Το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων (I)

Το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων (I)

10' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υστερα από μία 15θήμερη καθυστέρηση, το υπουργείο Οικονομικών απέστειλε την εγκύκλιο εφαρμογής του νέου ενιαίου μισθολογίου, που φέρνει μειώσεις ακόμα και άνω του 50% στις συνολικές αποδοχές ορισμένων υπαλλήλων. Σύμφωνα με την εγκύκλιο που παρουσιάζει ολόκληρη η «Κ», ο ανώτερος βασικός μισθός που μπορεί να επιτύχει πλέον εργαζόμενος στο Δημόσιο ανέρχεται στα 2.409 ευρώ το μήνα, ενώ ο αντίστοιχος κατώτερος είναι 780 ευρώ το μήνα. Με το νέο μισθολόγιο καταργούνται 100 επιδόματα στον δημόσιο τομέα. Παραμένουν το οικογενειακό (μόνο για παιδιά που ξεκινάει από 50 ευρώ για το πρώτο παιδί και φτάνει έως τα 310 για τα 6 παιδιά συνολικά), το επίδομα θέσης ευθύνης, το Κίνητρο Επίτευξης Στόχων (ΚΕΣ) και το Κίνητρο Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (ΚΕΔΣ). Το νέο μισθολόγιο αφορά όλους όσους απασχολούνται στον στενό δημόσιο τομέα, τους ΟΤΑ, τα ΝΠΔΔ, ενώ μέσα στις επόμενες μέρες θα εκδοθεί και η αντίστοιχη εγκύκλιος για τους εργαζομένους στις ΔΕΚΟ. Προς το παρόν εξαιρούνται τα ειδικά μισθολόγια. Το όφελος για τον προϋπολογισμό φέτος εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ και περίπου στα 600 εκατ. ευρώ του χρόνου. Με την ίδια εγκύκλιο δίνονται διευκρινίσεις για το πώς θα ενταχθούν οι εν ενεργεία υπάλληλοι στο νέο καθεστώς που αναμένεται να έχουν σημαντικές απώλειες, αλλά και για το πώς θα γίνονται από εδώ και στο εξής οι ασφαλιστικές κρατήσεις.

ΘΕΜΑ: «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του Δεύτερου Κεφαλαίου του ν. 402412011 (ΦΕΚ 226/Α’) «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο- βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015.».

Σας κοινοποιούμε τις μισθολογικές διατάξεις του Δεύτερου Κεφαλαίου του ν. 4024/2011 (Φ ΕΚ 226 Α’) «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο – βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015 »για ενημέρωση και άμεση εφαρμογή

Για την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού αλλά και για την σκοπιμότητα που επέβαλε την αναδιάρθρωση της δομής του μισθολογίου που ίσχυε μέχρι σήμερα για τους υπαλλήλους του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ, κρίνεται σκόπιμο να τονισθούν τα εξής:

Οι διατάξεις του νέου μισθολογίου στοχεύουν στην περαιτέρω εκλογίκευση, απλούστευση και άμβλυνση των διαφορών του ισχύοντος σήμερα συστήματος αμοιβών για το προσωπικό της Δημόσιας Διοίκησης.

Ειδικότερα, το νέο μισθολόγιο:

α) Ενσωματώνει στο βασικό μισθό μέρος από τα επιδόματα που καταβάλλονταν μέχρι σήμερα.

β) i) Υιοθετεί ένα μεικτό σύστημα αποδοχών, βάσει του οποίου η μισθολογική εξέλιξη κάθε υπαλλήλου συναρτάται με τη χορήγηση βαθμού και συνεπώς, συνδέει πλέον το βαθμό που κατέχει κάθε φορά ο υπάλληλος με τον αντίστοιχο μισθό. Οι υπάλληλοι κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες, ανάλογα με τα τυπικά τους προσόντα (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ). Οι υπάλληλοι κάθε κατηγορίας εξελίσσονται στους βαθμούς που προβλέπονται γι’ αυτήν. Στον κάθε βαθμό κάθε κατηγορίας αντιστοιχεί ένας βασικός μισθός. Πέραν του βασικού αυτού μισθού, σε κάθε βαθμό προβλέπονται και μισθολογικά κλιμάκια.

ii) Διατηρεί τον υπολογισμό των βασικών μισθών, συνδέοντας με σταθερούς συντελεστές τον εισαγωγικό βασικό μισθό όλων των υπολοίπων κατηγοριών με τον εισαγωγικό βασικό μισθό της Υ.Ε. κατηγορίας.

γ) Καταργεί τα κάθε είδους επιδόματα, παροχές και αποζημιώσεις και προσδιορίζει τα επιδόματα που θα καταβάλλονται, εφόσον πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις καταβολής τους.

δ) Καταργεί την οικογενειακή παροχή (συζύγου) για τους έγγαμους υπαλλήλους, αυξάνοντας ταυτόχρονα την παροχή για τα τέκνα τα οποία βρίσκονται υπό την προστασία του υπαλλήλου.

ε) Αυξάνει σημαντικά το επίδομα θέσης ευθύνης με σκοπό τη δημιουργία ενός επιπλέον κινήτρου για την κατάληψη των θέσεων ευθύνης από τα ικανότερα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης.

στ) Προβλέπει τη χορήγηση Κινήτρου Επίτευξης Στόχων στους υπαλλήλους των υπηρεσιών που πετυχαίνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τους ποσοτικοποιημένους στόχους που θα τεθούν με βάση το εκάστοτε σύστημα αξιολόγησης.

Επιπλέον, προβλέπεται, αντί του ανωτέρω κινήτρου, η χορήγηση Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων για τους υπαλλήλους κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, που υπηρετούν σε υπηρεσιακές μονάδες, που έχουν ως κύρια αρμοδιότητά τους την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων ή την είσπραξη δημοσίων εσόδων, καθώς και στους υπαλλήλους που υπηρετούν σε υπηρεσιακές μονάδες που έχουν ως κύρια αρμοδιότητα την επιθεώρηση ή τον έλεγχο υπηρεσιών και λειτουργιών της Δημόσιας Διοίκησης, εφόσον έχουν πετύχει την υλοποίηση των προβλεπόμενων στόχων σε ποσοστό άνω του 90%.

ζ) Προβλέπει τη δυνατότητα υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων, με αμοιβή, η οποία καθορίζεται κάθε φορά με υπουργική απόφαση, θέτοντας ως ανώτατο όριο ωρών τις είκοσι (20) μηνιαίως. Για τους μετακλητούς υπαλλήλους που υπηρετούν στα πολιτικά γραφεία των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών και Γενικών Γραμματέων, καθώς και σε αυτούς που αποσπώνται σε γραφεία Βουλευτών και Κομμάτων, η υπερωριακή απασχόληση καθορίζεται με κοινή υπουργική απόφαση, η οποία δεν μπορεί να υπερβεί το ανώτατο όριο, που ορίζεται από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3833/201 Ο, οι οποίες έχουν τροποποιήσει τις όμοιες της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 3205/2003, δηλαδή 60 ή 50 ώρες, κατά μήνα, ανάλογα την περίπτωση.

η) Στα πλαίσια της aποτελεσματικότερης συγκράτησης των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού θέτει συγκεκριμένα όρια στο ύψος των καταβαλλομένων αποζημιώσεων για την λειτουργία συλλογικών οργάνων.

θ) Ορίζει ευθέως τις περιπτώσεις περικοπής των αποδοχών για κάθε περίπτωση απουσίας.

ι) Ορίζει τις αποδοχές και τα θέματα καταβολής αυτών στους υπαλλήλους που αποσπώνται ή μετακινούνται από την Υπηρεσία τους σε άλλη Υπηρεσία.

ια) Ορίζει τον τρόπο καταβολής των διαφορών που προκύπτουν μεταξύ των ήδη καταβαλλόμενων αποδοχών και των αποδοχών που προβλέπονται από τις διατάξεις του κοινοποιούμενου νόμου.

ιβ) Τέλος, προβλέπεται ότι στις διατάξεις του νέου νόμου υπάγεται πλέον άμεσα και το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

ΜΕΡΟΣ Α’

Επί των επιμέρους διατάξεων του δεύτερου κεφαλαίου του κοινοποιούμενου νόμου παρέχονται οι ακόλουθες ειδικότερες διευκρινίσεις για κάθε άρθρο:

Επί του άρθρου 4

Πεδίο εφαρμογής

Με την παράγραφο 1 ορίζεται το πεδίο εφαρμογής του Δεύτερου Κεφαλαίου του κοινοποιούμενου νόμου. Το πεδίο αυτό καλύπτει τους μόνιμους και δόκιμους πολιτικούς υπαλλήλους, καθώς και τους υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ) :

α) του Δημοσίου,

β) των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου και δεύτερου βαθμού,

γ) των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), συμπεριλαμβανομένου και του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.).

Επίσης, υπάγονται :

α) οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,

β) οι υπάλληλοι της Γραμματείας των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών, των Έμμισθων Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών Γραφείων της χώρας,

γ) οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και οι μόνιμοι αγροτικοί ιατροί,

δ) οι υπάλληλοι της Βουλής, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό της και της Προεδρίας της Δημοκρατίας με την επιφύλαξη των οριζόμενων στο π.δ. 351/1991 (Α’ 121) όπως ισχύει,

ε) οι διοικητικοί υπάλληλοι των Ανεξάρτητων Αρχών, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων,

στ) οι υπάλληλοι των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (Π.Ε.Δ.), της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε),

ζ) οι υπάλληλοι και, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του ίδιου άρθρου, οι θρησκευτικοί λειτουργοί (πλην των Αρχιερέων που αμείβονται με ειδικό μισθολόγιο) των νομικών προσώπων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, των εξομοιούμενων προς αυτά κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 63 του ν.3801/2009 (Α· 163), των λοιπών εκκλησιών, δογμάτων και κατά το άρθρο 13 του Συντάγματος γνωστών θρησκειών, που επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.

Διευκρινίζεται ότι για τους ιερείς, που κατέχουν ταυτόχρονα και δεύτερη θέση στο Δημόσιο, σε ΝΠΔΔ και σε ΟΤΑ, έχουν εφαρμογή πλέον οι γενικές διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 24 του ν. 2530/1997 (ΦΕΚ 218 Α’), δηλαδή θα λαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών της οργανικής τους θέσης (ως τέτοια θέση λαμβάνεται η πρώτη χρονικά) και το 30% των αποδοχών της δεύτερης θέσης στην οποία απασχολούνται.

Επισημαίνεται ότι το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που απασχολείται στο Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού και τα άλλα Ν.Π.Δ.Δ. και μισθοδοτείτο, μέχρι την έναρξη ισχύος του Κεφαλαίου Δεύτερου του κοινοποιούμενου νόμου (1-11-2011), με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας ή Διαιτητικές Αποφάσεις ή Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, από την ίδια ημερομηνία και εντεύθεν μισθοδοτείται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού.

Με τις διατάξεις της παρ. 2, οι υπάλληλοι και λειτουργοί που δεν εμπίπτουν ευθέως στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού (π.χ. Πρόεδροι και μέλη Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών κ.λ.π.), το προσωπικό της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, καθώς και οι κατηγορίες υπαλλήλων ή λειτουργών που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Μέρους Β’ του ν.3205/2003 (Α’ 297) και γενικά όλοι οι αμειβόμενοι με ειδικά μισθολόγια, εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Δεύτερου του κοινοποιούμενου νόμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 17 (οικογενειακή παροχή).

Επί του άρθρου 12

Σύστημα μισθολογικής εξέλιξης

1. Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 προβλέπεται ότι οι υπάλληλοι που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 4 λαμβάνουν το βασικό μισθό που αντιστοιχεί στο βαθμό τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα για τη βαθμολογική τους εξέλιξη, συνδέοντας πλέον τη βαθμολογική με τη μισθολογική τους εξέλιξη.

Περαιτέρω, σε κάθε βαθμό, πέραν του βασικού μισθού που αντιστοιχεί σε αυτόν, θεσπίζονται μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ.) στα οποία εξελίσσεται ο υπάλληλος σύμφωνα με τα έτη υπηρεσίας και προϋπηρεσίας του, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της επόμενης παραγράφου.

2. Με τις διατάξεις της παρ. 2 του ίδιου άρθρου προβλέπεται ότι τα Μ.Κ. των βαθμών Ε – Γ χορηγούνται ανά διετία, ενώ τα Μ.Κ. των Βαθμών Β και Α χορηγούνται ανά τριετία. Η εξέλιξη των υπαλλήλων στα Μ.Κ. του βαθμού που κατέχει γίνεται αυτοδίκαια με την παρέλευση του ανωτέρω οριζόμενου χρόνου. Κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση που προκύπτει από τις εκθέσεις αξιολόγησης του υπαλλήλου ότι δεν έχει επιτύχει την υλοποίηση της προβλεπόμενης στοχοθεσίας σε ποσοστό τουλάχιστον 50%, για δύο συνεχή χρόνια, τότε αυτός δεν εξελίσσεται μισθολογικά, μέχρι να επιτύχει το ως άνω ελάχιστο ποσοστό.

3. Με τις διατάξεις της παρ. 3 ορίζονται τα Μ.Κ. κάθε βαθμού, πέραν του βασικού του μισθού, που αντιστοιχούν σε αυτόν.

Ειδικότερα,

α) Για το βαθμό Ε : δύο (2) Μ.Κ. για τις κατηγορίες ΠΕ και τΕ, τρία (3) Μ.Κ. για την κατηγορία ΔΕ και πέντε (5) Μ.Κ. για την κατηγορία ΥΕ.

β) Για το βαθμό Δ : τρία (3) Μ.Κ. για τις κατηγορίες ΠΕ και τΕ, τέσσερα (4) Μ.Κ. για την κατηγορία ΔΕ και έξι (6) Μ.Κ. για την Κατηγορία ΥΕ.

γ) Για το βαθμό Γ : τέσσερα (4) Μ.Κ. για τις κατηγορίες ΠΕ και ΤΕ και πέντε (5) Μ.Κ. για την κατηγορία ΔΕ.

δ) Τα Μ.Κ. του βαθμού Γ της Υ. Ε. κατηγορίας (καταληκτικός) και των βαθμών Β και Α των λοιπών κατηγοριών (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ) καλύπτουν το σύνολο του εργασιακού βίου του υπαλλήλου, μέχρι την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρησή του από την υπηρεσία.

4. Με τις διατάξεις της παρ. 4 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι ο υπάλληλος, ο οποίος προάγεται βαθμολογικά, λαμβάνει το βασικό μισθό του νέου βαθμού ή του μικρότερου Μ.Κ. του βαθμού αυτού, ο οποίος όμως πρέπει να είναι υψηλότερος από το βασικό μισθό του Μ.Κ. που κατείχε πριν τη προαγωγή του.

Για παράδειγμα υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ ο οποίος λαμβάνει το Μ.Κ. 5 του βαθμού Β της κατηγορίας του, ύψους 2.104 ευρω, όταν ενταχθεί στο βαθμό Α δεν θα λάβει το βασικό μισθό που αντιστοιχεί στο βαθμό Α, ύψους 2.097 ευρω γιατί είναι μικρότερος από αυτόν που ελάμβανε, αλλά θα λάβει το βασικό μισθό που αντιστοιχεί στο πρώτο Μ.Κ. του βαθμού Α, ύψους 2.139 ευρω, ο οποίος είναι υψηλότερος από αυτόν που ελάμβανε μέχρι την προαγωγή του.

Επί του άρθρου 13

Βασικός μισθός

1. Με τις διατάξεις της παρ. 1 ορίζεται ότι ο εισαγωγικός μηνιαίος βασικός μισθός των υπαλλήλων του βαθμού Π της ΥΕ κατηγορίας ανέρχεται στο ποσό των επτακοσίων ογδόντα ευρώ (780 ευρω).

2. Με τις διατάξεις της παρ. 2 ορίζεται ότι οι εισαγωγικοί μηνιαίοι βασικοί μισθοί των υπόλοιπων κατηγοριών των υπαλλήλων προσδιορίζονται με βάση το μισθό της προηγούμενης παραγράφου, πολλαπλασιαζόμενο με τους παρακάτω συντελεστές, στρογγυλοποιούμενοι στην πλησιέστερη μονάδα ευρώ, ως εξής:

3. Με τις διατάξεις της παρ. 3 καθορίζονται και οι υπόλοιποι βασικοί μισθοί των λοιπών βαθμών όλων των κατηγοριών, ως εξής:

α. Του βαθμού Ε με προσαύξηση του βασικού μισθού του βαθμού Π σε ποσοστό δέκα τοις εκατό(1 0%).

β. Του βαθμού Δ με προσαύξηση του βασικού μισθού του βαθμού Ε σε ποσοστό δέκα πέντε τοις εκατό (15%).

γ. Του βαθμού Γ με προσαύξηση του βασικού μισθού του βαθμού Δ σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%).

δ. Του βαθμού Β με προσαύξηση του βασικού μισθού του βαθμού Γ σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%).

ε. Του βαθμού Α με προσαύξηση του βασικού μισθού του βαθμού Β σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (1 0%).

4. Με τις διατάξεις της παρ. 4 καθορίζονται οι βασικοί μισθοί των Μ.Κ. όλων των βαθμών, ως εξής:

α) Του πρώτου Μ.Κ. κάθε βαθμού και κατηγορίας με προσαύξηση του βασικού μισθού του βαθμού αυτού κατά δύο τοις εκατό (2%).

β) Του κάθε επόμενου Μ. Κ. με προσαύξηση του βασικού μισθού του προηγούμενου μισθολογικού κλιμακίου σε ποσοστό ίδιο με αυτό που ορίζεται στην προηγούμενη περίπτωση.

Οι βασικοί μισθοί που προκύπτουν από την εφαρμογή της παρούσας και της προηγούμενης παραγράφου στρογγυλοποιούνται στην πλησιέστερη μονάδα ευρώ.

Στον Πίνακα 2, που ακολουθεί, αποτυπώνονται οι βασικοί μισθοί και τα μισθολογικά κλιμάκια κάθε βαθμού, κατά κατηγορία υπαλλήλων, ως εξής:

Επί του άρθρου 14

Ορισμός αποδοχών

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού ορίζονται οι μηνιαίες αποδοχές των υπαλλήλων, οι οποίες αποτελούνται από το βασικό μισθό του προηγούμενου άρθρου και τα επιδόματα και τις παροχές των άρθρων 15 (επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και απομακρυσμένων παραμεθορίων περιοχών), 17 (οικογενειακή παροχή), 18 (επίδομα θέσης ευθύνης), 19 (Κίνητρο Επίτευξης Στόχων και Κίνητρο Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων) και 30 (διαφορά αύξησης ή μείωσης αποδοχών).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή