ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το 40% των Αθηναίων μετακινείται με το Ι.Χ. του

Μακριά από τον στόχο του υπουργείου Μεταφορών – Επικοινωνιών, που ήθελε το 50% των καθημερινών μετακινήσεων το 2008 να πραγματοποιείται με κάποιο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς, φαίνεται ότι βρίσκονται οι προτιμήσεις του επιβατικού κοινού. Σχεδόν τέσσερις στους δέκα μετακινούμενους Αθηναίους αρνούνται πεισματικά να αποχωριστούν το τιμόνι του αυτοκινήτου σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης του ΟΑΣΑ. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ενώ η πλειονότητα των μετακινήσεων στην Ευρώπη με ΜΜΜ περιλαμβάνει μετεπιβιβάσεις, οι απόψεις του κοινού του Λεκανοπεδίου είναι διχασμένες.

Απευθείας

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 36% των επιβατών δηλώνει ότι θα δεχόταν να μετεπιβιβαστεί από ένα λεωφορείο στο μετρό μόνο εάν ο χρόνος της μετακίνησής του θα περιοριζόταν στο μισό τουλάχιστον. Το 24% μάλιστα δηλώνει ότι σε καμία περίπτωση δεν θα κατέβαινε από το λεωφορείο και θα προτιμούσε να πάει απευθείας στον προορισμό του, ακόμη και αν αυξανόταν η διάρκεια της διαδρομής. Το 18% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα πειθόταν να μετεπιβιβαστεί μόνο εάν ο χρόνος μειωνόταν κατά 10 λεπτά και το 20% «δελεάζεται» από τη μείωση του χρόνου κατά 15 λεπτά.

Περισσότερα από τα μισά (52%) οχήματα που κινούνται στα όρια του μικρού δακτυλίου είναι Ι.Χ. ενώ μόλις το 3% είναι λεωφορεία. Το οξύμωρο είναι ότι παρά το γεγονός ότι τα Ι.Χ. μέσα στον μικρό δακτύλιο κινούνται με ταχύτητες, που δεν ξεπερνούν τα 15χλμ./ώρα κατά μέσο όρο, οι οδηγοί τους επιμένουν να τα χρησιμοποιούν. Παράλληλα, η πληρότητα των Ι.Χ. στον μικρό δακτύλιο αγγίζει το 1,5 άτομο ανά όχημα, όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες απαγορεύεται η κίνηση οχημάτων στο κέντρο της πόλης εάν οι επιβάτες του είναι λιγότεροι από δύο (οδηγός και δύο επιβάτες). Εκτός ορίων του μικρού δακτυλίου η ταχύτητα των Ι.Χ. «εκτοξεύεται» στα 22 χλμ./ώρα, ταχύτητα που συμπίπτει με αυτήν των λεωφορείων όταν αυτά κινούνται στις επιτηρούμενες λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας (λεωφορειολωρίδες).

Υψηλότερα στις προτιμήσεις του επιβατικού κοινού τοποθετούνται τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ (51%), καθώς αυτά διαθέτουν το πιο διευρυμένο δίκτυο.

Το 22% των μετακινήσεων πραγματοποιείται με το μετρό και σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Μεταφορών στόχος δεν είναι η μετακίνηση των επιβατών της ΕΘΕΛ στο μετρό αλλά η βελτίωση των υπηρεσιών των λεωφορείων καθώς αυτά πρέπει να λειτουργούν τροφοδοτικά προς τις γραμμές του μετρό.

Πέντε έρευνες

Το σύνολο της μελέτης αποτελείται από πέντε έρευνες συνολικού προϋπολογισμού 3,5 εκατ. ευρώ, οι τρεις εκ των οποίων εκπονήθηκαν κατά το διάστημα Σεπτεμβρίου 2006 – Ιανουαρίου 2007.