Κίνημα με σύνθημα «Δεν πληρώνω»

Κίνημα με σύνθημα «Δεν πληρώνω»

2' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα διόδια Πελασγίας σήμερα, στις 6 μ. μ. για άλλη μια φορά οι πολίτες θα σηκώσουν τις μπάρες των διοδίων, αφού ολοκληρωθεί στη Λαμία ευρεία σύσκεψη με όλες οι κινήσεις ενάντια στα διόδια.

Το «κίνημα ενάντια στα διόδια» ξεκίνησε πριν από δύο έτη ως μια τοπικού χαρακτήρα αντίδραση απέναντι στον πολλαπλασιασμό των σταθμών διοδίων στις εθνικές οδούς. Βάση του, οι κάτοικοι των περιοχών που θίγονταν, καθώς βρέθηκαν να πρέπει να καταβάλλουν διόδια για καθημερινές μετακινήσεις. Το κίνημα, με κεντρικό σύνθημα «Δεν Πληρώνω», υποστηρίχθηκε αρχικά από μικρές κινήσεις πολιτών, αλλά γρήγορα απέκτησε μεγάλη απήχηση.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, σήμερα το μεγαλύτερο ποσοστό άρνησης καταγράφεται στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης: από Μαλιακό έως Κλειδί στο 15% και από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια στο 6% – 7%. Πολύ μικρά, περίπου 0,5% – 1%, είναι τα αντίστοιχα ποσοστά στους δύο άξονες της Πελοποννήσου (Ελευσίνας – Πατρών και Κορίνθου – Μεγαλόπολης). Η αυξητική τάση του αριθμού όσων αρνούνται να καταβάλουν διόδια έχει θορυβήσει τις πέντε κοινοπραξίες (που έχουν αναλάβει την ανακατασκευή των οδικών αξόνων), οι οποίες βρίσκονται σε συζητήσεις με το υπουργείο Υποδομών προκειμένου να βρεθεί ένας «αναίμακτος» τρόπος να πειστούν οι οδηγοί…

«Μη χτυπάτε εισιτήριο», προέτρεπαν εμμέσως τους επιβάτες την περασμένη εβδομάδα οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες, στο πλαίσιο των κινητοποιήσεών τους, διαμαρτυρόμενοι και για τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων από 20% έως 40% από την 1η Φεβρουαρίου.

Σαφής εικόνα για τη συμμετοχή των πολιτών σε αυτήν την προτροπή δεν υπάρχει ούτε από τους ίδιους τους εργαζομένους ούτε από τις διοικήσεις των εταιρειών, καταδεικνύοντας για ακόμη μία φορά το χάος που επικρατεί στις συγκοινωνίες. Πρόκειται για πρωτοβουλία των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες που ερμηνεύθηκε από πολλούς ως προσπάθεια να κατευνάσουν τους ταλαιπωρημένους από τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις επιβάτες. Οι εργαζόμενοι δήλωναν ότι θα σφράγιζαν τα ακυρωτικά μηχανήματα, στην πράξη, όμως, τελικώς δεν το έκαναν. Ωστόσο, στα μεταφορικά μέσα όπου χρέη ελεγκτών εκτελούν οι οδηγοί, εκείνοι δεν προχώρησαν σε ελέγχους την περασμένη Τετάρτη από την έναρξη της βάρδιας έως τις 8 π. μ.

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών χαρακτήρισαν δολιοφθορά το σφράγισμα των ακυρωτικών μηχανημάτων, τονίζοντας παράλληλα ότι «οι εργαζόμενοι με αυτόν τον τρόπο υπονομεύουν τον δημόσιο χαρακτήρα των συγκοινωνιών, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα στην ιδιωτικοποίηση των εταιρειών, καθώς λόγω της απώλειας εσόδων οι συγκοινωνιακοί οργανισμοί καθίστανται μη βιώσιμοι». Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, κάθε μήνα, το σύνολο των συγκοινωνιακών εταιρειών εισπράττει 6 εκατ. ευρώ από ακυρώσεις εισιτηρίων και χρειάζεται να καταβληθούν (μέσω κρατικών επιδοτήσεων) άλλα 33 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των εταιρειών.

Το «κίνημα» του «δεν πληρώνω» βρίσκει εκφραστές και στον χώρο της δημόσιας Υγείας. Η Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος (ΟΕΝΓΕ) πραγματοποίησε περί τα τέλη Νοεμβρίου «εβδομάδα δωρεάν πρόσβασης στις υπηρεσίες Υγείας», καλώντας τους πολίτες να μην πληρώσουν στα ταμεία των εξωτερικών ιατρείων των νοσοκομείων για επισκέψεις και εξετάσεις που θα πραγματοποιούσαν. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας εκείνης, οι γιατροί σε πολλά δημόσια νοσοκομεία έκαναν συμβολικές καταλήψεις στα ταμεία, ενώ δεν απαιτούσαν από τους πολίτες τα παραστατικά πληρωμής. Μετά την πρόσφατη αύξηση του «εισιτηρίου» για τα εξωτερικά ιατρεία από 3 στα 5 ευρώ, η ΟΕΝΓΕ προσανατολίζεται να προχωρήσει σε παρόμοιες κινητοποιήσεις.

Οπως επισημαίνει στην «Κ» ο πρόεδρός της κ. Δ. Βαρνάβας, «οι πολίτες νομιμοποιούνται από κάθε άποψη να μην πληρώνουν, η υγεία είναι δημόσιο αγαθό το οποίο οι πολίτες έχουν πληρώσει ήδη εις διπλούν: μέσω της φορολογίας και των ασφαλιστικών τους εισφορών».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή