Τέσσερις άξονες αλλαγών στην Παιδεία

Τέσσερις άξονες αλλαγών στην Παιδεία

4' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε τέσσερις άξονες θα κινηθούν οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι αλλαγές θα γίνουν κατόπιν διαλόγου – πιθανότατα, όμως, εκτός του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Για τον χρόνο έναρξης της εφαρμογής του νέου συστήματος, πηγές του υπουργείου Παιδείας τόνισαν στην «K» ότι το 2008, με βάση τους χρονικούς περιορισμούς, είναι το γρηγορότερο δυνατό.

Και αυτό διότι οι μαθητές της φετινής A’ Λυκείου πρέπει να γνωρίζουν το σύστημα με το οποίο θα εξετασθούν για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Ομως, με δεδομένο ότι ο διάλογος θα αρχίσει τον προσεχή Οκτώβριο, το πιθανότερο είναι να αποφασιστεί το νέο σύστημα να ισχύσει μετά τις βουλευτικές εκλογές, δηλαδή από το 2009 ή και αργότερα. Βέβαια, υπάρχουν και άλλες παράμετροι που θα επηρεάσουν την ομαλή ολοκλήρωση του διαλόγου για το εξεταστικό σύστημα.

Σημαντικότερη είναι ότι οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι πανεπιστημιακοί αλλά και τα κόμματα συνδέουν τις αλλαγές στο εξεταστικό με μία ευρύτερη αναβάθμιση της εκπαίδευσης στην υποχρεωτική βαθμίδα. Είναι εφικτή μια συμφωνία σε αυτό το ζήτημα;

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «K», το υπουργείο Παιδείας θέτει τέσσερις βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα σχεδιασθούν οι αλλαγές:

1. H επιλογή των επιτυχόντων θα γίνεται μέσω εξετάσεων.

2. Θα υπάρχει Κεντρικός Οργανισμός Διεξαγωγής των Εξετάσεων, εποπτευόμενος από το υπουργείο Παιδείας.

3. Το Λύκειο θα αποδεσμευθεί από το σύστημα των εξετάσεων.

4. Θα είναι μεγαλύτερη η εμπλοκή των πανεπιστημίων στον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων.

Το σύστημα εξετάσεων

Το κλίμα για τις αλλαγές είναι πάντως ώριμο, όπως ανέφερε και η υπουργός Παιδείας κ. Μαριέττα Γιαννάκου μέσα στην εβδομάδα, κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, με το οποίο θεσμοθετείται το βαθμολογικό όριο (στο μισό του άριστα μορίων ή βαθμού πρόσβασης) για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια από τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2006.

Τόσο οι πρυτάνεις όσο και η ΟΛΜΕ έχουν ήδη τοποθετηθεί για πιθανές αλλαγές στο σύστημα εξετάσεων. Τις τελικές του προτάσεις θα καταθέσει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΜΕ μετά τη συνεδρίασή του μεθαύριο Τρίτη, ενώ η Σύνοδος των Πρυτάνεων στις 7 και 8 Οκτωβρίου θα αποφασίσει οριστικά για το ίδιο θέμα.

Πάντως, και καθώς το θέμα έχει ήδη απασχολήσει την εκπαιδευτική κοινότητα, και οι δύο πλευρές έχουν ήδη διατυπώσει το περίγραμμα των προτάσεων τους. Ετσι, η ΟΛΜΕ προτείνει:

– Κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων της Γ΄ Λυκείου. Το απολυτήριο Λυκείου να αποκτιέται με ενδοσχολικές εξετάσεις.

– Αποσύνδεση του Λυκείου από το σύστημα πρόσβασης σε AEI και TEI.

– H εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να γίνεται μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο, με πανελλαδικές εξετάσεις σε περιορισμένο αριθμό μαθημάτων, με διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας για ορισμένα από αυτά.

– Οι υποψήφιοι να έχουν απεριόριστες ευκαιρίες να συμμετάσχουν στις ετήσιες εξετάσεις.

– H εξεταστέα ύλη να καθορίζεται από το υπουργείο Παιδείας και να αντιστοιχεί στη διδαχθείσα ύλη.

– Οι εξετάσεις να διεξάγονται με ευθύνη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Βέβαια, η ΟΛΜΕ θέτει ως μακροπρόθεσμο στόχο τη διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να δέχεται όσο περισσότερους αποφοίτους Λυκείου γίνεται, με παράλληλη γενναία χρηματοδότηση πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Από την άλλη, οι πρυτάνεις έχουν προτείνει τα ακόλουθα:

– Να καταργηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ που γίνονται στο Λύκειο

– Να διεξάγονται οι εξετάσεις από το υπουργείο Παιδείας όπως και σήμερα, με ενεργό συμμετοχή των Τμημάτων και Σχολών των ΑΕΙ που θα προσδιορίζουν τα εξεταζόμενα αντικείμενα, το είδος και το εύρος της εξεταζόμενης ύλης, τα θέματα και τη βαρύτητα των συντελεστών τους στην επιλογή.

– Οι υποψήφιοι να εξετάζονται για περιορισμένο αριθμό ομοειδών ή συγγενών Τμημάτων που θα έχουν επιλέξει οι ίδιοι.

Οπως προκύπτει, και οι δύο πλευρές συγκλίνουν στα βασικά σημεία, ενώ διατυπώνουν (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και διαφοροποιούνται) θέσεις για συγκεκριμένα ζητήματα όπως καθορισμός της ύλης, ο αριθμός των προσπαθειών των υποψηφίων, ο αριθμός των προς επιλογή τμημάτων από τους υποψηφίους.

Η υπουργός Παιδείας άνοιξε ένα μεγάλο ζήτημα, που απασχολεί την ελληνική κοινωνία τις τελευταίες δεκαετίες. Ηδη, μαζί με τις αλλαγές από το 2006 (έξι μαθήματα, βαθμολογικό όριο), επτά είναι οι συνολικές αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα τις τελευταίες δεκαετίες. Θα είναι η όγδοη η πιο επιτυχημένη και σταθερότερη;

Η ετήσια διαμάχη και το στοίχημα της έναρξης του σχολικού έτους

Θα είναι όλα έτοιμα τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς; Το ερώτημα -για μία ακόμη φορά τέτοιες μέρες- παίρνει τη μορφή διελκυστίνδας μεταξύ των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και του υπουργείου Παιδείας. Οι μεν κάνουν λόγο για ελλείψεις, το υπουργείο παρουσιάζεται καθησυχαστικό, παρ’ ότι ακόμη υπάρχουν εκκρεμότητες. Ηδη, μέσα στην εβδομάδα πυροδοτήθηκε η ιδιότυπη, ετήσια διαμάχη, μετά τις καταγγελίες των εκπαιδευτικών για καθυστερήσεις στις τοποθετήσεις προσωπικού, αλλά και με τις εκτιμήσεις που κάνουν λόγο για ελλείψεις σε σημαντικό αριθμό σχολικών βιβλίων.

Ειδικότερα, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος απέκλεισε το ενδεχόμενο να μην υπάρξουν σημαντικά κενά στις 12 Σεπτεμβρίου, ενώ, όπως ανέφερε στην «K» ο πρόεδρός της κ. Δημήτρης Μπράτης, οξύτερο θα είναι το πρόβλημα στα ολοήμερα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, στα οποία οι θέσεις καλύπτονται από προσλήψεις ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, που γίνονται μετά τους διορισμούς μονίμων. Ιδια κατάσταση και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. H καθυστερημένη διοργάνωση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις πήγε πίσω όλη τη διαδικασία, με αποτέλεσμα να μην έχουν ανακοινωθεί ούτε οι διορισμοί βασικών ειδικοτήτων.

Υπολογίζονται ελλείψεις περίπου 8.000 εκπαιδευτικών στην έναρξη της χρονιάς. Χειρότερη είναι η κατάσταση στις τεχνικές ειδικότητες, όπου αναμένεται ακόμη ο διαγωνισμός για τις προσλήψεις.

Από την άλλη, για τη διανομή των βιβλίων οι αναφορές έκαναν λόγο για σημαντικές ελλείψεις, λέγοντας ότι πολλά βιβλία δεν έχουν τυπωθεί (το πρόβλημα θα είναι μεγαλύτερο στο Λύκειο) ενώ χρειάζεται χρόνος και για την αποστολή τους στις περιφερειακές Διευθύνσεις και κατόπιν τη διανομή τους στα σχολεία.

Τοι υπουργείο απάντησε άμεσα. Ανακοίνωσε τους διορισμούς εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας σε θέσεις μονίμων και τους μονίμους διορισμούς καθηγητών από τους καταλόγους των αναπληρωτών (καλύπτουν το 40% των θέσεων). Παράλληλα, ανέφερε ότι εντός της εβδομάδας θα γίνουν οι διορισμοί από τους επιτυχόντες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (καλύπτουν το 60%).

Για το θέμα των βιβλίων τόνισε ότι το 60% – 85% έχει ήδη σταλεί στα σχολεία, ενώ προβλέπεται ότι το σύνολο των βιβλίων θα έχει παραδοθεί μέχρι την έναρξη του σχολικού έτους.

Εν κατακλείδι, πάντως, πρόκειται για ένα στοίχημα που θα κριθεί την επόμενη Δευτέρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή