Φαλήρου-ΟΑΚΑ, Σύνταγμα-ΟΑΚΑ και Πανόρμου-ΟΑΚΑ. «Αν οι συχνότητες τηρηθούν», λέει ο κ. Γκόλιας, «κάθε γραμμή θα «φέρνει» 30 λεωφορεία την ώρα και οι τρεις μαζί θα φέρνουν 90(!) λεωφορεία. Τα ολυμπιακά λεωφορεία θα κινούνται βεβαίως από τις ολυμπιακές γραμμές, στις ίδιες απ’ όπου θα διέρχονται και τα αυτοκίνητα της ολυμπιακής οικογένειας, τα λεωφορεία που θα μεταφέρουν χορηγούς και δημοσιογράφους, θα περνούν τα αυτοκίνητα των VIP’S καθώς και εκείνα των επισήμων, που έχουμε υποσχεθεί να διατηρούν ταχύτητα 60χιλ./ώρα. Τα ολυμπιακά λεωφορεία όχι μόνο δεν αρκούν για να κινηθούν στην Ολυμπιακή Λωρίδα, όχι μόνο θα δημιουργούν πρόβλημα στους «βιαστικούς» επισήμους, αλλά θα επιβαρύνουν αφάνταστα και την υπόλοιπη κίνηση του δρόμου, αφού για να πραγματοποιούν στάση θα έρχονται στο δεξί μέρος του δρόμου, εκεί όπου θα κινείται εξ ίσου μεγάλος αριθμός λεωφορείων που θα διεκπεραιώνει τα δρομολόγια κορμού για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Σε όλη τη διεθνή βιβλιογραφία ουδείς δρόμος μπορεί να «απορροφήσει» περισσότερα από 60-70 μάξιμουμ λεωφορεία ανά ώρα. O σχεδιασμός είναι μη ρεαλιστικός. Ανεδαφικός. Ολοι εφησυχάζουν ότι έχουν βρει τη λύση, αλλά είναι εμφανές ότι έτσι όπως έχουν σχεδιαστεί τα πράγματα υπάρχουν βάσιμοι φόβοι ότι θεατές και πολίτες θα ταλαιπωρηθούν από τις μεγάλες αναμονές στις στάσεις».

Πάντως, η διευθύντρια των Μεταφορών του «2004», κ. Φανή Κουτρουμπά, δήλωσε στην «K» ότι το θέμα έχει μελετηθεί και έχουν βρεθεί οι βέλτιστες λύσεις «Τα ολυμπιακά λεωφορεία θα κινούνται με καλές συχνότητες και ταχύτητες στην αριστερή πλευρά του δρόμου, στην ολυμπιακή λωρίδα, και δεν θα επηρεαστεί η κυκλοφοριακή ικανότητα του δρόμου, ενώ αν χρειαστεί (σε ορισμένα σημεία του δρόμου) θα εξέρχονται προς τη δεξιά πλευρά, προκειμένου να επιβιβάσουν ή να αποβιβάσουν θεατές. Μάλιστα η ολυμπιακή λωρίδα θα έχει δική της σήμανση και ειδικό χρώμα στο οδόστρωμα για να αποφεύγονται τα λάθη». Οπως υποστηρίζει η κ. Κουτρουμπά, σε λίγες ημέρες ο «2004» και το ΥΠΕΧΩΔΕ θα έχουν ολοκληρώσει τη σχετική μελέτη την οποία και θα παρουσιάσουν σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.