60 χρόνια από το τέλος του Εμφυλίου

60 χρόνια από το τέλος του Εμφυλίου

1' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα 60 χρόνια από το τέλος του Εμφυλίου (συμπληρώνονται το ερχόμενο καλοκαίρι) αποδεικνύονται ικανός χρόνος για την αποφόρτιση από τα διλήμματα του 1946 – τουλάχιστον σύμφωνα με την έρευνα της Public Issue που διεξήχθη για λογαριασμό της «Καθημερινής». Είναι χαρακτηριστική η αποστασιοποίηση των ερωτηθέντων από την εποχή (η πλειονότητα δηλώνει ότι δεν θα έπαιρνε μέρος) αλλά και η απόδοση ευθυνών: Το 50% των ερωτηθέντων εκτιμά πως η ευθύνη βαραίνει εξίσου και την Αριστερά και τη Δεξιά. Αν και το ενδιαφέρον για τα χρόνια εκείνα είναι και σήμερα, σύμφωνα με τις απαντήσεις, ιδιαίτερα υψηλό, ωστόσο οι πηγές ενημέρωσης παραμένουν εκτός της δημόσιας παιδείας, δείγμα της διαχείρισης της συγκεκριμένης μνήμης όλα αυτά τα χρόνια.

Αλλωστε, με την ανάγνωση της έρευνας, προκύπτουν ήδη και δύο διαφορετικές ερμηνείες. Η υψηλή αναγνωρισιμότητα του Αρη Βελουχιώτη και του Ναπολέοντα Ζέρβα ερμηνεύεται είτε ως ισχυρή ένδειξη της αντίληψης πως οι ρίζες του Εμφυλίου βρίσκονται πριν από το ’45 – ’46 (Γιάννης Μαυρής) είτε ως ένδειξη της άγνοιας (Γιάννης Στεφανίδης) αφού ως γνωστόν ο Αρης σκοτώθηκε πριν από την έναρξη του Εμφυλίου.

Στο αφιέρωμα της «Κ» (σήμερα και τις ερχόμενες Κυριακές) για τα 60 χρόνια από τη λήξη του Εμφυλίου περιλαμβάνονται και σημαντικά ιστορικά ντοκουμέντα, όπως αδημοσίευτες φωτογραφίες και επιστολές από το προσωπικό αρχείο του στρατάρχη Τίτο που ετέθησαν στη διάθεση της «Κ» χάρη στην κ. Νάντα Πάντελιτς, υπεύθυνη του αρχείου Τίτο, και στον επίκουρο καθηγητή Νεότερης Ιστορίας στο ΑΠΘ κ. Ιάκωβο Μιχαηλίδη. Επίσης θα φιλοξενηθούν άρθρα από τους Γιώργο Μαργαρίτη, Στάθη Καλύβα, Σπυρίδωνα Σφέτα, Νίκο Μαραντζίδη, Ιωάννα Παπαθανασίου, Τασούλα Βερβενιώτη και Στράτο Δορδανά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή