ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Θερμό» το κλίμα στην Πυροσβεστική

Οι πάγιες ελλείψεις σε τεχνικά μέσα και ανθρώπινο δυναμικό, σε συνδυασμό με το βαρύ κλίμα που δημιουργούν οι διώξεις σε βάρος ανώτερων και ανώτατων αξιωματικών για ατασθαλίες σε συμβάσεις της πυροσβεστικής, «βαραίνουν» το σώμα εν μέσω αντιπυρικής περιόδου.

Εκπρόσωποι των εργαζομένων επαναφέρουν το θέμα των 4.200 κενών οργανικών θέσεων και εκφράζουν επιφυλάξεις για την κατάληξη του επικείμενου διαγωνισμού για πρόσληψη 4.000 πυροσβεστών πενταετούς θητείας. Καθώς οι 3.200 θα επιλεγούν ανάμεσα στους 5.500 σήμερα εποχικούς δασοπυροσβέστες, εκπρόσωποι των εργαζομένων υποστηρίζουν ότι ο νόμος είναι εκτεθειμένος σε προσφυγές καθώς στερεί από κατηγορίες ενδιαφερομένων (όπως οι εθελοντές δασοπυροσβέστες, οι απόφοιτοι ΙΕΚ Δασοπροστασίας κ. ά.) τη δυνατότητα να μετάσχουν επί ίσοις όροις σε αυτόν.

Καταγγέλλεται επίσης σταδιακή απαξίωση του στόλου των πυροσβεστικών οχημάτων, με το επιχείρημα ότι το 47% των συνολικά 1.600 υδροφόρων είναι ηλικίας 16 έως 36 ετών. Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος (ΕΑΠΣ), το 10% έως 15% του συνόλου των οχημάτων βρίσκεται σήμερα εκτός λειτουργίας. Οι καταγγελίες της ένωσης προκάλεσαν πρόσφατα την αντίδραση του αρχηγείου της πυροσβεστικής, το οποίο με ανακοίνωσή του χαρακτήρισε τα εν λόγω στοιχεία «ανακριβή».

Στα προβλήματα που αφορούν τον στόλο των οχημάτων έρχεται να προστεθεί και η ματαίωση του διαγωνισμού για την προμήθεια ελαστικών. Παρότι η διακήρυξη του σχετικού διαγωνισμού έχει (σύμφωνα με την ΕΑΠΣ) δημοσιευθεί ήδη από το 2006, οι διαγωνισμοί για την προμήθεια των ελαστικών απέβησαν άκαρποι! Στο θέμα αναφέρθηκε και υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μανώλης Οθωνας σημειώνοντας ότι «υπάρχει σοβαρό ζήτημα, διότι οι μισοί διαγωνισμοί είναι προς ακύρωση και οι άλλοι καθυστερούν».

Σε ότι αφορά τα πυροσβεστικά αεροσκάφη, την περασμένη Πέμπτη, από τα συνολικά 21 Canadair της Πολεμικής Αεροπορίας ήταν σε επιχειρησιακή ετοιμότητα τα 18. Από αυτά, τα 12 ήταν τα παλαιού τύπου CL 215 και τα 6 τα πιο σύγχρονα CL 415. «Η ετοιμότητα και διαθεσιμότητά μας θα είναι αυτές που έχουν σχεδιαστεί», είχε δηλώσει στις 24 Ιουνίου από το βήμα της Βουλής ο κ. Οθωνας. Κατά γενική ομολογία ο εθνικός εναέριος στόλος δασοπυρόσβεσης είναι πεπαλαιωμένος, ωστόσο με δεδομένη την τρέχουσα δημοσιονομική συγκυρία, οποιαδήποτε συζήτηση για αντικατάσταση των CL 215 καθίσταται μάλλον ανεπίκαιρη.

Σκανδαλώδης αντίθετα είναι η κατάσταση σε ό, τι αφορά τα ιδιόκτητα ελικόπτερα της πυροσβεστικής, θέμα που έχει αναδείξει πρώτη η «Κ» στο φύλλο της 12ης Ιουνίου. Μεσούσης της αντιπυρικής περιόδου, οι κινητήρες των πέντε ελικοπτέρων που χρησιμοποιούνται για τον συντονισμό των επιχειρήσεων πυρόσβεσης βρίσκονται στο εξωτερικό και, συγκεκριμένα, στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας Turbomeca στη Γαλλία, η οποία αξιώνει 1,5 εκατ. ευρώ (όσο δηλαδή το κόστος συντήρησης και επισκευής τους) για να τους επιστρέψει.

Η υπόθεση σχετίζεται με την ακυρωθείσα σύμβαση 1242/2010 της πυροσβεστικής με την εταιρεία ICSS A. E. για την οποία έχουν ήδη κινηθεί διαδικασίες ποινικής διερεύνησης. Σε συνέχεια του πορίσματος της εισαγγελέως κ. Πόπης Παπανδρέου ασκήθηκαν από τον 3ο τακτικό ανακριτή διώξεις για κακουργηματική απιστία σε βάρος του γενικού γραμματέα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη κ. Γρηγόρη Τασούλα, του αρχηγού της πυροσβεστικής κ. Στέλιου Στεφανίδη και 23 ανώτερων αξιωματικών του σώματος. Η ποινική τους δίωξη αφορά την υπογραφή «αμαρτωλών» συμβάσεων με την εταιρεία ICSS A. E. για την εκμίσθωση ιδιωτικών και τη συντήρηση των ιδιόκτητων ελικοπτέρων της πυροσβεστικής.

Φέτος, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προχώρησε σε επέκταση της περυσινής σύμβασης για την εκμίσθωση 12 ιδιωτικών ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης. Την περασμένη Πέμπτη επιχειρησιακά έτοιμα ήταν τα 10 από αυτά. Και αυτή η σύμβαση ωστόσο καταγγέλλεται ότι περιέχει ζημιογόνους όρους και μάλιστα κατατέθηκε στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου μηνυτήρια αναφορά. Ερευνα διενεργεί ο εισαγγελέας κ. Αντώνης Ελευθεριάνος.