Προσοχή! Οι πιστωτικές κάρτες δεν είναι παιχνίδι

Προσοχή! Οι πιστωτικές κάρτες δεν είναι παιχνίδι

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν μία τράπεζα διαπιστώνει ότι ο πελάτης της χρησιμοποιεί συστηματικά την πιστωτική του κάρτα συνήθως αυξάνει το πιστωτικό του όριο αυθαίρετα. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι εισπρακτικές εταιρείες, οι οποίες συνεργάζονται με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τηλεφωνούν στον συναλλασσόμενο, όχι για να τον ενημερώσουν αλλά για να τον επιπλήξουν επειδή καθυστέρησε να πληρώσει τη δόση της κάρτας του. Και δεν ενοχλούν μόνο αυτόν που χρωστά αλλά ακόμα και το περιβάλλον εργασίας του!

«Αυτές οι εταιρείες είναι το καρκίνωμα των τραπεζών», λέει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο Μεσολαβητής Τραπεζικών Επενδυτικών Υπηρεσιών κ. Αντώνης Φώσκολος και αναλύει τις διαφορές που προκύπτουν μεταξύ καταναλωτών και τραπεζών. Από τα 1.224 γραπτά παράπονα που δέχθηκε ο Μεσολαβητής κατά το 2006 (έως 30/11) το 82% αφορούσε σε δάνεια και κάρτες και το υπόλοιπο 18% σε καταθέσεις και άλλου είδους συναλλαγές. Μεταξύ των καταγγελιών, καταγράφηκαν 206 παράπονα από επενδυτές για ελλιπή ενημέρωση όσον αφορά τις αποδόσεις του επενδυτικού προϊόντος.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων (84%) διαπιστώθηκε η ικανοποίηση όσων αποτάνθηκαν στην υπηρεσία.

Κατά τα άλλα, ο Μεσολαβητής (εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που προήλθε από την συνένωση του Τραπεζικού Μεσολαβητή και του Μεσολαβητή Κεφαλαιαγοράς) δέχθηκε στο τρέχον έτος 7.400 τηλεφωνικές κλήσεις για οδηγίες και διευκρινίσεις.

«Εχουμε δεχθεί πολλά παράπονα για τον υπερβάλλοντα ζήλο και την ελλιπή ενημέρωση που δείχνουν οι υπάλληλοι των εισπρακτικών εταιρειών», λέει στην «Κ» ο κ. Φώσκολος και εξηγεί ότι ο Μεσολαβητής μπορεί να παρεμβαίνει χωρίς όμως να επιβάλει ποινές, ενώ δεν έχει δικαίωμα να ασχοληθεί με θέματα που αφορούν την επιχειρηματική πολιτική των τραπεζών, όπως για παράδειγμα το ύψος των προμηθειών. Μπορεί, ωστόσο, να επέμβει όταν οι τράπεζες δεν εφαρμόζουν συγκεκριμένες δικαστικές αποφάσεις.

«Εχει απευθυνθεί στον Μεσολαβητή κάτοχος 15 πιστωτικών καρτών, ο οποίος παραπονείτο για τα ιδιαίτερα υψηλά επιτόκια. Στην περίπτωση αυτή συνιστούμε στους συναλλασσόμενους να αποφεύγουν τις πολλές κάρτες και να προτιμούν τα καταναλωτικά δάνεια, τα οποία έχουν μικρότερα επιτόκια», εξηγεί.

Αρκετές υποθέσεις τις οποίες διεκπεραίωσε ο Μεσολαβητής αφορούσαν ποινές πρόωρης εξόφλησης δανείων με κυμαινόμενο επιτόκιο, δυσχέρεια των τραπεζών να υλοποιήσουν τη μεταφορά υπολοίπου, εξαναγκασμός των πελατών από κάποιες τράπεζες να επιλέξουν συγκεκριμένη ασφαλιστική εταιρεία για τη διασφάλιση του δανείου τους. Επίσης, έχει διαπιστωθεί ότι ορισμένες τράπεζες καθυστερούν να ενημερώσουν τον εγγυητή του δανείου για το χρέος, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τόκοι υπερημερίας και να καλείται ο δανειολήπτης να καταβάλει πολύ μεγαλύτερα από τα προβλεπόμενα ποσά». Μία από τις μεγάλες μάστιγες των συναλλαγών είναι η απώλεια – κλοπή κάρτας. Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ότι η τράπεζα υποχρεούται να πιστώσει το ποσό της συναλλαγής που έγινε μετά την κλοπή σε περίπτωση που ο πελάτης της είχε ειδοποιήσει αμέσως. Αν καθυστερήσει δύο τρεις ημέρες ημέρες, τότε το ποσό της ζημίας για τον κάτοχο που απώλεσε την κάρτα του ανέρχεται στα 150 ευρώ. «Συχνά έχουμε αμφισβητήσεις για αναλήψεις. Αυτό συμβαίνει επειδή κάποιοι αετονύχηδες έχουν ανακαλύψει το skimming, έναν μηχανισμό αντιγραφής της μαγνητικής ταινίας και ανάγνωσης του κωδικού πρόσβασης (pin) και δημιουργούν πλαστές κάρτες. Ευτυχώς, αυτή η απάτη γίνεται πλέον εύκολα αντιληπτή από την τράπεζα και αποκαθίσταται το πρόβλημα», επισημαίνει ο κ. Φώσκολος.

Αντισταθείτε στην καταναλωτική μανία των ημερών

Η καταναλωτική μανία που… είναι μεταδοτική πριν από τις γιορτές οδηγεί πολλούς με μαθηματική ακρίβεια στα εορτοδάνεια ή στην απόκτηση μιας επιπλέον πιστωτικής κάρτας. Κι όταν κοπάσει το εορταστικό πνεύμα και ο καταναλωτής επιστρέψει στην απαιτητική καθημερινότητά του βρίσκεται αντιμέτωπος με τις εξοφλητικές του υποχρεώσεις. Δόσεις, δόσεις, δόσεις. Ο Τραπεζικός Διαμεσολαβητής, κ. Α. Φώσκολος συνιστά, μέσω της «Κ» ψυχραιμία και δίνει πρακτικές συμβουλές. «Καταρχήν, πρέπει ο καταναλωτής να ιεραρχήσει τις πραγματικές του ανάγκες. Οφείλει να είναι ειλικρινής στη δήλωση των εισοδημάτων του, διότι η τράπεζα ερευνά την πιστοληπτική του ικανότητα. Επίσης, πρέπει να μελετήσει προσεκτικά τους όρους δανεισμού και να κάνει μία πλήρη έρευνα αγοράς, ώστε να βρει τους συμφερότερους όρους, πριν καταλήξει σε συγκεκριμένη τράπεζα». Επιπρόσθετα, οι συναλλασσόμενοι μπορούν κατά την έκδοση της πιστωτικής τους κάρτας να ζητήσουν ένα συγκεκριμένο πιστωτικό όριο. Σε περίπτωση που η τράπεζα αρνηθεί, τότε μπορεί να επέμβει ο Μεσολαβητής. Τέλος, συνιστάται σε όλους όσοι χρησιμοποιούν κάρτες ανάληψης και πιστωτικές, να θυμούνται τον κωδικό τους (pin) και να μην τον «κουβαλούν» μαζί τους σε χαρτάκι ή στο κινητό τους τηλέφωνο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή