ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εκτροχιάζεται η αξιοπιστία του ΟΣΕ

Ελλειμματικές συντηρήσεις, οι οποίες πληρούν μόλις το 50% των αναγκών του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, κενές οργανικές θέσεις και υπερπληθώρα υπαλλήλων σε άλλες, ανεπάρκεια στην εκπαίδευση του προσωπικού και έλλειψη ανταλλακτικών και εξοπλισμού θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών των ελληνικών σιδηροδρόμων. Αποτέλεσμα μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια ο ΟΣΕ να μετρά 18 σοβαρά περιστατικά εκτροχιασμών, τα οποία πλήττουν συνεχώς την αξιοπιστία του. Επίσημο πόρισμα για τα αίτια των ατυχημάτων έχει εκδοθεί μόλις για ένα περιστατικό (11/7/07). Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι οι εκτροχιασμοί αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο, ωστόσο η πλειονότητα των συμβάντων δεν έρχεται στο φως της δημοσιότητας λόγω περιορισμένων συνεπειών.

Ακόμη ένα περιστατικό προστέθηκε χθες στον μακρύ κατάλογο των εκτροχιασμών με αποτέλεσμα τον τραυματισμό 28 ατόμων μεταξύ των οποίων τρία παιδιά. Δεκαπέντε λεπτά μετά τα μεσάνυχτα αμαξοστοιχία InterCity (IC74) που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε τρία χιλιόμετρα πριν από τον σταθμό της Λάρισας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΣΕ ο συρμός εκτροχιάστηκε και ανετράπη το πρώτο ματά τη μηχανή βαγόνι της αμαξοστοιχίας λόγω λάθους διαδικασιών της κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα, το «κλειδί» που ορίζει την κατεύθυνση των γραμμών βρέθηκε σε λάθος θέση, με αποτέλεσμα οι πρώτες ενδείξεις να κάνουν λόγο για σφάλμα του σταθμάρχη στον εμπορευματικό σταθμό Μεζούρλο. Στο συγκεκριμένο σημείο η αλλαγή της κατεύθυνσης του κλειδιού γίνεται ηλεκτρονικά, καθώς υπάρχει σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο όμως λειτουργεί αποσπασματικά καθώς δεν συνοδεύεται από σύστημα φωτοσήμανσης.

Το ερώτημα που μένει προς διερεύνηση είναι εάν πράγματι πρόκειται για λάθος χειρισμό του σταθμάρχη Μεζούρλου ή εάν υπήρξε κάποιο τεχνικό πρόβλημα στο ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο δεν ανταποκρίθηκε στην εντολή του υπαλλήλου. Από τους τραυματίες οι 17 διακομίσθηκαν στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας, οι οκτώ εισήχθησαν και τρεις ακόμη παραμένουν στη βραχεία νοσηλεία.

Κύκλοι του ΟΣΕ παραδέχονται ότι οι ελλιπείς συντηρήσεις είναι γεγονός και οι εργαζόμενοι επιβεβαιώνουν ότι δεν είναι λίγοι οι συρμοί που κυκλοφορούν έχοντας υπερβεί σημαντικά τα χιλιομετρικά όρια ασφαλείας, χωρίς να έχουν περάσει από τα χέρια των τεχνικών για γενική επισκευή. Σημειώνεται ότι η γενική επισκευή αναλογεί στην αντίστοιχη βαριά συντήρηση των αεροσκαφών και θεωρείται απαραίτητη για την ασφάλεια των συρμών. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία παλαιότερης έρευνας του ΑΠΘ σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα παρουσιάζει τα περισσότερα συμβάντα ανά χιλιόμετρο δικτύου (0,303) μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. παρά το γεγονός ότι διαθέτει περιορισμένης έκτασης σιδηροδρομικές γραμμές.

18 δυστυχήματα με τρένα από τον Σεπτέμβριο 2006

1. Στις 3/9/2006 στην περιοχή Μέστη (στο τμήμα από τη Θεσσαλονίκη έως την Αλεξανδρούπολη) εκτροχιάστηκε εμπορευματική αμαξοστοιχία.

2. Στις 5/9/2006 στη Συκορράχη (λίγο μετά τη Μέστη, που θεωρείται το πιο επικίνδυνο κομμάτι της γραμμής προς την Αλεξανδρούπολη) εκτροχιάστηκε εμπορευματική αμαξοστοιχία.

3. Στις 6/9/2006 στην περιοχή Κίρκη εκτροχιάστηκε πάλι, εμπορευματική αμαξοστοιχία.

4. Στις 14/10/2006 στην Αλεξανδρούπολη εκτροχιάστηκε επιβατική αμαξοστοιχία, λόγω αποκόλλησης του ενός τροχού του βαγονιού.

5. Στις 20/10/2006 άλλος ένας εκτροχιασμός γίνεται στη Σταυρούπολη σε εμπορική αμαξοστοιχία. Τραυματίζεται ελαφρά ο μηχανοδηγός.

6. Στις 3/1/2007 στην περιοχή Σίνδος εκτροχιάζεται μία εμπορική αμαξοστοιχία.

7. Στις 16/1/2007 στην ίδια περιοχή (Σίνδος) εκτροχιάζεται επιβατική αμαξοστοιχία.

8. Στις 19/1/2007 στην περιοχή Μεταλλικού εκτροχιάζεται εμπορική αμαξοστοιχία.

9. Στις 23/2/2007 στο Νεοχώρι Δράμας εκτροχιάζεται εμπορική αμαξοστοιχία.

10. Στις 21/3/2007 εκτροχιασμός εμπορικής αμαξοστοιχίας σημειώνεται στις Μουριές Σερρών.

11. Στις 23/3/2007 στην περιοχή Κίρκη Εβρου εκτροχιάζεται μία εμπορική αμαξοστοιχία.

12. Στις 30/3/2007 στον Ισθμό της Κορίνθου μία επιβατική αμαξοστοιχία ανατρέπεται λόγω ρήγματος της γραμμής.

13. Στην 1/4/2007 στα Λιβερά Δράμας μία άλλη επιβατική αμαξοστοιχία εκτροχιάζεται λόγω της αποκόλλησης ενός βαγονιού. Τραυματίζεται ελαφρά μια γυναίκα επιβάτης.

14. Στις 3/4/2007 στη Συκορράχη εκτροχιάζεται μία εμπορική αμαξοστοιχία.

15. Στις 8/5/2007 εκτροχιάζεται εμπορική αμαξοστοιχία στον σταθμό Ασπρου Πολυκάστρου, στο Κιλκίς.

16. Στις 11/7/07 τραυματίστηκαν 53 άτομα σε μετωπική σύγκρουση εμπορικής αμαξοστοιχίας με συρμό του Προαστιακού στην περιοχή Μυκονιάτικα των Αγίων Αναργύρων.

17. Στις 13/12/07 εκτροχιάστηκε αμαξοστοιχία Ιντερσίτι, κενή από επιβάτες, λίγο έξω από την Κόρινθο. Το τρένο κινούνταν προς το Κιάτο, από όπου θα παραλάμβανε επιβάτες για να εκτελέσει το πρώτο πρωινό δρομολόγιο

18. Χθες τα ξημερώματα (00.15) εκτροχιάστηκε επιβατική αμαξοστοιχία InterCity IC74 3 χιλιόμετρα έξω από τη Λάρισα, όταν ανετράπη το πρώτο βαγόνι, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό 28 ατόμων, μεταξύ των οποίων τρία παιδιά.