Ο Μητροπολίτης Ζακύνθου έδειξε τον δρόμο

Ο Μητροπολίτης Ζακύνθου έδειξε τον δρόμο

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η απόφαση του Μητροπολίτη Ζακύνθου Χρυσόστομου να αποχωρήσει από τον αρχιερατικό θρόνο όταν θα έκλεινε τα 72 του χρόνια ήταν γνωστή από καιρό. Ο ιερέας είχε μιλήσει για την απόφασή του να φύγει «όσο έχει σώας τας φρένας» σε συνεντεύξεις του τον περασμένο Μάρτιο και Ιούνιο. Η παραίτησή του αναμένεται να εξετασθεί από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο στις 5 Σεπτεμβρίου, ενώ η επιμονή του στην απόφαση αποχώρησης θεωρείται δεδομένη. Ως πληθωρική προσωπικότητα -όπως χαρακτηρίζεται από φίλους και εχθρούς- ήταν αναμενόμενο η αποχώρησή του να προκαλέσει τρικυμία που θα ξεπερνούσε κατά πολύ τα όρια της Ζακύνθου. Την εβδομάδα που πέρασε, ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος παραδέχθηκε ότι το ζήτημα της ηλικίας των ιεραρχών έχει τεθεί εκ νέου και χαρακτήρισε «σταθμό για την Εκκλησία» την απόφαση Χρυσόστομου να αποχωρήσει.

Κατά καιρούς, εκτός από το θέμα των ορίων ηλικίας, ο Μητροπολίτης Ζακύνθου έχει εκφράσει σειρά από προοδευτικές απόψεις που ωστόσο δεν προκαλούσαν πάντα τις καλύτερες των εντυπώσεων στο εσωτερικό της Εκκλησίας.

Χαρακτηριστικές είναι οι τοποθετήσεις του στο θέμα των προγαμιαίων σχέσεων. Είναι ένας από τους λίγους ιερείς που έχουν τοποθετηθεί δημόσια υπέρ της φορολόγησης της εκκλησιαστικής περιουσίας, τονίζοντας ωστόσο ότι σε περίπτωση υπερβολής το ανθρωπιστικό της έργο θα περιοριζόταν δραματικά. Εχει εκφραστεί θετικά στο ζήτημα διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας αλλά και στο θέμα της καύσης των νεκρών. Προσφάτως αναφέρθηκε στις αντιδράσεις πιστών και ιεραρχών σχετικά με την «Κάρτα του Πολίτη», λέγοντας ότι όποιος έχει τον Χριστό μέσα του δεν έχει να φοβηθεί. Φυσικά, από τις πλέον γνωστές διαφωνίες του με την επίσημη γραμμή της Εκκλησίας ήταν εκείνη που αφορούσε τη συλλογή υπογραφών και στα συλλαλητήρια για τις -τότε- νέες ταυτότητες. Αυτό ωστόσο εντάσσεται περισσότερο στη μακροχρόνια κόντρα που είχε με τον Μακαριστό Χριστόδουλο, για την εκλογή του οποίου τον Απρίλιο του 1998 είχε ευχηθεί «να μην το μετανιώσει η Ιεραρχία». Ο ίδιος πρωτοστάτησε και στις αποκαλύψεις για τις οικονομικές ατασθαλίες της ΜΚΟ της Εκκλησίας «Αλληλεγγύη».

Συμμετοχή στα κοινά

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Μητρόπολης, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος (κατά κόσμον Δημήτριος) Συνετός, «γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1939. Το 1959 μετέβη και εγκαταβίωσε στην Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά, όπου εκάρη Μοναχός. Αφού χειροτονήθηκε Διάκονος τον Νοέμβριο του 1961 και Πρεσβύτερος τον Νοέμβριο του 1962 τοποθετήθηκε στο Σιναϊτικό Μετόχι Ζακύνθου μέχρι το 1972. Είναι πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και έχει παρακολουθήσει μαθήματα και στη Νομική». Διατέλεσε εκπρόσωπος Τύπου του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Εξελέγη μητροπολίτης Ζακύνθου τον Μάιο του 1994. Επιστρέφοντας στην πατρίδα του, κατέβαλλε προσπάθειες για να βοηθήσει τη Ζάκυνθο, με τον τρόπο που ο ίδιος ήξερε. Συμμετείχε στα κοινά, συγκρούστηκε σκληρά, δημιούργησε εχθρούς. Την περίοδο που ανακοίνωσε την αποχώρησή του εξελίσσεται έντονη διαμάχη του με τον ιατρικό σύλλογο του νησιού. Την ίδια στιγμή, άγνωστοι ενέπλεξαν το όνομά του με τη διπλή συμμορία που λυμαινόταν για χρόνια τη Ζάκυνθο και εξαρθρώθηκε από κλιμάκια αστυνομικών της Αθήνας τον προηγούμενο μήνα. Ο ίδιος ο Μητροπολίτης οργάνωσε συνέντευξη Τύπου για να απαντήσει στις φήμες. «Ακόμα και αν ο ληστής μου ζητούσε βοήθεια θα την έδινα» είπε χαρακτηριστικά, απαριθμώντας ταυτόχρονα τις υποτροφίες που έχει προσφέρει με δικά του χρήματα για τα παιδιά της Ζακύνθου. Ισως εν είδει απολογισμού, στη διάρκεια της ίδιας συνέντευξης ο Σεβασμιώτατος δήλωσε: «Μπορώ σήμερα να καταλάβω γιατί δεν ξαναγύρισε στη Ζάκυνθο ο Σολωμός».

«Εχει τα θετικά του, έχει και τα αρνητικά του. Σίγουρα είναι πληθωρικός άνθρωπος. Δεν μπορώ να τον κρίνω, ας τον κρίνει η ιστορία». Αυτό ήταν το μόνο σχόλιο που έκανε στην «Κ» ένας από τους ανθρώπους που έβαλε απέναντί του ο Σεβασμιώτατος. Κατά μιαν άλλη άποψη, η ιστορία ενδεχομένως να καθυστερήσει αρκετά με την όποια κρίση της, καθώς η αποχώρηση από τη θέση του Μητροπολίτη Ζακύνθου δεν συνεπάγεται και την απομάκρυνσή του από τα εκκλησιαστικά δρώμενα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή