ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η Εγνατία Οδός πέρασε στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων

Στον πλήρη έλεγχο του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων πέρασε και επισήμως η Εγνατία Οδός, οι παρόδιες εκτάσεις της, δύο από τους κάθετους άξονές της, καθώς και ο άξονας Θεσσαλονίκης – Ευζώνων που ανήκε στο Δημόσιο. Στόχος είναι η παραχώρησή τους, εν όλω ή εν μέρει, μέσω διαγωνισμού σε ιδιώτη για διάστημα που μπορεί να φθάσει τα 40 έτη. Ο ιδιώτης θα αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του άξονα με δέλεαρ τις δυνατότητες αξιοποίησής του -διόδια, σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων, παρόδιες εκτάσεις, δίκτυο οπτικών ινών- χωρίς το βάρος των δανείων της Εγνατίας Οδού Α.Ε., αλλά και του κόστους ολοκλήρωσης των κάθετων αξόνων, τα οποία θα αναλάβει το Δημόσιο.

Η απόφαση μεταφοράς των περιουσιακών στοιχείων της Εγνατίας Οδού Α.Ε. στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) είχε ληφθεί από τη διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων στις 10 Αυγούστου και αποκτά πλέον ισχύ, με τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 2316 Β). Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση, περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ:

l Η λειτουργία, η συντήρηση και η εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού (670 χλμ). Μαζί θα δοθούν και οι παρόδιες εκτάσεις που ανήκουν στην Εγνατία Οδό Α.Ε. -καταγράφονται αυτές τις ημέρες- και οι οποίες ενδεχομένως να έχουν μεγάλη εμπορική αξία. Ο ιδιώτης θα μπορεί να εκμεταλλευθεί όλες τις πηγές εσόδων του δρόμου: τα διόδια, τους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (σήμερα λειτουργεί μόνο ένας, στο Κλειδί Ημαθίας, αλλά υπάρχουν σε εξέλιξη διαγωνισμοί για τη δημιουργία 8 νέων), το δίκτυο οπτικών ινών που έχει δημιουργηθεί παραπλεύρως του άξονα κ.λπ.

l Οι δύο από τους έξι κάθετους άξονες που συνδέουν την εθνική οδό με τα σύνορα. Πρόκειται για τον άξονα Σιάτιστας – Ιεροπηγής – Κρυσταλλοπηγής (72 χλμ.), στον οποίο βρίσκονται σε κυκλοφορία τα 51 χλμ. (τμήμα Σιάτιστας – Κορομηλιάς) ενώ στα εναπομείναντα 21 χλμ. οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές του έτους, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές του 2015. Και τον άξονα Λαγκαδά – Σερρών – Προμαχώνα, συνολικού μήκους 96 χλμ., από τα οποία απομένουν να κατασκευαστούν 31 χιλιόμετρα (τα έργα έχουν σταματήσει λόγω αδυναμίας των εργολάβων). Το κόστος ολοκλήρωσης των δύο αξόνων παραμένει στο Δημόσιο.

l Παραχωρείται και ο άξονας Θεσσαλονίκης – Ευζώνων, που ανήκει στο Δημόσιο.

Το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την Εγνατία Οδό «καθαρή» από δάνεια, καθώς οι υποχρεώσεις της μεταβιβάζονται στο Δημόσιο. Ωστόσο, μέχρι την πραγματοποίηση διαγωνισμού για την παραχώρηση του άξονα η Εγνατία Οδός θα συνεχίσει να εισπράττει κανονικά όλα τα έσοδα. Επίσης, στην Εγνατία Οδό παραμένουν όλα τα έργα που πραγματοποιεί ανά την Ελλάδα (κυρίως στα νησιά), αλλά και η ευθύνη παρακολούθησης για λογαριασμό του Δημοσίου δύο εκ των παραχωρημένων αξόνων (Ε65 και Μαλιακός- Κλειδί).