ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πλήγμα για την τοπική αγορά

Μπορεί να αποτελεί την τελευταία τάση στον τουρισμό, αλλά το «βραχιολάκι» είναι το αξεσουάρ του τρόμου για πολλούς επαγγελματίες στη χώρα μας, οι οποίοι ανησυχούν ιδιαίτερα με το ενδεχόμενο περαιτέρω εξάπλωσης της συγκεκριμένης μόδας. Για τους ίδιους, η εξίσωση είναι απλή: όσο πληθαίνουν οι τουρίστες που το φορούν, τόσο ελαττώνεται η πελατεία τους. Και δεν έχουν άδικο. Για τους τουρίστες με το βραχιολάκι όλα τα γεύματα, τα παγωτά, τα σνακ και τα ποτά είναι προπληρωμένα και μπορούν να τα παραγγείλουν χωρίς καμία επιπλέον οικονομική επιβάρυνση στο ξενοδοχείο τους – γιατί λοιπόν να καθήσουν στην παραδοσιακή ταβέρνα ή στο καφενείο του χωριού;

Δαπανούν λιγότερα

Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το 2004 το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, η συνολική κατά κεφαλήν δαπάνη στον εκάστοτε προορισμό εμφανίζεται μειωμένη στους τουρίστες που έχουν επιλέξει πακέτο «all-inclusive». Συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο ανήλθε σε 290,3 ευρώ το άτομο, σε σχέση με 440,6 ευρώ το άτομο, που δαπανούν οι τουρίστες που κάνουν ελεύθερες διακοπές. Ακόμα και για ψώνια, οι τουρίστες με το βραχιολάκι ξοδεύουν κατά μέσο όρο 106,3 ευρώ σε σχέση με 128 ευρώ που δαπανούν οι επισκέπτες της χώρας μας που δεν έχουν επιλέξει να κάνουν διακοπές «all-inclusive».

«Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας», τονίζει στην «K» ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων Ελλάδος κ. Γιώργος Καββαθάς. «Το all-inclusive δεν υποβαθμίζει μόνο τους εστιάτορες στη χώρα μας, αλλά συνολικότερα τον τουρισμό. O επισκέπτης μένει στους τέσσερις τοίχους του ξενοδοχείου και δεν παίρνει καμία εικόνα της περιοχής που επισκέπτεται. Και φυσικά, όταν η τιμή «πόρτας» κατεβαίνει από τα 50 ευρώ στα 20 ευρώ, αυτό σημαίνει ότι οι ξενοδόχοι από κάπου κόβουν. Δεν αλλάζουν βέβαια πισίνα, αλλά ίσως ρίχνουν την ποιότητα σε άλλα πράγματα. Πρέπει όμως να αντιληφθούμε ότι η ελληνική γαστρονομία αποτελεί τουριστικό κεφάλαιο και πρέπει να το διαφυλάξουμε».

Για «εγκλωβισμό των τουριστών στα ξενοδοχεία» κάνει λόγο μιλώντας στην «K» και ο κ. Κώστας Σαρρής, πρώην πρόεδρος των εστιατόρων της Ρόδου, όπου τα ξενοδοχεία που προσφέρουν υπηρεσίες all-inclusive έχουν ξεπεράσει τα 60. O ίδιος διατηρεί ταβέρνα στη μεσαιωνική πόλη και έχει παρατηρήσει σημαντική μείωση στην κίνηση. «Το ξέρεις. Αν φορούν το βραχιολάκι, δεν θα κάτσουν στο μαγαζί σου. Οταν έχουν πληρώσει τα πάντα, δεν έχουν καν λόγο να βγουν από το ξενοδοχείο. Θα διασκεδάσουν στο ίδιο club, θα κάνουν μπάνιο στην ίδια πισίνα, θα φάνε στο ίδιο εστιατόριο – ανεξάρτητα από την ποιότητα και το επίπεδο του σέρβις. Είναι χαρακτηριστικό ότι, φέτος, μπορεί να περπάτησαν στην αγορά της Ρόδου 60.000 άτομα, αλλά έκαναν χρήση της αγοράς λιγότεροι από τους μισούς. Οι υπόλοιποι έμειναν στο ξενοδοχείο».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η τουριστική αγορά στο Φαληράκι γνώρισε πτώση της τάξης του 60%, ενώ στη Νότια Ρόδο η πτώση στην αγορά άγγιξε το 80% σε σχέση με πέρυσι. «Πρόκειται για αθέμιτο ανταγωνισμό. Κάποιος μπορεί να πιει πέντε μπίρες στην καθισιά του, αλλά καμία να μη χτυπηθεί στην ταμειακή μηχανή. Ποιος τα ελέγχει αυτά;» O κ. Σαρρής καταγγέλλει επίσης ότι ακόμα και οι τουρίστες τής μιας ημέρας, όσοι για παράδειγμα επιβαίνουν σε κρουαζιερόπλοια, προωθούνται σε μονάδες all-inclusive και όχι στην τοπική αγορά.

Απώλεια εσόδων

Το Ρέθυμνο της Κρήτης είναι άλλη μια περιοχή της χώρας όπου «ενδημεί» το βραχιολάκι. «Σαν ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν, η Ελλάδα πηγαίνει πίσω αντί μπροστά. Εχουμε ελεύθερη αγορά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να επιτρέπονται όλα», τονίζει στην «K» ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Εστίασης Ρόδου και του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Ρεθύμνου κ. Οθων Χριστουλάκης. «Δεν γίνεται ο άλλος με μια υπογραφή που βάζει σε ένα χαρτί να μπορεί να πίνει 10 πορτοκαλάδες. Δεν είναι νόμιμη αυτή η συναλλαγή. Στα συμβόλαια παροχής υπηρεσιών που γίνονται, δεν αναγράφεται η ποσότητα. Κατά συνέπεια, χάνεται ο ΦΠΑ, οι δημοτικοί φόροι. Υπάρχει απώλεια εσόδων για τη χώρα».