Παραβάτες της ζωής τα σχολικά λεωφορεία

Παραβάτες της ζωής τα σχολικά λεωφορεία

4' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φαίνεται ότι από μικρή ηλικία… σφίγγει η ζώνη τον Ελληνα εποχούμενο. Η μη χρήση ζωνών ασφαλείας είναι η συνηθέστερη παράβαση που διαπιστώνουν οι έλεγχοι της Τροχαίας στα σχολικά λεωφορεία, με την υπέρβαση των ορίων ταχύτητας και παραβάσεις στους ταχογράφους να καταλαμβάνουν το… αργυρό μετάλλιο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της, τόσο για τον φετινό όσο και για τον περυσινό Σεπτέμβριο.

Από τις 142 παραβάσεις που διαπιστώθηκαν μόλις τον περασμένο μήνα στο σύνολο των 2.623 σχολικών λεωφορείων (κίτρινα) και μισθωμένων πούλμαν που ελέγχθηκαν στην Αττική, οι 39 (ποσοστό 27,5%) αφορούσαν μη χρήση των ζωνών ασφαλείας. Στη Θεσσαλονίκη, αντίστοιχα, τον περασμένο μήνα, μαθητές και μαθήτριες δεν είχαν προσδέσει τις ζώνες ασφαλείας στις 16 από τις 37 παραβάσεις που διαπιστώθηκαν σε 409 ελέγχους. Το αντίστοιχο διάστημα του 2006 είχαν διενεργηθεί αρκετά περισσότεροι έλεγχοι στην Αττική, σε συνολικά 3.888 σχολικά και μισθωμένα οχήματα και είχαν καταμετρηθεί 110 τέτοιες περιπτώσεις (24,4%). Το όριο ταχύτητας είχε υπερβεί το 12,8%, που αντιστοιχεί σε 32 κίτρινα σχολικά και 26 μισθωμένα, ενώ φέτος το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνάει, μόνο για τον Σεπτέμβριο, το 2,8%, με μόλις 4 από τα κίτρινα και κανένα μισθωμένο να έχει πατήσει περισσότερο το γκάζι.

Καθημερινοί έλεγχοι

Στην καθημερινή μεταφορά των μαθητών από και προς το σχολείο σε μια μεγάλη πόλη όπως η Αθήνα δεν είναι απίθανο να ανακύψουν προβλήματα. «Οι οδηγοί ορισμένες φορές δεν αφήνουν τα παιδιά στην προκαθορισμένη στάση, με αποτέλεσμα να πρέπει να διανύσουν πολυσύχναστες λεωφόρους ή να περπατήσουν μεγαλύτερη απόσταση» λέει στην «Κ» η κ. Βάνα Τζιαντζή, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αθήνας. Εξίσου σοβαρό πρόβλημα, όμως, είναι «ότι άλλα οχήματα έχουν κατακυρωθεί έπειτα από τους σχετικούς διαγωνισμούς και άλλα έρχονται, τα οποία όμως δεν έχουν πιστοποιηθεί» συμπληρώνει, «ενώ πιο σπάνια, ο οδηγός μπορεί να έχει πιει και ένα ποτηράκι παραπάνω».

Το αλκοτέστ στους οδηγούς των σχολικών βεβαίως και περιλαμβάνεται στους ελέγχους της Τροχαίας, όπως εξηγεί ο κ. Γιώργος Αλεξίου, ο οποίος δεν παραλείπει να τονίσει τη μεγάλη συχνότητα με την οποία τα κλιμάκια της Τροχαίας ελέγχουν τα σχολικά στο Λεκανοπέδιο πρωί και απόγευμα. «Καθημερινά βρίσκονται περί τους 200 τροχονόμους στους δρόμους της Αθήνας σε ολόκληρη τη διάρκεια του σχολικού έτους». Μέχρι και δέκα λεπτά μπορεί να κρατήσει ο έλεγχος, αφού πρέπει να ελεγχθεί μια σειρά παραμέτρων.

«Αριστα δέκα» παίρνει το σχολικό που διαθέτει δελτίο τεχνικού ελέγχου, έχει ζώνες ασφαλείας και τις χρησιμοποιεί για την ασφάλεια των παιδιών, φέρει πυροσβεστήρα, φαρμακείο, δεν μεταφέρει περισσότερους από όσους μαθητές χωράει καθήμενους, επιβαίνει συνοδός, αναγράφει το όριο ταχύτητας, δεν περνάει με κόκκινο ούτε πατάει γκάζι, πειθαρχεί στη σήμανση, δεν κινείται ανάποδα σε μονόδρομο και εννοείται όχι στο αντίθετο ρεύμα, ο ταχογράφος ξέρει να μετράει την ταχύτητα και δεν έχει φθαρμένα ελαστικά κ.ά. Μπορεί μέσα στον μήνα σχολικό λεωφορείο που είχε αποβιβάσει όλους τους μαθητές να συγκρούστηκε με Ι.Χ. στα Χανιά, όταν το τελευταίο παραβίασε στοπ, ωστόσο «πέρυσι σημειώθηκε μόνο ένα τροχαίο με ελαφρύ τραυματισμό», συμπληρώνει ο κ. Αλεξίου.

Ο στόλος

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, στην Αθήνα κυκλοφορούν 2.703 κίτρινα σχολικά και στη Θεσσαλονίκη 374. «Στην πλειοψηφία τους, τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια προτιμούν τα κίτρινα σχολικά λεωφορεία, επειδή λόγω μεγέθους κινούνται πιο ευέλικτα στους στενούς δρόμους της Αθήνας» λέει στην «Κ» ο κ. Γιώργος Λιναρδάτος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδρυτών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων. Ενα καλό όχημα 25 έως 29 θέσεων κοστίζει μεταξύ 40.000 και 45.000 ευρώ και το ετήσιο κόστος συντήρησης μπορεί να φθάσει τις 5.000 ευρώ. Νέος νόμος προβλέπει ότι μόλις κλείσουν τα 23, πρέπει να αποσύρονται, όπως ακριβώς ισχύει και για τα μισθωμένα πούλμαν. «Ουσιαστικά, όμως, δεν φθείρονται το ίδιο, γιατί τα κίτρινα δουλεύουν 2 – 3 ώρες την ημέρα, ορισμένες μέρες της εβδομάδας και μήνες του χρόνου» διευκρινίζει ο κ. Λιναρδάτος. Αντίθετα, τα τουριστικά λεωφορεία που μισθώνονται από εκπαιδευτήρια εκτελούν και εκδρομές ολοχρονίς.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Πούλμαν, κ. Κωνσταντίνο Παλασκώνη, περίπου 5.500 τουριστικά λεωφορεία που μισθώνονται από εκπαιδευτήρια και εκτελούν σχολικά δρομολόγια κυκλοφορούν στην Ελλάδα, με τα 500 από αυτά να βρίσκονται στην Αθήνα. «Τα τελευταία χρόνια, περίπου το 50% του συνόλου του στόλου έχει ανανεωθεί. Ενδεικτικά, φέτος έχουν αγοραστεί 400 οχήματα, 500 το 2006 και περίπου 450 το 2005» λέει στην «Κ». Το κόστος ενός καινούργιου πούλμαν κυμαίνεται μεταξύ 250.000 έως 350.000 ευρώ, «αναλόγως της εταιρείας».

Το ειδικό όχημα «έχασε» τον δρόμο για την… Ηλιούπολη

Τελειώνει ο Οκτώβριος μεθαύριο, και ακόμη περιμένουν το πέμπτο μισθωμένο από τη Νομαρχία Αθηνών σχολικό λεωφορείο στο Ενιαίο Ειδικό Λύκειο και Γυμνάσιο Αθηνών στην Ηλιούπολη, που φιλοξενεί μαθητές με κινητικές δυσκολίες. «Αυτή τη στιγμή, οι περίπου 70 μαθητές του σχολείου μετακινούνται με 6 κρατικά και 4 μισθωμένα από τη Νομαρχία σχολικά οχήματα» λέει στην «Κ» ο διευθυντής του Λυκείου, κ. Κανάρης Κουτσαναστάσης. «Λόγω των παθήσεων των μαθητών, πολλές από τις οποίες είναι μυϊκές, τα λεωφορεία μας πρέπει να είναι καινούργια ούτως ώστε να είναι κατά το δυνατόν περισσότερο ασφαλή».

Το κόστος αγοράς ενός καλής μάρκας οχήματος συμπεριλαμβανομένων των αναγκαίων μετατροπών -ράμπες, ειδικές ζώνες, «κλειδιά» όπου ασφαλίζουν τα αμαξίδια- μπορεί να φθάσει και τις 76.000 ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Κουτσαναστάση, όμως «ενώ μέχρι πριν από τρία χρόνια λαμβάναμε 60.000 ευρώ ετήσια επιχορήγηση για τις μετακινήσεις από το υπουργείο Παιδείας, μειώθηκε στις 45.000 και το σχολικό έτος 2006 – 2007 λάβαμε μόλις 4.000» προσθέτει. Προς το παρόν, αναμένουν πολύ σύντομα περί τις 55.000 ευρώ από τηλεπαιχνίδι της κρατικής τηλεόρασης που όλη την περασμένη σεζόν έβαζε στην άκρη ένα ποσό για τον σκοπό αυτό, άλλα δύο οχήματα, δωρεά ιδιώτη από τον Ιανουάριο, «την οποία όμως άργησε να αποδεχθεί το υπουργείο Παιδείας, με αποτέλεσμα να μην τα έχουμε παραλάβει», ενώ η Εθνική Τράπεζα αποφάσισε να δωρίσει άλλες 66.000 ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή